16.3.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: armas auto, saisinko ihan oikeasti päättää milloin virrat ovat päällä ja ovet lukossa? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien autojen tietyt automaattiominaisuudet saattavat saada sapen kiehumaan. Nykyautot ovat täynnä erilaista automatiikkaa ja aivan syystäkin. Erilaisia toimintoja on niin paljon, ettei auton käytöstä rehellisesti sanottuna tulisi yhtään mitään, jos kaikkea pitäisi käyttää manuaalisesti. Joissain sadan vuoden takaisissa autoissa oli esimerkiksi ihan tavallista säätää manuaalisesti sytytystä sopivaan suuntaan kesken ajamisen. Ei muuten kuulosta erityisen houkuttelevalle, vaikka olisi kuinka puristinen mekaanisesta ajokokemuksesta nauttiva pussihousu.Jossain menee kuitenkin jokaisen raja sen suhteen, minkä haluaa autossa toimivan automaattisesti ja mistä haluaisi päättää itse.Viime vuosien koeajoissa on saatettu mainita, mikäli esimerkiksi erilaiset aktiiviset ajoavustimet, kuten ylinopeusvaroitusärjestelmä tai kaista-avustin on olleet helposti deaktivoitavissa. Kyseiset avustimet kun uusissa autoissa menevät päälle aina käynnistyksen yhteydessä. Esimerkiksi kaista-avustin voi olla lumisilla teillä ajavalle lähes puolen vuoden ajan lähinnä rasite, joten olisi aika hienoa, jos sen voisi kytkeä kerralla pois päältä niin pitkäksi aikaa kuin itse näkee.Tuollaisten ominaisuuksien kanssa pystyy kuitenkin elämään. Itse asiassa ei-toivottujen järjestelmien pois päältä kytkeminen alkaa tulemaan aika nopeasti rutiininomaisesti auton käynnistämisen yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvet auki, virrat pois päältäSen sijaan jotkin ominaisuudet ovat olleet allekirjoittaneelle syvälle herkkään autotoimittajan sisimpään kairaavia ärsytyksen aiheita. Tässä vaiheessa on hyvä lähteä liikkeelle Moottorin käyttötestiautosta, Volvo EX30:stä.EX30:n erikoisuus on (muun muassa) se, ettei siihen ole saatavilla lainkaan ”oikeaa” avainta. Auton lukkoja siis hallitaan joko ”automaattisen avaimen” tai puhelimen kautta. Tuossa automaattiavaimessa ei tosiaan ole yhtään painiketta joilla lukkoja voisi hallita, vaan auton ovet avautuvat kun avain lähestyy autoa ja lukittuvat kun avain loittonee riittävän kauaksi. Ihan oikeasti – eikö tällaisista asioista voisi löysätä holhoushimoja ja antaa autoilijan itse päättää? Tai näin sen pitäisi toimia, mutta tähänastiset käyttökokemukset ovat saaneet lähinnä kiukkuamaan auton vierellä ja huitomaan avainta ovipaneeliin, josta auton pitäisi se tunnistaa. Vielä auton ovien aukeamisongelmaa ärsyttävämpää on se, etteivät ovet mene lukkoon millään ilveellä. Mikäli auton sisällä on yhtään arvokkaampaa materiaalia mukana, olisi kiva saada ne ovet lukittua kun lähtee käymään kaupassa.Toinen yhtä raivostuttava asia on se, jos auto haluaa itse päättää milloin sytytysvirta on päällä. Esimerkiksi muutaman vuoden takaisen Volkswagen ID.3 -käyttötestiauton kanssa yllättävän lähdön sattuessa tuntui olevan lähes mahdotonta jättää auto käyntiin puhaltamaan lämmintä ilmaa ja nousta samanaikaisesti itse raappaamaan lasia puhtaaksi. Mikäli autosta nousi, niin virrat sammuivat.Lopullinen ratkaisu taisi löytyä sillä, että jätti turvavyön kiinnitetyksi kun nousi autosta. Ei iso vaiva, mutta ihan oikeasti – eikö tällaisissa asioista voisi löysätä holhoushimoja ja antaa autoilijan itse päättää? Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 13.4.2025 Ajatuksia autoista Pahentaako nimi autoa tai auto nimeä? – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella Kommentit (3) ” eikö tällaisissa asioista voisi löysätä holhoushimoja ja antaa autoilijan itse päättää?” Juuri näin! Itse koeajoin muutamaa parin vuoden vanhaa autoa, eli käytettyjä, mutta into vaihtaa 10 v vanhaa autoani uudempaan laimeni hetkessä, kun uudemmat autot ovat täynnä näitä ihmeellisiä ääniä päästäviä hilavitkuttimia, Alexa huutaa kesken ajon kun luulee että sille puhutaan, kaistavahti kilkuttaa, eikä auto suostu liikkumaan mihinkään kun aukaisin parkkihallissa autonovea nähdäkseni peruuttaa, koska takakamera oli huurtunut ettei siitä nähnyt mitään. Kehitys kehittyy, mutta käyttäjäystävällisyyden hinnalla, kuskin mahdollisuudet auton käyttöön sen kun pienenee koko ajan. Ei kiitos, ajan mieluimmin edelleen vuoden 2015 autollani, uutta enkä uudempaa en halua ostaa, kun auton käynnistyksen jälkeen alkaa kaikenmaailman kilkkeiden säätäminen pois päältä, että saisi ajaa rauhassa ajoani. Ennustan, että jatkossa EU (ja USA) tulevat antamaan lisää turvallisuutta lisääviä määräyksiä: Mekaaniset kytkimet perustoiminnoille (ja screenit sellaisiksi, että sormi tuntee halutun toiminnon tapahtuneen). Suurin sallittu kiihtyvyys esim 6s 0>>>100 km/h. Kun 10 vuotta sitten kirjoitin, että jalankulkijoiden turvaamiseksi ääänettömät sähköautot tulee varustaa ympäristöön kuuluvalla äänellä, sille naurettiin. Nyt se kuitenkin on jo arkipäivää. Moni ottaa (minäkin myös joskus) nuo pakkovahdit pois päältä ajaessa. Ne ovat monessa autossa tehtävä valikosta kosketusnäytöltä usean mutkan kautta. Se ei todellakaan lisää turvallisuutta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous