8.10.2025

Ajoväylien talvi alkoi – tiesitkö, etteivät kaikki auraukset hoidu välittömästi, siihen eivät rahat riitä

Kuva Moottorin arkisto

Lumisateen loputtua lumi poistetaan pääteiltä 2–3 tunnissa, vähäliikenteisiltä teiltä viidessä tunnissa.

Talvi tulee ja sen sääoikut haastavat – ja aika ajoin yllättävät – niin autoilijat kuin teiden hoidosta vastaavatkin. Väyläviraston ja ELY-keskusten vastuulla on huolehtia väylien liikennöitävyydestä ympäri vuoden.

Mutta mitkä tiet hoidetaan ajokuntoon öisen lumimyräkän jäljiltä välittömästi, mitkä tiet saavat vartoa aurauskalustoa pidempään?

Maanteiden kunnossapidon talvikausi alkoi lokakuun alussa. Teiden talvihoito pyrkii minimoimaan talven tuomat yllätykset. Talven ajokelin haasteita ovat esimerkiksi poikkeuksellisen runsaat lumisateet tai alijäähtyneet vesisateet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raha ei riitä

Talvihoidon toimintalinjat ja laatuvaatimukset määrittelevät, miten maanteitä hoidetaan ja niiden liikennöitävyys varmistetaan.

Koska kaikkia teitä ei voida hoitaa kohtuullisin kustannuksin välittömästi, on maantiet luokiteltu kuuteen eri talvihoitoluokkaan. Luokituksen määrittämiseen ja sitä kautta talvihoidon palvelutasoon vaikuttavat tien merkitys sekä sen liikennemäärä ja -koostumus.

Maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta avaa, mitä edellä kerrottu tarkoittaa käytännössä.

– Tiivistetysti: vilkkaimmat tiet aurataan ensimmäisenä, kun sataa lunta. Korkeissa hoitoluokissa hoitolenkit ovat lyhyitä, jotta vilkkaat tiet saadaan hoidettua nopeasti laatuvaatimusten mukaiseen kuntoon. Alemmissa luokissa hoitolenkit ja toimenpideajat ovat vastaavasti pidempiä.

Tavoitteena eivät ole kesäkelit

Vilkasliikenteisillä teillä tavoitteena on, ettei lunta ole muutamaa senttiä enempää ja ajourat olisivat pääosin paljaana lumesta.

Haastavia talvisia olosuhteita varten hoitourakoihin on varattu lisäkalustoa, jotta poikkeuksellisen kelin aiheuttama haitta olisi vähäisempi. Silti teiden kuntoon saaminen voi kestää normaalia pidempään.

– On hyvä muistaa, että teiden talvihoidolla ei tavoitella kesäkelejä. Edes laatuvaatimusten mukaisessa kunnossaan tie ei pidä yhtä hyvin kuin kesällä kuivalla asfaltilla. Kuljettajilla onkin oma vastuunsa turvallisesta kulkemisesta. Talvihoito pyrkii omalta osaltaan minimoimaan talven tuomat yllätykset, Pirinen muistuttaa.

Turvaväli

Tarkkana vähäliikenteisillä teillä

Vähäliikenteisillä teillä tien pintaan pakkautunut lumi on sallittua. Satanutta lunta voi lunta olla autoilijoiden riesana ajoittain kymmenenkin senttiä. Lumisateen loputtua lumi poistetaan pääteiltä 2–3 tunnissa, vähäliikenteisiltä teiltä viidessä tunnissa.

– Alimmissa talvihoitoluokissa keli voi sään muuttuessa olla useiden tuntien ajan ongelmallinen, jolloin tienkäyttäjiltä vaaditaan erityistä varovaisuutta. Kahteen alimpaan luokkaan kuuluu yli kaksi kolmasosaa maanteiden yhteispituudesta, mutta vain kymmenen prosenttia kaikesta liikenteestä, Pirinen toteaa.

Teiden talvihoidon palvelutason toteutumisesta huolehtivat paikalliset ELY-keskukset, jotka tilaavat kunnossapidon. Kilpailutetut urakoitsijat toimivat Väyläviraston määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kerro jos havaitset ongelmia!

Autoilijoiden palaute tien päältä on arvokasta – se voi säästää riesoilta ja jopa ehkäistä onnettomuuksia. Jos huomaat ongelmia tien liikennöitävyydessä, kerro siitä, jotta ongelma tulee tietoon. Liikennettä vaarantavista ongelmista voi ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle (puhelin 0200 2100, 24/7).

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat