22.7.2023

Alfa Romeo kutsuu kaikki alfistit apuun 4C:n 10-vuotisjuhlamallin ideoinnissa – vaikka mallia ei ole valmistettu enää neljään vuoteen

Harvasta automallista tehdään vuosia tuotannon päättymisen jälkeen yhtään mitään tehdasuutta juhlamallia, mutta Alfa Romeo 4C:llä jos jollain siihen rahkeet riittävät.

Kaksipaikkainen, hiilikuitusydäminen, 1 100-kiloinen, tien pintaa viistävä, keskimoottorinen, rääkyvä, ilman ohjaustehostinta toteutettu aito Alfa Romeo. Sellainen oli 4C, jota valmistettiin vuosina 2013 - 2019 aivan liian lyhyen aikaa Coupé- ja Spider-korimalleilla. Nyt on kulunut jo 10 vuotta 4C:n ensiesittelystä, ja tätä merkkivuotta auton pääsuunnittelija Alessandro Maccolini Centro Stile Alfa Romeolta haluaa kunnioittaa mitä upeimmalla uustuotannolla. Projekti kulkee työnimellä 4C Designer's Cut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suuntaa antaa kolme luonnosmallia

Maccolini pyytää Alfa Romeon fanikunnalta ideoita erikoismallin toteutukseen, vaikka kertookin jo suunnilleen tietävänsä mitä aikoo tehdä. Yksityiskohdiltaan salaperäisen projektin luonnoksina käytetään suuntaa antavasti kolmea eri luonnosmallia. Mallit, jotka samalla toimivat eräänlaisina tiisereinä lopullista huipennusta silmällä pitäen, edustavat eri puolia Alfa Romeon luonteesta. Ideoita otetaan vastaan ainakin Alfan Heritage -siiven somekanavissa.

Punainen kulkee nimellä Tributo. Kuten jo nimestäkin voi päätellä, tällä lähestymiskulmalla on tarkoitus olla tribuutti eli kunnianosoitus Alfa Romeon maineelle automaailmassa. Punaista voisi pitää kaikista itsestäänselvimpänä ratkaisuna, mutta pronssiset vanteet tekevät siitä kyllä vastustamattoman. 

Harmaa eli Corsa edustaa 4C:n ja ylipäätään Alfa Romeon teknologiaa, suunnittelua - urheiluauton huippuunsa hiottua voimalaitetta.  Ulkoväri yhdistettynä mustiin vanteisiin tuo muutoin pirteän näköiseen 4C:hen omanlaistaan dramatiikkaa, Corsahan tarkoittaa kilpailua. 

Vaaleansininen eli Leggenda vie ajatukset kauas vuosikymmenten taakse, ehkä jopa lähemmäksi Alfa Romeon perustamisvuotta 1910 kuin tätä hetkeä. Malli ammentaa brändin historiasta ja legendoista heleän ulkovärinsä lisäksi valkoisilla vanteillaan. 

Jäämme vielä odottamaan tietoja juhlamallin julkistusaikataulusta, kuten myös kaikista teknisistä yksityiskohdista eli etenkin siitä, periytyykö 237 hevosvoiman 1 750-kuutioinen turbomoottori suoraan tuotantoajan malleista. Ei muuta kuin vain inspiroitumaan!

Lähde ja kuvat: Alfa Romeo Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat