5.2.2018

Ässä hihassa – Triumph yllättää uudella Speed Triplellä

Tulevan kauden moottoripyöräuutuudet esitellään yleensä syksyn kansainvälisillä messuilla mutta Triumph vetää vielä helmikuun aluksi todellisen ässän hihastaan.

Yksi suosituimpia moottoripyöräluokkia on ”hyper-nakut” eli tehokkaat, vailla katteita olevat peruspyörät. Tunnusomaista niille on, että moottorin ja kahden pyörän lisäksi kaikki muu on pyritty karsimaan pois.

Koko tyylisuunnan katsotaan alkaneen vuonna 1994, kun Triumph esitteli ensimmäisen Speed Triplensä.

Speed Triple

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nimi säilyy – malli uudistuu

Kolmisylinterinen, tehokas ja raikkaasti laulava moottori yhdistettynä yksipuoleiseen näyttävään takahaarukkaan antoi Speed Triplelle persoonallisen ulkonäön, jota muut valmistajat pian alkoivat matkia.

Nykyisin lähes jokaisella moottoripyörävalmistajalla on tarjota malli tähän luokkaan.

Triumph on määrävälein uudistanut Speed Tripleä pitääkseen sen raikkaana ja ajan hermolla. Viimeisimmät uudistukset ovat vuosilta 2011 ja 2016.

Tälle kaudelle esiteltävä uusi Speed Triple on brittivalmistajan mukaan kaikkien aikojen terävin, aggressiivisin ja tehokkain Speed Triple.

Ja taitaapa se samalla olla myös kaikkien aikojen tehokkain sarjavalmisteinen Triumph-moottoripyörä.

Kierroksilla lisää voimaa

Moottorista on kutiteltu seitsemän prosenttia lisää huipputehoa ja uusi lukema on tasan 150 hevosvoimaa. Vääntökin on kasvanut neljä prosenttia 117 newtonmetriin.

Lisäys on saatu aikaan uusimalla sylinterikansi ja keventämällä kampiakselia ja mäntiä niin, että maksimikierroslukua on voitu nostaa 1000 kierroksella. Samalla vaihteistoa ja luistokytkintä on kehitetty paremmin toimiviksi.

Speed Triple

Sähköisen ride-by-wire -kaasun ansiosta kuljettajaa avustavaa energiaa on saatu liitettyä pyörään enemmän.

Viiden erilaisen ajoasetuksen lisäksi varustukseen kuuluvat kaarre-ABS-jarrut, säädettävä luistonesto sekä vakionopeussäädin.

Speed Triple

Mittaristo on pienemmästä nakumalli Street Triplestä tuttu viiden tuuman TFT-näyttö ja ajotietokoneen ohjaamiseen käytetään samaa viiteen suuntaan liikkuvaa joystickiä.

S vai RS?

Speed Triplestä tulee markkinoille kaksi versiota, perusmalli S ja paremmin varusteltu RS.

Perusmallissa on Showan jousituselementit, jotka RS-mallissa on korvattu Öhlinsin NIX30-keulalla ja TTX36-takajousituksella.

RS:n tunnistaa myös hiilikuituosien käytöstä viimeistelyssä sekä matta-alumiini takarungosta. RS:n varustetason viimeistelee avaimeton käyttöjärjestelmä.

Speed Triple

Moottori koeajaa Triumph-uutuuden tuoreeltaan 23. helmikuuta Almerian moottoriradalla Espanjassa. Uusien mallien hinnat julkistetaan 26. helmikuuta.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat