25.12.2020

Autoala kiittelee jouluna saavutettua EU:n ja Britannian kauppasopimusta

Kauppasopimukseton Brexit saatiin väistettyä viime hetkellä Euroopan unionin ja Britannian päättäjien maratonneuvottelujen ansiosta. Useat autovalmistajat kiittelevät vihdoin saadusta vakaudesta.

Euroopassa toimivat autovalmistajat ovat kiitelleet jouluaattona syntynyttä vapaakauppasopimusta Euroopan unionin ja siitä vuodenvaihteessa vielä selkeämmin eroavan Yhdistyneen Kuningaskunnan välille. Sopimus ohjasi Brexit-eroprosessin pois pelätystä sopimuksettomasta erosta, joka olisi tehnyt tavaroiden kulkemisesta kallista ja hidasta.

Useat autovalmistajat olivatkin reagoineet sopimuksettoman eron uhkaan joko muuttamalla investointisuunnitelmiaan Britannian suhteen, uhkaamalla muutoksilla tai varastoimalla tavallista suuremman määrän komponentteja.

Euroopan autoteollisuutta edustava ACEA (European Automobile Manufacturers Association) esimerkiksi kiirehti kertomaan, miten sopimus välttää alalle pelätyt katastrofaaliset Brexit-vaikutukset. Tuoreessa sopimuksessa tavaraliikenne jatkuu ilman tullimaksuja tai kiintiöitä, rajojen sulkeutuessa palvelualojen ja taloussektorin osalta.

Nissan, Toyota ja Honda rakentavat lähes puolet Britanniassa rakennettavista autoista, mutta japanilaistrio on varoittanut toistuvasti, että 2016 pidetyn EU-äänestyksen tulos ilman vapaakauppasopimusta voi johtaa merkkien lähtöön.

Nissan myöhemmin kertoi pääministeri Theresa Mayn hallituksen antaneen heille epämuodollisen lupauksen erotakuista. Toyota ja Nissan uhkasivat myös pääministeri Boris Johnsonin hallitusta laskulla, jos sopimusta ei saada aikaan. Lisäksi Nissan joutui siirtämään uuden Qashqain esittelyä ensi vuoden puolelle osin koronaviruksen ja osin Brexitin takia. Bentley kertoi hiljattain kasvattaneensa normaalisti muutamien päivien komponenttivaraston lähemmäs kahta viikkoa.

Sopimuksessa on säädetty erikseen siitä, miten suuri osa tavaroiden arvosta täytyy tulla Euroopan unionista tai Britanniasta tullivapauden saavuttamiseksi. ACEA kertoo, että se voi arvioida kauppasopimuksen vaikutusta kunnolla vasta sopimuksen teknisten yksityiskohtien paljastuttua.

Britannian ja EU:n välillä käydään vuosittain kauppaa noin kolmesta miljoonasta ajoneuvosta, yhteisarvon ollessa 54 miljardia euroa. Lisäksi kanaalin yli käydään kauppaa lähes 14 miljardin euron edestä ajoneuvojen komponenteissa.

Ford kommentoi, että sopimus luo vakautta autovalmistajien siirtyessä kohti uusia teknologioita.

– Nyt on tärkeää ymmärtää yksityiskohtaisia alkuperäsääntöjä, jotka koskevat [alaa], ja luoda mahdollisimman pehmeä siirtymä maksimoimalla joustavuus yritysten tottuessa uusiin kauppaolosuhteisiin, kommentoi Fordin Euroopan toimintoja johtava Stuart Rowley.

Britannian autoteollisuusyhdistys SMMT toivoi sopeutumisvaihdetta yritysten säätäessä toimintaansa uusiin sääntöihin.

Lähde: Automotive News Kuva: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat