30.11.2018 Liikenne Autoliiton Pasi Nieminen: Henkilöauto on välttämätön harvaan asutussa Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joukkoliikenne ei ratkaise kaikkia liikkumistarpeita. Suomen liikennekäytössä oleva autokanta suhteessa väkilukuun on hiukan EU:n keskiarvon alapuolella. Maamme autokanta on Euroopan vanhimmasta päästä, ja keskimääräinen auton arvo on noin 3 600 euroa. Autokannan nuorentaminen toisi Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan merkittäviä helpotuksia päästöihin, mutta vaatii toteutuakseen merkittävästi lisää pääomia. Sama tilanne on jakeluinfran lisärakentamisessa. Liikenteen päästöistä puhuttaessa Nieminen haluaa eritellä, mistä päästöistä puhutaan. Suomen teillä liikkuu paljon muutakin kalustoa kuin henkilöautoja. – Henkilöautoliikenteen osuus Suomen kasvihuonepäästöistä on noin 11 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkät välimatkat vaikuttavat Autoliiton Nieminen muistuttaa, että henkilöauto on välttämätön kulkuneuvo, ei luksustuote. – Joukkoliikenne ei ratkaise harvaan asutun Suomen kaikkia liikkumistarpeita, vaikka olisikin toimiva ratkaisu siellä missä asuu ja työskentelee tiheässä paljon ihmisiä. Hän tuo esiin sen, että Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa, jossa myös kaupunkiseudut ovat harvaan rakennettuja. Meidän olosuhteet poikkeavat erittäin merkittävästi esimerkiksi keskisen Euroopan suurmaiden olosuhteista. – Pieni väkiluku eli harva-asutus johtaa siihen, ettei meidän olosuhteissa ole riittävästi joukkoja joukkoliikenteeseen. Näin erityisesti, jos asiaa verrataan muihin väkirikkaisiin EU maihin. Näistä syistä juuri Suomessa on ja tulee olemaan perusteltua käyttää henkilöautoa liikkumiseen. Saksassa eri olosuhteet – Se mikä toimii väkirikkaassa eurooppalaismaassa kuten vaikka lyhyiden välimatkojen Tanskassa tai EU:n mahtimaassa Saksassa, ei välttämättä lainkaan toimi meillä. Saksassa kylät ja pikkukaupungit ovat kiinni toisissaan ja suurkaupunkeja riittää, joten olosuhteet joukkoliikenteelle tai esimerkiksi sähköautoiluun perustuvalle kaupunkien sisäiselle liikkumiselle ovat aivan eri lailla otolliset, Nieminen vertaa. – On muistettava, että leudommat sääolot keskisessä Euroopassa ovat paljon meitä otollisemmat esimerkiksi työmatkapyöräilyyn. Käyttöä ei saa haitata – Jos henkilöauton käyttöä haitataan, sillä tulee olemaan merkittävät vaikutukset yhteiskuntarakenteeseen, elintasoon ja suomalaiseen elämäntapaan. – Liikennepolitiikalla voidaan kurjistaa toimeentulon edellytyksiä, romahduttaa rakennetun omaisuuden arvoa ja kiihdyttää maaltamuuttoa. Mikä ja miksi meni pieleen, kun päästövähennysvelvoitteista neuvoteltiin? EU:n kovimpiin kuuluvat velvoitteet eivät ole perusteltuja Suomen lähtökohdista ja olosuhteista katsoen. Teksti: Marko Jokela Lähde: Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt