30.11.2018 Liikenne Autoliiton Pasi Nieminen: Henkilöauto on välttämätön harvaan asutussa Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joukkoliikenne ei ratkaise kaikkia liikkumistarpeita. Suomen liikennekäytössä oleva autokanta suhteessa väkilukuun on hiukan EU:n keskiarvon alapuolella. Maamme autokanta on Euroopan vanhimmasta päästä, ja keskimääräinen auton arvo on noin 3 600 euroa.Autokannan nuorentaminen toisi Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan merkittäviä helpotuksia päästöihin, mutta vaatii toteutuakseen merkittävästi lisää pääomia. Sama tilanne on jakeluinfran lisärakentamisessa.Liikenteen päästöistä puhuttaessa Nieminen haluaa eritellä, mistä päästöistä puhutaan. Suomen teillä liikkuu paljon muutakin kalustoa kuin henkilöautoja.– Henkilöautoliikenteen osuus Suomen kasvihuonepäästöistä on noin 11 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkät välimatkat vaikuttavatAutoliiton Nieminen muistuttaa, että henkilöauto on välttämätön kulkuneuvo, ei luksustuote.– Joukkoliikenne ei ratkaise harvaan asutun Suomen kaikkia liikkumistarpeita, vaikka olisikin toimiva ratkaisu siellä missä asuu ja työskentelee tiheässä paljon ihmisiä.Hän tuo esiin sen, että Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa, jossa myös kaupunkiseudut ovat harvaan rakennettuja. Meidän olosuhteet poikkeavat erittäin merkittävästi esimerkiksi keskisen Euroopan suurmaiden olosuhteista.– Pieni väkiluku eli harva-asutus johtaa siihen, ettei meidän olosuhteissa ole riittävästi joukkoja joukkoliikenteeseen. Näin erityisesti, jos asiaa verrataan muihin väkirikkaisiin EU maihin. Näistä syistä juuri Suomessa on ja tulee olemaan perusteltua käyttää henkilöautoa liikkumiseen.Saksassa eri olosuhteet– Se mikä toimii väkirikkaassa eurooppalaismaassa kuten vaikka lyhyiden välimatkojen Tanskassa tai EU:n mahtimaassa Saksassa, ei välttämättä lainkaan toimi meillä. Saksassa kylät ja pikkukaupungit ovat kiinni toisissaan ja suurkaupunkeja riittää, joten olosuhteet joukkoliikenteelle tai esimerkiksi sähköautoiluun perustuvalle kaupunkien sisäiselle liikkumiselle ovat aivan eri lailla otolliset, Nieminen vertaa.– On muistettava, että leudommat sääolot keskisessä Euroopassa ovat paljon meitä otollisemmat esimerkiksi työmatkapyöräilyyn.Käyttöä ei saa haitata– Jos henkilöauton käyttöä haitataan, sillä tulee olemaan merkittävät vaikutukset yhteiskuntarakenteeseen, elintasoon ja suomalaiseen elämäntapaan.– Liikennepolitiikalla voidaan kurjistaa toimeentulon edellytyksiä, romahduttaa rakennetun omaisuuden arvoa ja kiihdyttää maaltamuuttoa. Mikä ja miksi meni pieleen, kun päästövähennysvelvoitteista neuvoteltiin? EU:n kovimpiin kuuluvat velvoitteet eivät ole perusteltuja Suomen lähtökohdista ja olosuhteista katsoen.Teksti: Marko Jokela Lähde: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa