7.7.2016

Automuotoiluguru Tom Tjaarda kaipaa autolta omaa luonnetta

Fiat 124 Spider

Muotovalio Fiat 124 Spider täytti 50 vuotta – vuoden 1966 klassikkomalli on yksi puhdaslinjaisimpia avoautoja.

Yhdysvaltalaisen automuotoilija Tom Tjaardan kädenjälki herätti ihastusta puoli vuosisataa sitten, kun maailmalle esiteltiin klassikoksi noussut puhdaslinjainen avo-Fiat. Vuosi oli 1966, auto Fiat 124 Spider ja kaupunki Torino – kuinkas muuten.

Autoa myytiin peräti 200 000 yksilöä, joista valtaosa Yhdysvalloissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vastaava menestys vaikeaa

Moni liittää vuonna 1934 syntyneen Tom Tjaardan nimeen ja saavutuksiin sellaiset autot kuin Ferrari 365 GT California Spyder, Ferrari 330 GT 2+2 ja useat Lancian, Mercedes-Benzin ja Corvetten pohjalle rakennetut prototyypit unohtamatta huimaa De Tomaso Pantera -superautoa.

Fiat 124 Spider

– Fiat 124 Spider oli menestyksekäs ja tuotannossa 20 vuotta. Vastaava on nykyisin vaikeasti uusittavissa, koska autojen tekniikka muuttuu niin nopeasti, sähköpostitse haastateltu Tom Tjaarda pohtii.

Tjaarda teki päätyönsä Italiassa Pininfarinalla, Rayton Fissorella sekä Giorgetto Giugiaron Ital Designilla.

Vanhaa kunnioittaen

Uusi vastikään Italiassa esitelty ja Moottorissakin koeajettu Fiat 124 Spider on muotoilullisesti paljosta velkaa esi-isälleen. Tuota velkaa maksetaan tietyissä muotoiluratkaisuissa kuten kylkilinjan pokkauksessa, joka nousee juuri ennen oven kahvaa ylöspäin ja jatkuu yli takapuskurin aina takavaloihin saakka. Siinä, missä alkuperäusen pokkaus laskee lopussa jyrkähkösti, on uuden tulokkaan laskeva linja maltillisempi.

Fiat 124 Spider
Esi-isä 50 vuoden takaa vierellään uusi Fiat 124 Spider.

Kun vuonna 1966 Pininfarinalle työskennelleeltä muotoilijagurulta kysyy näkemystä uuden Fiat 124 -avoauton muodoista, on miehen vastaus toisaalta ilahtunut, toisaalta hieman hapan.

– Muutamin pienin tyyliratkaisuin on haluttu viedä ajatukset alkuperäiseen. Tunnusmerkkejä vanhasta ovat esimerkiksi lokasuojien linjat auton sivussa. Keulan maski on sukunäköinen kuusikulmaiseksi kehystettynä.

Tjaardasta on hyvä muistaa, ettei malli-ikonin linjauksia kunnioittava nykymuotoilu ole helppo tehtävä, jos kohta työ on jäänyt hieman kesken.

– Tulokas ei ole laisinkaan huonoa muotoilua, mutta lopputuloksessa voisi olla enemmän omaa luonnetta.

Muotovalio avoauto Fiat 124 Spider

Maistiainen: Abarth 124 Spider – katto auki ja menoksi!

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat