5.1.2017

Autosi ilmoittaa kohta sijainnin, mutta vain pelastaaksesi henkesi

Hätäviestipalvelu eCall saapuu ensi vuonna esiteltäviin henkilöautoihin.

Keskustelu hallituksen Liikenneverkkoyhtiöstä on käynnistänyt varsinaisen mylläkän, jossa on kyseenalaistettu niin maamme hyvinvointi, autoilijoiden talous kuin yksityisyyden suojakin.

On myös tiedetty kertoa, että isoveli valvoo jo ensivuonna. On totta, että kaikki 31.3.2018 jälkeen tyyppihyväksytyt, eli käytännössä täysin uudet, henkilö- ja pakettiautot sisältävät satelliittipaikannusjärjestelmän ja datayhteyden.

Järjestelmän nimi on eCall, ja sen ainoa tarkoitus on pelastaa sinun henkesi. Ajoneuvon anturien havaittua vakava onnettomuus eCall yhdistää automaattisesti hätäkeskukseen. Auto siis soittaa numeroon 112.

Mikäli kuljettaja tai matkustajat eivät kykene puhumaan hätäkeskuksen kanssa, lähettää auto datayhteydellä hätäkeskukseen paikkatiedon, auton runkonumeron ja törmäysajan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

eCall nopeuttaa pelastusta

Järjestelmän on arvioitu nopeuttavan hoitohenkilökunnan reagointiaikaa 50–60 prosenttia onnettomuuden sijainnista riippuen.

Euroopan unioni sallii eCallin toteuttamisen myös osana autonvalmistajan omaa yhteyspalvelua, jolla auto on kytketty nettiin esimerkiksi uutispalveluiden tai navigaattorin etäohjauksen mahdollistamiseksi. Tämäntapaisia yhteyspalveluja tarjoavat mm. BMW ConnectedDrive, Mercedes me ja Opel OnStar. Avauskuvassa on Mercedes-Benz S500 Coupén kattokonsolin SOS-hätäpainike.

Viranomaiset kuitenkin toivovat autonvalmistajien hyödyntävän standardoitua eCallia hätäviesteihin, sillä suora yhteys maan viranomaisiin takaa nopeimman avun.

Katso lisää englanniksi: eena.org (EU:n hätänumeroyhdistys)

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat