1.4.2021

BMW C400X ja C400GT – Tekniikkapäivitys keskiluokan skoottereille

BMW C400X C400GT

Kun uudet Euro 5 -vaatimukset edellyttivät BMW:n keskiluokan skoottereiden päivitystä, päätti BMW parannella niitä samalla varustukseltaan ja ominaisuuksiltaan.

Vuonna 2017 esitelty C400X ja seuraavalla kaudella päivänvalon nähnyt C400GT uudistuvat. Perimmäinen syy uudistukselle on uusi Euro 5 -luokitus, mutta samalla saksalaisvalmistaja on päivittänyt moottorin lisäksi muutakin tekniikkaa. C400X on kaupunkiajoon suunniteltu keskiluokan skootteri, kun taas GT-versiossa on Grand Turismo -nimen mukaisesti keskitytty pidempien matkojen mukavuuteen.

BMW C400X C400GT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hämäävä mallinimi

Yksisylinterinen moottori on mallinimestä poiketen 350-kuutioinen. Päästöjä on saatu kuriin mm. ottamalla käyttöön sähköinen kaasukahva ja optimoimalla sylinterikannen kanavien muotoilu. Myös keskipakokytkimen toimintaa on parannettu lisäämällä jousivoimaa ja nostamalla kytkeytymiskierroslukua. Moottori tuottaa entiset 34 hevosvoimaa (25 kW) ja 35 newtonmetrin väännön, joka saavutetaan 250 kierrosta aiempaa aikaisemmin. Voimansiirto tapahtuu portaattoman CVT-vaihteiston välityksellä.

BMW C400X C400GT

Ajovakautusjärjestelmän (ASC) toimintaa on säädetty toimimaan paremmin erityisesti matalakitkaisilla alustoilla, ja aiemmin renkaanvaihdon yhteydessä vaadittu järjestelmän manuaalinen kalibrointi on muutettu nyt automaattiseksi. Huippunopeus on rajoitettu 139 kilometriin tunnissa. Aiemmin mm. Kiinassa huippunopeus piti paikallisten määräysten takia rajata 129 kilometriin tunnissa, mutta muuttuneiden määräysten ansiosta sinne toimitettaville skoottereille voidaan nyt säätää sama rajoitettu huippunopeus kuin muillakin markkinoilla.

Lisää valoa ja latausmahdollisuus

Vanhat etujarrusatulat on korvattu uudistetuilla malleilla, ja muutoksella on valmistajan mukaan saavutettu selkeämpi painepiste sekä parempi jarrumäntien palautuminen jarrutuksen jälkeen. Satulan alla oleva 31-litraisen säilytyslokeron valaistusta on parannettu siirtämällä se tavaratilan sivulta sen yläpuolelle. Etupään oikeanpuoleiseen säilytyslokeroon on lisätty USB-latausliitäntämahdollisuus.

BMW C400X C400GT

Molemmista malleista on tarjolla kaksi entistä tyylikkäämpää värivaihtoehtoa.

Moottori: yksisylinterinen, 350 cc
Teho: 25 kW (34 hv) / 7 500 r/min
Vääntö: 35 Nm / 5 750 r/min
Voimansiirto: keskipakokytkin, portaaton CVT-vaihteisto

Akseliväli: 1565 mm
Istuinkorkeus: 775 mm
Paino tankattuna: 204 / 212 kg

Huippunopeus: 139 km/h

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat