2.6.2017

BMW R nineT Urban G/S esiteltiin suomalaisyleisölle

Alkuperäistä yli 35 vuoden takaista R 80 G/S -mallia kunnioittava BMW:n uutuusseikkailupyörä esiteltiin jälleenmyyjien luona suomalaisyleisölle ensimmäistä kertaa kesäkuun ensimmäisenä päivänä.

Vuonna 1980 esiteltyä BMW R 80 G/S -mallia pidetään kaikkien nykyisten seikkailupyörien äitinä. Kirjainyhdistelmä GS merkitseekin monelle motoristille synonyymiä sanalle seikkailupyörä. Nyt BMW haluaa kunnioittaa tätä klassikkomallia tuomalla markkinoille R nineT Urban G/S -mallin, jossa värimaailma ja ulkonäkö on pyritty pitämään mahdollisimman lähellä alkuperäistä yli 35 vuoden takaista mallia.

BMW R nineT Urban G/S

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW Motorsport -väritys

Urban G/S:n luonnetta korostaa valkoinen tankki, joka kahden sinisen sävyn ja punaisen satulan kanssa muodostaa BMW Motorsport -värityksen. Kontrastia tuovat musta moottori ja runko sekä valkoisena hohtavat lokasuoja ja valomaski. Urban G/S on tarjolla vain yhtenä värivaihtoehtona. Lisävarustevalikoima on kattava pitäen sisällään mm. soolosatulan, käsisuojat ja High Performance -osia.

BMW R nineT Urban G/S

Vakiovarustukseen kuuluvat valuvanteet ja katurenkaat, mutta tyylistään tarkka motoristi voi hankkia niiden tilalle myös pinnavanteet ja offroad-renkaat lisähintaan. Eturenkaan koko on 19 tuumaa ja takana pyörii 17-tuumainen rengas. Jarruissa on teräspunosletkut kuten muissakin R nineT -malleissa. ABS-jarrut ovat vakiovaruste ja ASC-luistonesto löytyy lisävarustelistalta.

BMW R nineT Urban G/S

BMW R nineT Urban G/S ja boxer

Jousituksena on etupäässä perinteinen teleskooppihaarukka ja takana puolestaan BMW:n patenttiratkaisu eli Paralever-jousitus. Joustomatkat ovat katupyörämäiset, edessä 120 milliä ja takana 20 milliä enemmän. Pitkän akselivälin (1527 milliä) ja korkeamman istuinkorkeuden (850 milliä) ansiosta alustageometria on offroad-painotteinen.

Leveä ohjaustanko yksinkertaisen pyöreä nopeusmittari ja pieni valomaski muistuttavat ajasta, jolloin Dakar-rallit ajettiin oikeasti Dakarissa. Moottorina on luonnollisesti ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori. Iskutilavuudeltaan 1170-kuutioinen boxer tarjoaa tasaista vääntöä läpi kierrosalueen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

BMW R nineT Urban G/S

Moottori: kaksisylinterinen boxermoottori
Iskutilavuus: 1170 kuutiosenttimetriä
Teho: 81 kW (110 hv) / 7750 r/min
Vääntö: 116 Nm / 6000 r/min
Tankin tilavuus: 17 litraa
Istuinkorkeus: 850 millimetriä
Paino tankattuna: 221 kiloa
Hinta: 17 990 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat