21.1.2022

BMW valmistaa kesällä viimeisen V12:nsa – lupaa huomioida asian näyttävällä tavalla

The Final V12

Kesäkuussa koittaa hetki, jolloin BMW:n 35-vuotinen taival katuautojen V12-moottoreiden valmistajana päättyy. Sitä varten kourallinen seiskasarjalaisia sonnustetaan parhaimpiinsa.

The Final V12 on homman nimi, ja se tarkoittaa 12 kappaleen erikoiserää pohjautuen BMW M760i xDrive -malliin. Jokainen näistä laivataan Yhdysvaltoihin, ja viimeisenä tuotantolinjalta valmistuva yksilö on todellakin BMW:n viimeinen V12-moottorilla varustettu katuauto näillä näkymin koskaan. BMW myös valitsee itse asiakkaansa tämän mallin kohdalla, kutsuen heidät aluksi erikoistilaisuuteen. Päästäkseen The Final V12:n omistajaksi henkilön on täytynyt osoittaa erityistä kiinnostusta BMW:n edustusmalleja kohtaan, mielellään useammalla eri vuosikymmenellä.

BMW The Final V12

BMW Individual vastaa erikoismallien väri-, verhoilu- ja somistetarjonnasta, jotka asiakas valitsee itse. Anteeksipyytelemättömät ”The Final V12” -merkinnät, kaiverrukset ja kirjailut sekä erikoisvanteet kruunaavat paketin sellaisenaan. Jokainen yksilö on totta kai myös numeroitu. Autot valmistetaan vasta kesäkuussa, joten Moottori tulee palaamaan yksityiskohtiin, kun ne ovat kaikki tiedossa, kuvien kera.

The Final V12

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

35 vuotta V12:ta

Ensimmäistä kertaa munuaismaskin taakse sovitettiin V12 vuonna 1987, ja tuolloinkin kyseessä oli aikansa lippulaiva, 7-sarjalainen, mallimerkinnällä 750iL. 5-litraisena kone tuotti 295 hevosvoimaa, josta mennään toki nykyään heittämällä yli vaikka kaksilitraisella rivinelosella. Kone oli ahtamaton, mutta esimerkiksi kaasunpainallus välittyi moottorille modernisti sähköisesti. Noina aikoina moinen voimanlähde oli kuitenkin edustusautoluokassa lähestulkoon lakisääteinen.

Viimeiseen malliin mennessä BMW:n V12 on ehtinyt kasvaa 6,6-litraiseksi. Siinä on BMW M TwinPower -turboahtimet, jotka ovat yksi osasyy moottorin 601 hevosvoiman huipputehoon. Voimalaite sinkoaa kolossaalisen nelivetoisen edustussedanin nollasta sataan 3,6 sekunnissa!

BMW M760i xDrive

Polttomoottoreista BMW ei ole luopumassa

BMW:n päätös luopua V12 -voimalähdemuodosta ei ole sinänsä lainkaan yllättävä, sillä esimerkiksi Mercedekseltä, Jaguar Land Roverilta ja VAG:ltä päätös on kuultu aikaisemmin niin ikään. Päätöstä perustellaan päästö- ja kustannussyillä.

Vaikka Baijerissa nyt luovutaankin V12:sta, ei se tarkoita missään nimessä polttomoottoreista luopumista täyssähköisen i-malliston rinnalta. Useiden lähteiden mukaan BMW kehittää tällä hetkellä uuden sukupolven rivi-6- ja V8-moottoreita tuleviin tarpeisiin.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat