4.9.2018 Ajoneuvot Bridgestone kuumana: olemme autonvalmistajien suosikki Rengasjulkaisu on myös rengasralli. Onneksi vaihtotyö sujuu ammattilaisilta nopeasti. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkimus- ja kehitysinvestoinneilla mitattuna Bridgestone laskee olevansa rengas- ja kumialan kärkiyritys. Myös autovalmistajien palaute herättää tyytyväisyyttä. Bridgestone-renkaita kehitetään ja testataan yhtiön Euroopan teknisessä keskuksessa Roomassa. Kehitystyöhön suunnatut panostukset tuottavat yrityksen kertoman mukaan myös tulosta.Lukujen valossa arvioituna väite pitää kutinsa kelvollisesti, sillä yhtiön malli- ja valmistajakohtaisesti räätälöidyt premium-renkaat on valittu kuluvan vuoden aikana kymmenen eri ajoneuvovalmistajan yli 15:sta automallin 45:een tehdasasennukseen, eikä tahdin uskota hiipuvan vuoden loppupuolellakaan.Esimerkkeinä rengasyhtiö luettelee mittavan kattauksen eri autoluokkien edustajia: Ferrari Portofino, Porsche Cayenne, Mercedeksen A- ja C-luokka; Audi A1, A6, A7 ja Q2; Volkswagen Touareg, T-ROC, Tiguan ja Polo; Opel Insignia; Renault Mégane R.S. sekä BMW i3s ja X3. Kärkiyrityksen titteli heltiää puolestaan vuoden 2016 tilastojen perusteella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteistyöllä rengastoimittajaksi Bridgestone kertoo tekevänsä tiivistä yhteistyötä autovalmistajien kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että tehdasasennuksiin tarjottavia renkaita täsmäkehitetään vastaamaan niille asetettuja vaatimuksia. Tehdasasennettavien renkaiden suunnittelun lähtökohtana on rengasvalmistajan mukaan kunkin valmistajan tarpeidenymmärtäminen sekä läheinen yhteistyö. Tällä tähdätään renkaan eri elementtien sovittamiseen kunkin automallin asettamiin vaatimuksiin. Esimerkkejä uskalletaan kertoa jo toteutuneista hankkeista. Tulevaisuudesta puhutaan varovaisemmin. Lexus ja Mercedes esimerkiksi halusivat tarjota käyttäjilleen luotettavaa toimivuutta myös rengasrikko- ja puhkeamistilanteissa. Bridgestone vastasi toiveeseen liittämällä Run-Flat-teknologiansa (RFT) Turanza T005 -renkaaseen. Sama ominaisuus integroitiin myös Potenza S007 -renkaaseen, jonka nopeuskestävyys ja suurien G-voimien kestokyky kaarreajossa vastaavat Ferrari Portofinon urheilullisia ajo-ominaisuuksia. Audin ja Opelin tavoitteita olivat puolestaan mahdollisimman alhainen sisämelu ja parempi käyttömukavuus. Tavoitetaso saavutettiin melua absorboivilla täyttömateriaaleilla sekä muutoksilla, jotka liittyvät yhtiön omaan B-Silent Technology -innovaatioon. Näitä muutoksia ei eritellä tarkemmin, mutta ratkaisu kelpaa asennettavaksi uusiin Audi A6-, A7- ja Opel Insignia -malleihin. Haastavia toiveita riittää Joskus tavoitteisiin ei päästä pelkällä hienosäädöllä. BMW esimerkiksi tarvitsi sähköautoihinsa perinteisestä linjasta poikkeavaa rengaskonseptia, joten edessä oli nimenomaan sähköautoihin soveltuvan rengasvaihtoehdon kehittäminen. Suorituskyvyn ja turvallisuuden yhdistävä työ kantoi hedelmää ainakin sen verran, että kyseinen autovalmistaja lanseerasi i3s -mallinsa kyseisillä renkailla. Porschen Cayenne-mallistoa varten kehitetty 21 tuumainen Dueler H/P Sport on puolestaan rengas, jonka sunnittelun lähtökohdaksi asetettiin autolle asetetut käsittelyvaatimukset kuivalla kelillä. Ratkaisuksi valittiin Bridgestonen mukaan korkean silika-pitoisuuden omaava ja urheilullisiin renkaisiin sopiva kumiseos. Samalla syntyi myös hyvä sadekelin rengas, kulutuskestävyydestä tinkimättä. Yhdistelmä on urheiluautosegmentissä jokseenkin harvinainen. – Tällä renkaalla rikottiin jopa Bridgestonen Euroopan testiradan märän kelin kierrosennätys, sanoo Bridgestonen EMEA-alueen ensiasennusliiketoiminnasta vastaava johtaja Mark Tejedor. Kumppanuuksilla ja yhteisellä suunnittelulla on saatu aikaan muutakin kuin räätälöityjä renkaita. – Kehittämämme uudet renkaat ovat tehokkaampia ja paremmin tiettyjen automallien tarpeisiin sovitettuja kuin koskaan aiemmin. Ne varmistavat, että matka jatkuu tilanteessa kuin tilanteessa, Tejedor hehkuttaa. Menestystarinoita lukiessa on hyvä muistaa, että samojen automallien rengastoimittajaksi mielii moni muukin valmistaja. Ja jos ei ensiasennusrenkaasta saada sopimusta, tarjotaan auton omistajalle taatusti vaihtoehtoja seuraavaa rengaskertaa hankittaessa. Yhden vaihtoehdon eteen ei rengaskaupoilla joudu. Lähteet: Bridgestone ja Tire Business 2017 – Global Tire Company Rankings Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen ja autonvalmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 25.2.2025 Ajoneuvot Dacia aikoo kehittää alle 18 000 euron sähköauton ennätysajassa alle puolessatoista vuodessa 25.2.2025 Ajoneuvot Enää Performance puuttuu – Tesla Model Y ”Juniperin” perusmallisto on ilmestynyt Suomessakin tilattavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle