4.9.2018

Bridgestone kuumana: olemme autonvalmistajien suosikki

Bridgestone Driveguard
Rengasjulkaisu on myös rengasralli. Onneksi vaihtotyö sujuu ammattilaisilta nopeasti.

Tutkimus- ja kehitysinvestoinneilla mitattuna Bridgestone laskee olevansa rengas- ja kumialan kärkiyritys. Myös autovalmistajien palaute herättää tyytyväisyyttä.

Bridgestone-renkaita kehitetään ja testataan yhtiön Euroopan teknisessä keskuksessa Roomassa. Kehitystyöhön suunnatut panostukset tuottavat yrityksen kertoman mukaan myös tulosta.

Lukujen valossa arvioituna väite pitää kutinsa kelvollisesti, sillä yhtiön malli- ja valmistajakohtaisesti räätälöidyt premium-renkaat on valittu kuluvan vuoden aikana kymmenen eri ajoneuvovalmistajan yli 15:sta automallin 45:een tehdasasennukseen, eikä tahdin uskota hiipuvan vuoden loppupuolellakaan.

Esimerkkeinä rengasyhtiö luettelee mittavan kattauksen eri autoluokkien edustajia: Ferrari Portofino, Porsche Cayenne, Mercedeksen A- ja C-luokka; Audi A1, A6, A7 ja Q2; Volkswagen Touareg, T-ROC, Tiguan ja Polo; Opel Insignia; Renault Mégane R.S. sekä BMW i3s ja X3.

BMW i3 facelift BMW i3s

Kärkiyrityksen titteli heltiää puolestaan vuoden 2016 tilastojen perusteella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteistyöllä rengastoimittajaksi

Bridgestone kertoo tekevänsä tiivistä yhteistyötä autovalmistajien kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että tehdasasennuksiin tarjottavia renkaita täsmäkehitetään vastaamaan niille asetettuja vaatimuksia.

Tehdasasennettavien renkaiden suunnittelun lähtökohtana on rengasvalmistajan mukaan kunkin valmistajan tarpeidenymmärtäminen sekä läheinen yhteistyö. Tällä tähdätään renkaan eri elementtien sovittamiseen kunkin automallin asettamiin vaatimuksiin. Esimerkkejä uskalletaan kertoa jo toteutuneista hankkeista. Tulevaisuudesta puhutaan varovaisemmin.

Lexus ja Mercedes esimerkiksi halusivat tarjota käyttäjilleen luotettavaa toimivuutta myös rengasrikko- ja puhkeamistilanteissa. Bridgestone vastasi toiveeseen liittämällä Run-Flat-teknologiansa (RFT) Turanza T005 -renkaaseen. Sama ominaisuus integroitiin myös Potenza S007 -renkaaseen, jonka nopeuskestävyys ja suurien G-voimien kestokyky kaarreajossa vastaavat Ferrari Portofinon urheilullisia ajo-ominaisuuksia.

Ferrari Portofino

Audin ja Opelin tavoitteita olivat puolestaan mahdollisimman alhainen sisämelu ja parempi käyttömukavuus. Tavoitetaso saavutettiin melua absorboivilla täyttömateriaaleilla sekä muutoksilla, jotka liittyvät yhtiön omaan B-Silent Technology -innovaatioon. Näitä muutoksia ei eritellä tarkemmin, mutta ratkaisu kelpaa asennettavaksi uusiin Audi A6-, A7- ja Opel Insignia -malleihin.

Haastavia toiveita riittää

Joskus tavoitteisiin ei päästä pelkällä hienosäädöllä.

BMW esimerkiksi tarvitsi sähköautoihinsa perinteisestä linjasta poikkeavaa rengaskonseptia, joten edessä oli nimenomaan sähköautoihin soveltuvan rengasvaihtoehdon kehittäminen. Suorituskyvyn ja turvallisuuden yhdistävä työ kantoi hedelmää ainakin sen verran, että kyseinen autovalmistaja lanseerasi i3s -mallinsa kyseisillä renkailla.

Porschen Cayenne-mallistoa varten kehitetty 21 tuumainen Dueler H/P Sport on puolestaan rengas, jonka sunnittelun lähtökohdaksi asetettiin autolle asetetut käsittelyvaatimukset kuivalla kelillä. Ratkaisuksi valittiin Bridgestonen mukaan korkean silika-pitoisuuden omaava ja urheilullisiin renkaisiin sopiva kumiseos. Samalla syntyi myös hyvä sadekelin rengas, kulutuskestävyydestä tinkimättä. Yhdistelmä on urheiluautosegmentissä jokseenkin harvinainen.

Porsche Cayenne

– Tällä renkaalla rikottiin jopa Bridgestonen Euroopan testiradan märän kelin kierrosennätys, sanoo Bridgestonen EMEA-alueen ensiasennusliiketoiminnasta vastaava johtaja Mark Tejedor.

Kumppanuuksilla ja yhteisellä suunnittelulla on saatu aikaan muutakin kuin räätälöityjä renkaita.

– Kehittämämme uudet renkaat ovat tehokkaampia ja paremmin tiettyjen automallien tarpeisiin sovitettuja kuin koskaan aiemmin. Ne varmistavat, että matka jatkuu tilanteessa kuin tilanteessa, Tejedor hehkuttaa.

Menestystarinoita lukiessa on hyvä muistaa, että samojen automallien rengastoimittajaksi mielii moni muukin valmistaja. Ja jos ei ensiasennusrenkaasta saada sopimusta, tarjotaan auton omistajalle taatusti vaihtoehtoja seuraavaa rengaskertaa hankittaessa. Yhden vaihtoehdon eteen ei rengaskaupoilla joudu.

Lähteet: Bridgestone ja Tire Business 2017 – Global Tire Company Rankings Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen ja autonvalmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat