17.4.2019 Matkailu Bunkkeri, jota Stalin ei ehkä ikinä käyttänyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun selviytyminen on prioriteetti, estetiikka ja mukavuus ovat toissijaisia. Lokakuun puoliväli 1941. Moskovassa on vallalla pienimuotoinen paniikki, kun Saksan armeija on edennyt reilussa kolmessa kuukaudessa taistelujen alkamisesta kaupungin porteille. Venäjän ylin johto valmistautuu jo pahimpaan, pääkaupunkia ollaan siirtämässä tuhat kilometriä Moskovasta itään, Kuibyseviin, Volga-joen rannalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySalainen projektiJotta Venäjän ylin johto Stalinin johdolla olisi voinut johtaa turvallisesti sotatoimia, kaupunkiin rakennettiin muun muassa salainen bunkkeri. Se oli suora kopio vastaavasta bunkkerista Moskovassa, jonka rakentamisessa oli puolestaan hyödynnetty Moskovan metron rakenteita. Bunkkeria rakensi yhdeksän kuukauden ajan 800 insinööriä ja 2 900 rakennustyöntekijää.Koko projekti tehtiin mahdollisimman salassa paikallisilta, joten esimerkiksi kaikki 37 metriä syvästä kuopasta ylös kaivettu maa-aines – kaikki 25 tuhatta kuutiometriä – kuljetettiin pois yöaikaan.Suoja on valettu maan sisään betonista, jota upotettiin maahan tuhatta kuutiota. Laskelmien mukaan bunkkeri olisi selviytynyt jopa suorasta 2 000 kilon lentopommin osumasta.Bunkkerilla on oma pieni voimala, ja bunkkeri oli myös ilmatiivis mahdollisten kaasuiskujen varalta. Sisällä olevaa ilmaa kierrätettiin, ja näin uudelleen käytettyä ilmaa olisi riittänyt viideksi päiväksi. Luonnollisesti bunkkeriin oli varastoitu myös riittävästi vettä ja ruokaa pidempiaikaista selviytymistä varten.Isältä tyttärelleBunkkeri valmistui marraskuussa 1942, mutta virallisesti se otettiin käyttöön tammikuussa 1943. Silloin oli jo ounasteltavissa, että sodan tuulet olivat kääntyneet. Moskova ei ollut enää suoran uhan alla, ja saksalaisten joukot Stalingradissa oli piiritetty. Näin ollen Stalin tuskin koskaan kävi bunkkerissa, mutta hänen tyttärensä Svetlena majaili siellä useampaan otteeseen saksalaisten ilmahyökkäysten aikaan.Bunkkerissa on vain kaksi huonetta, mutta sinne olisi silti pystynyt majoittumaan 115 henkeä. Stalinille oli luonnollisesti varattu oma huone, joka näkyy myös artikkelin avauskuvassa. Mitenkään yleellisenä sitä ei voi kuitenkaan pitää, vessakin on aika karun näköinen.Unohdettu historiaSodan jälkeen Kuibysevista tuli Neuvostoliiton ajaksi suljettu sotilaallinen kaupunki. Näin ollen bunkkeri pysyi salaisuutena, ja sen olemassaolo myös mitä ilmeisemmin unohtui monelta. Sen päällä toimi neuvostoaikana keskuskomitean paikallinen hallintorakennus.Salaisuus bunkkerin yllä avattiin lopulta vuonna 1990 ja nyt se toimii museona. Vastaavia bunkkereita rakennettiin myös Yaroslaviin, Gorkiin, Kazaniin, Ulyanovskiin, Saratoviin ja Stalingradiin.Ja nykyisinhän Kuibysev tunnetaan Samarana, jos joku haluaa suunnitella visiittiä bunkkeria ihmettelemään. Bunkkerin verkkosivut löytyvät osoitteesta www.bunkerstalina.comTeksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen