17.4.2019 Matkailu Bunkkeri, jota Stalin ei ehkä ikinä käyttänyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun selviytyminen on prioriteetti, estetiikka ja mukavuus ovat toissijaisia. Lokakuun puoliväli 1941. Moskovassa on vallalla pienimuotoinen paniikki, kun Saksan armeija on edennyt reilussa kolmessa kuukaudessa taistelujen alkamisesta kaupungin porteille. Venäjän ylin johto valmistautuu jo pahimpaan, pääkaupunkia ollaan siirtämässä tuhat kilometriä Moskovasta itään, Kuibyseviin, Volga-joen rannalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySalainen projektiJotta Venäjän ylin johto Stalinin johdolla olisi voinut johtaa turvallisesti sotatoimia, kaupunkiin rakennettiin muun muassa salainen bunkkeri. Se oli suora kopio vastaavasta bunkkerista Moskovassa, jonka rakentamisessa oli puolestaan hyödynnetty Moskovan metron rakenteita. Bunkkeria rakensi yhdeksän kuukauden ajan 800 insinööriä ja 2 900 rakennustyöntekijää.Koko projekti tehtiin mahdollisimman salassa paikallisilta, joten esimerkiksi kaikki 37 metriä syvästä kuopasta ylös kaivettu maa-aines – kaikki 25 tuhatta kuutiometriä – kuljetettiin pois yöaikaan.Suoja on valettu maan sisään betonista, jota upotettiin maahan tuhatta kuutiota. Laskelmien mukaan bunkkeri olisi selviytynyt jopa suorasta 2 000 kilon lentopommin osumasta.Bunkkerilla on oma pieni voimala, ja bunkkeri oli myös ilmatiivis mahdollisten kaasuiskujen varalta. Sisällä olevaa ilmaa kierrätettiin, ja näin uudelleen käytettyä ilmaa olisi riittänyt viideksi päiväksi. Luonnollisesti bunkkeriin oli varastoitu myös riittävästi vettä ja ruokaa pidempiaikaista selviytymistä varten.Isältä tyttärelleBunkkeri valmistui marraskuussa 1942, mutta virallisesti se otettiin käyttöön tammikuussa 1943. Silloin oli jo ounasteltavissa, että sodan tuulet olivat kääntyneet. Moskova ei ollut enää suoran uhan alla, ja saksalaisten joukot Stalingradissa oli piiritetty. Näin ollen Stalin tuskin koskaan kävi bunkkerissa, mutta hänen tyttärensä Svetlena majaili siellä useampaan otteeseen saksalaisten ilmahyökkäysten aikaan.Bunkkerissa on vain kaksi huonetta, mutta sinne olisi silti pystynyt majoittumaan 115 henkeä. Stalinille oli luonnollisesti varattu oma huone, joka näkyy myös artikkelin avauskuvassa. Mitenkään yleellisenä sitä ei voi kuitenkaan pitää, vessakin on aika karun näköinen.Unohdettu historiaSodan jälkeen Kuibysevista tuli Neuvostoliiton ajaksi suljettu sotilaallinen kaupunki. Näin ollen bunkkeri pysyi salaisuutena, ja sen olemassaolo myös mitä ilmeisemmin unohtui monelta. Sen päällä toimi neuvostoaikana keskuskomitean paikallinen hallintorakennus.Salaisuus bunkkerin yllä avattiin lopulta vuonna 1990 ja nyt se toimii museona. Vastaavia bunkkereita rakennettiin myös Yaroslaviin, Gorkiin, Kazaniin, Ulyanovskiin, Saratoviin ja Stalingradiin.Ja nykyisinhän Kuibysev tunnetaan Samarana, jos joku haluaa suunnitella visiittiä bunkkeria ihmettelemään. Bunkkerin verkkosivut löytyvät osoitteesta www.bunkerstalina.comTeksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”