15.1.2018 Ajoneuvot Dieseleistä tuttu hiukkassuodatin nyt myös bensiinimoottoreihin – syynä korkeat pienhiukkaspäästöt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi tiukka hiukkaspäästöraja koskee suorasuihkutusmoottoreita. Uusille tyyppihyväksyttäville bensiinikäyttöisille autoille tuli syyskuun alussa 2017 uuden Euro 6c -normin käyttöönoton myötä sama hiukkaspäästön massaraja (PM 5 mg/km) kuin dieselautoilla on ollut jo vuodesta 2013 alkaen. Lisäksi sallittu hiukkasten enimmäislukumäärä (PN) on 6 x 1011 kilometriä kohti.Kaikille ensirekisteröitäville uusille autoille muutos astuu voimaan 1.9.2018. Jo käytössä olevia autoja muutos ei koske.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena hyvä suorituskykyUusi tiukka hiukkaspäästöraja koskee suorasuihkutusmoottoreita. Sen vuoksi suorasuihkutuksella varustetuissa bensiinimoottoriautoissa tarvitaan käytännössä hiukkassuodatin.Aikaisemmin polttoaineen suihkutuksella varustetuissa bensiinimoottoreissa polttoneste suihkutettiin imusarjaan ennen venttiilejä, mutta kulutuksen pienentämiseksi ja suorituskyvyn kohentamiseksi on viime vuosina siirrytty bensiinin suorasuihkutukseen suoraan palotilaan. Hiilidioksidipäästöjen eli polttonesteen kulutuksen pienentämiseksi bensiinimoottorien kehitystrendi on ollut viime vuosina iskutilavuuden pienentäminen (downsizing), suorasuihkutuksen käyttöönotto sekä turboahtaminen. Näin on voitu yhdistää pieni kulutus ja hyvä suorituskyky.Tiukka hiukkasraja käy ongelmaksiEi niin hyvää, ettei jotain huonoakin: Tiukka hiukkasraja muodostuu ongelmaksi nykyisille suorasuihkutusta käyttäville turbomoottoreille, sillä uusissa moottoreissa bensiini ei kaikissa tilanteissa ennätä sekoittua ilman kanssa kunnolla ennen palamisreaktiota. Se aiheuttaa huonoa palamista, mikä johtaa pienhiukkasiin pakokaasuissa.Suorasuihkutuksella varustettujen bensiinimoottorien hiukkaspäästöt ovat kasvaneet jopa dieseleitä suuremmiksi. Siksi niille tuli tiukat päästörajat.Suodatin voi nostaa päästöjäDieseleihin on asennettu hiukkassuodattimia vakiovarusteeksi jo vuosikausia. Hiukkassuodatin tulee olemaan ratkaisu myös suorasuihkutuksella varustettujen bensiinimoottorien hiukkaspäästöjen hillitsemiseksi.Hiukkassuodatinkaan ei ole ihan puhdas pulmunen: Kun yhtä päästölajia pienennetään, toinen voi kasvaa. Dieselmoottoreissa hiukkassuodatin on nostanut hiilidioksidipäästöjä eli kulutusta hiukan ja lisännyt lähinnä kaupunkiliikenteessä haitallisten typpidioksidipäästöjen (NO2) osuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten käy kulutuksen?Bensiinimoottoreissa on jo vuosikymmeniä ollut vakiona tehokas kolmitoimikatalysaattori, joka vähentää tehokkaasti säänneltyjä päästöjä kuten hiilimonoksidi (CO), palamattomat hiilivedyt (HC) ja typen oksidit (NOx).Herää kysymys, miten hiukkassuodattimen käyttöönotto vaikuttaa käytännössä bensiinimoottorien kulutukseen ja typenoksidipäästöihin?Tähän saadaan kohta vastauksia myös uuden, entistä vaativamman WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -normimittauksen myötä.Tosin nyt on siirtymäaika, jolloin käytössä on sekä uusia WLTP-arvoja sekä vanhoja NEDC-normin mukaisia arvoja. Verotusteknisistä syistä WLTP-arvot muunnetaan laskennallisesti NEDC-arvoihin vuoden 2021 alkuun saakka, jolloin siirrytään pelkästään WLTP-arvoihin.Laskennallisissa NEDC-arvoissa voi olla epätarkkuuksia, mikä siirtymäaikana vaikeuttaa vertailua.VTT:n Laurikko: vaikutukset arvailujen varassa– Bensiinimoottoreissa typen oksidipäästöt (NOx) ovat kolmitoimikatalysaattorin ansiosta tyypillisesti alle puolet dieselin vastaavista ja NO2:n osuus vain noin viidesosa dieselin tasosta. joten typen oksidipäästöt tuskin aiheuttavat ongelmia bensiinimoottorille hiukkassuodattimen kanssa, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko arvioi.Hiukkassuodattimen mahdollinen vaikutus hiilidioksidipäästöjen ja kulutuksen lisääntymiseen on Laurikon mukaan toistaiseksi arvailujen varassa, koska vielä ei ole käytössä vertailukelpoisia mittaustuloksia.– Hiukkassuodatin aiheuttaa pakoputkistossa virtaushäviöitä ja lisää putkiston vastapainetta hiukan. Lisäksi hiukkassuodattimen puhdistus vaatinee tietyin välein regenerointia eli puhtaaksipolttoa rikkaalla polttoaineen ja ilman seoksella. Bensiinimoottorissa on dieselmoottoria korkeampi pakokaasun lämpötila, joten tätä aktiivista apua ei pitäisi tarvita niin usein, Laurikko taustoittaa.– Tämä on kuitenkin teoriaa ja vasta käytäntö ja vertailevat mittaukset tulevat osoittamaan, mitä sivuvaikutuksia hiukkassuodattimella on bensiinikäyttöisen suorasuihkutusmoottorin muille säännellyille päästöille, suorituskyvylle ja polttoainetaloudellisuudelle.Ajossa tehtävä tiukka testiWLTP-laboratoriomittauksen lisäksi tehdään liikenteessä ajettava RDE-testi. RDE on lyhenne sanoista Real Driving Emissions ja se tarkoittaa lisätestiä maantieolosuhteissa, jolla varmennetaan vaatimuksenmukaisuus auton pakokaasujen NOx-päästöjen ja hiukkaslukumäärän osalta tavanomaisissa ajo-olosuhteissa tarkoin määritellyllä ajoreitillä ja ajo-ohjelmalla.RDE-testissä on hiukkaspäästöjen raja-arvojen osalta vastaava kerroin, kuten NOx-päästöissä (aluksi 2,1 ja myöhemmin 1,5) laboratoriossa mitattuihin päästöihin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiukkassuodattimet yleistymässä nopeastiEsimerkiksi Mercedes-Benz on käyttänyt Faurecian toimittamaa tekniikkaa jo joitain vuosia S 500 -mallissaan ja yhtiö aikoo lisätä suodattimilla varustettujen mallien määrää tulevaisuudessa. Myös Faurecia on ilmoittanut tekniikkansa olevan jatkossa koko alan käytettävissä.Bensiinimoottoreiden yhteydessä käytettävä hiukkassuodin on valmistettu bensiinimoottorin korkeita lämpötiloja paremmin kestävästä kordieriitista dieseleiden käyttämän silikonikarbidin sijaan, mutta toimii pääpiirteittäin samalla tavalla.Saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden (AMS 1/2018) katsauksen mukaan hiukkassuodatin on jo seuraavissa bensiinimalleissa tai tulossa lähiaikoina seuraaviin automalleihin:Audi A5 Coupé 2.0 TFSI S tronic (140 kW) vakiona, ei tietoa aikataulusta muihin malleihin.BMW X3 -bensiinimalleissa vakiona, myöhemmin tulee kaikkiin BMW-bensiinimalleihin.Mercedes-Benz S 500, S 450 ja S 560 vakiona. Vuoden 2018 puolivälissä kaikkiin Mercedes-Benz -bensiinimalleihin.Volkswagen Tiguan 1.5 TSI vakiona, ei tietoa aikataulusta muihin malleihin.Volvo, tilattavissa XC40-, S90- ja V90-malleihin, huhtikuusta 2018 alkaen vakio kaikissa Volvon bensiinimalleissa.Mallimuutosten yhteydessä hiukkassuodatin tullee ennen pitkää lähes kaikkiin suorasuihkutuksella varustettuihin bensiinimoottoreihin, sillä Euro 6c -päästömääräyksiä on hiukkaspäästöjen osalta vaikea täyttää ilman hiukkassuodatinta.Toinen vaihtoehto on kaksoisruiskutusjärjestelmä, jossa tilanteesta riippuen polttoaine annostellaan joko suoraan palotilaan, tai toisen suutinsarjan kautta imusarjaan, kuten perinteissä moottoreissa. Tällaisia moottoreita on tuotannossa muun muassa Audilla ja Toyotalla.Teksti: Timo Turkula, kuva: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!