15.1.2018 Ajoneuvot Dieseleistä tuttu hiukkassuodatin nyt myös bensiinimoottoreihin – syynä korkeat pienhiukkaspäästöt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi tiukka hiukkaspäästöraja koskee suorasuihkutusmoottoreita. Uusille tyyppihyväksyttäville bensiinikäyttöisille autoille tuli syyskuun alussa 2017 uuden Euro 6c -normin käyttöönoton myötä sama hiukkaspäästön massaraja (PM 5 mg/km) kuin dieselautoilla on ollut jo vuodesta 2013 alkaen. Lisäksi sallittu hiukkasten enimmäislukumäärä (PN) on 6 x 1011 kilometriä kohti.Kaikille ensirekisteröitäville uusille autoille muutos astuu voimaan 1.9.2018. Jo käytössä olevia autoja muutos ei koske.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena hyvä suorituskykyUusi tiukka hiukkaspäästöraja koskee suorasuihkutusmoottoreita. Sen vuoksi suorasuihkutuksella varustetuissa bensiinimoottoriautoissa tarvitaan käytännössä hiukkassuodatin.Aikaisemmin polttoaineen suihkutuksella varustetuissa bensiinimoottoreissa polttoneste suihkutettiin imusarjaan ennen venttiilejä, mutta kulutuksen pienentämiseksi ja suorituskyvyn kohentamiseksi on viime vuosina siirrytty bensiinin suorasuihkutukseen suoraan palotilaan. Hiilidioksidipäästöjen eli polttonesteen kulutuksen pienentämiseksi bensiinimoottorien kehitystrendi on ollut viime vuosina iskutilavuuden pienentäminen (downsizing), suorasuihkutuksen käyttöönotto sekä turboahtaminen. Näin on voitu yhdistää pieni kulutus ja hyvä suorituskyky.Tiukka hiukkasraja käy ongelmaksiEi niin hyvää, ettei jotain huonoakin: Tiukka hiukkasraja muodostuu ongelmaksi nykyisille suorasuihkutusta käyttäville turbomoottoreille, sillä uusissa moottoreissa bensiini ei kaikissa tilanteissa ennätä sekoittua ilman kanssa kunnolla ennen palamisreaktiota. Se aiheuttaa huonoa palamista, mikä johtaa pienhiukkasiin pakokaasuissa.Suorasuihkutuksella varustettujen bensiinimoottorien hiukkaspäästöt ovat kasvaneet jopa dieseleitä suuremmiksi. Siksi niille tuli tiukat päästörajat.Suodatin voi nostaa päästöjäDieseleihin on asennettu hiukkassuodattimia vakiovarusteeksi jo vuosikausia. Hiukkassuodatin tulee olemaan ratkaisu myös suorasuihkutuksella varustettujen bensiinimoottorien hiukkaspäästöjen hillitsemiseksi.Hiukkassuodatinkaan ei ole ihan puhdas pulmunen: Kun yhtä päästölajia pienennetään, toinen voi kasvaa. Dieselmoottoreissa hiukkassuodatin on nostanut hiilidioksidipäästöjä eli kulutusta hiukan ja lisännyt lähinnä kaupunkiliikenteessä haitallisten typpidioksidipäästöjen (NO2) osuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten käy kulutuksen?Bensiinimoottoreissa on jo vuosikymmeniä ollut vakiona tehokas kolmitoimikatalysaattori, joka vähentää tehokkaasti säänneltyjä päästöjä kuten hiilimonoksidi (CO), palamattomat hiilivedyt (HC) ja typen oksidit (NOx).Herää kysymys, miten hiukkassuodattimen käyttöönotto vaikuttaa käytännössä bensiinimoottorien kulutukseen ja typenoksidipäästöihin?Tähän saadaan kohta vastauksia myös uuden, entistä vaativamman WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) -normimittauksen myötä.Tosin nyt on siirtymäaika, jolloin käytössä on sekä uusia WLTP-arvoja sekä vanhoja NEDC-normin mukaisia arvoja. Verotusteknisistä syistä WLTP-arvot muunnetaan laskennallisesti NEDC-arvoihin vuoden 2021 alkuun saakka, jolloin siirrytään pelkästään WLTP-arvoihin.Laskennallisissa NEDC-arvoissa voi olla epätarkkuuksia, mikä siirtymäaikana vaikeuttaa vertailua.VTT:n Laurikko: vaikutukset arvailujen varassa– Bensiinimoottoreissa typen oksidipäästöt (NOx) ovat kolmitoimikatalysaattorin ansiosta tyypillisesti alle puolet dieselin vastaavista ja NO2:n osuus vain noin viidesosa dieselin tasosta. joten typen oksidipäästöt tuskin aiheuttavat ongelmia bensiinimoottorille hiukkassuodattimen kanssa, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko arvioi.Hiukkassuodattimen mahdollinen vaikutus hiilidioksidipäästöjen ja kulutuksen lisääntymiseen on Laurikon mukaan toistaiseksi arvailujen varassa, koska vielä ei ole käytössä vertailukelpoisia mittaustuloksia.– Hiukkassuodatin aiheuttaa pakoputkistossa virtaushäviöitä ja lisää putkiston vastapainetta hiukan. Lisäksi hiukkassuodattimen puhdistus vaatinee tietyin välein regenerointia eli puhtaaksipolttoa rikkaalla polttoaineen ja ilman seoksella. Bensiinimoottorissa on dieselmoottoria korkeampi pakokaasun lämpötila, joten tätä aktiivista apua ei pitäisi tarvita niin usein, Laurikko taustoittaa.– Tämä on kuitenkin teoriaa ja vasta käytäntö ja vertailevat mittaukset tulevat osoittamaan, mitä sivuvaikutuksia hiukkassuodattimella on bensiinikäyttöisen suorasuihkutusmoottorin muille säännellyille päästöille, suorituskyvylle ja polttoainetaloudellisuudelle.Ajossa tehtävä tiukka testiWLTP-laboratoriomittauksen lisäksi tehdään liikenteessä ajettava RDE-testi. RDE on lyhenne sanoista Real Driving Emissions ja se tarkoittaa lisätestiä maantieolosuhteissa, jolla varmennetaan vaatimuksenmukaisuus auton pakokaasujen NOx-päästöjen ja hiukkaslukumäärän osalta tavanomaisissa ajo-olosuhteissa tarkoin määritellyllä ajoreitillä ja ajo-ohjelmalla.RDE-testissä on hiukkaspäästöjen raja-arvojen osalta vastaava kerroin, kuten NOx-päästöissä (aluksi 2,1 ja myöhemmin 1,5) laboratoriossa mitattuihin päästöihin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiukkassuodattimet yleistymässä nopeastiEsimerkiksi Mercedes-Benz on käyttänyt Faurecian toimittamaa tekniikkaa jo joitain vuosia S 500 -mallissaan ja yhtiö aikoo lisätä suodattimilla varustettujen mallien määrää tulevaisuudessa. Myös Faurecia on ilmoittanut tekniikkansa olevan jatkossa koko alan käytettävissä.Bensiinimoottoreiden yhteydessä käytettävä hiukkassuodin on valmistettu bensiinimoottorin korkeita lämpötiloja paremmin kestävästä kordieriitista dieseleiden käyttämän silikonikarbidin sijaan, mutta toimii pääpiirteittäin samalla tavalla.Saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden (AMS 1/2018) katsauksen mukaan hiukkassuodatin on jo seuraavissa bensiinimalleissa tai tulossa lähiaikoina seuraaviin automalleihin:Audi A5 Coupé 2.0 TFSI S tronic (140 kW) vakiona, ei tietoa aikataulusta muihin malleihin.BMW X3 -bensiinimalleissa vakiona, myöhemmin tulee kaikkiin BMW-bensiinimalleihin.Mercedes-Benz S 500, S 450 ja S 560 vakiona. Vuoden 2018 puolivälissä kaikkiin Mercedes-Benz -bensiinimalleihin.Volkswagen Tiguan 1.5 TSI vakiona, ei tietoa aikataulusta muihin malleihin.Volvo, tilattavissa XC40-, S90- ja V90-malleihin, huhtikuusta 2018 alkaen vakio kaikissa Volvon bensiinimalleissa.Mallimuutosten yhteydessä hiukkassuodatin tullee ennen pitkää lähes kaikkiin suorasuihkutuksella varustettuihin bensiinimoottoreihin, sillä Euro 6c -päästömääräyksiä on hiukkaspäästöjen osalta vaikea täyttää ilman hiukkassuodatinta.Toinen vaihtoehto on kaksoisruiskutusjärjestelmä, jossa tilanteesta riippuen polttoaine annostellaan joko suoraan palotilaan, tai toisen suutinsarjan kautta imusarjaan, kuten perinteissä moottoreissa. Tällaisia moottoreita on tuotannossa muun muassa Audilla ja Toyotalla.Teksti: Timo Turkula, kuva: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa