5.12.2020 Ajoneuvot Ducati Monster menetti teräsputkirungon ja ison osan painostaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati Monsterien tunnusmerkkinä koko 27-vuotisen mallihistorian ajan ollut ristikkorakenteinen teräsputkirunko korvataan uudessa mallissa nykyaikaisella alumiinirungolla. Ducati Monster-malleja eri moottorivaihtoehdoilla on 27 vuoden aikana myyty yli 350 000 kappaletta. Tällä lukemalla se on noussut italialaisvalmistajan myydyimmäksi mallisarjaksi. Monstereille tyypillistä on ollut mallinimen lopun numerosarja, joka on kertonut moottorin iskutilavuuden. Nyt sekin muuttuu, sillä Monster 821:n korvaava uusi 937-kuutioinen malli kantaa pelkästään Monster-nimeä ilman numerosarjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPanigalesta mallia runkosuunnittelussaKoko mallihistorian ajan pelkistetyn nakumoottoripyörän selkeimpänä tunnusmerkkinä on ollut selvästi esiin jätetty ristikkorakenteinen teräsputkirunko, jossa moottori ei ole toiminut kantavana rakenteena. Vuoden 2021 uudessa Monsterissa teräsputkirunko on ensimmäistä kertaa korvattu alumiinirungolla. Kuten Panigale V4 -malleissa, myös Monsterissa moottori toimii osana runkorakennetta ja varsinainen päärunko on vain puolimetrinen pätkä emäputkelta moottorin etureunaan. Uusi komposiittirakenteinen takarunko kiinnittyy puolestaan suoraan moottorin takaosaan. Alumiinirungolla on saavutettu 4,5 kilon painonsäästö ja takarunkokin on 1,9 kiloa aiempaa kevyempi.Painonsäästö on ollut yksi suunnittelun päätavoitteista, ja jo mainittujen lisäksi painoa on karsittu vanteista 1,7 kiloa, moottorista 2,4 kiloa ja takahaarukasta 1,6 kiloa. Valmistajan mukaan uutuuden paino ajokunnossa on peräti 18 kiloa edeltäjäänsä alhaisempi, siitä huolimatta että moottorin iskutilavuus ja voimavarat ovat selvästi kasvaneet. Kuivapainoksi ilmoitettu 166 kilon lukema on täsmälleen sama, jonka kilpailijat KTM 890 Duke R ja Triumph Street Triple RS ilmoittavat.Kattava elektroniikkapakettiDucatin 937-kuutioinen Testastretta 11 -moottori tuttu V2, jota käytetään mm. Supersport 950 -mallissa. Teholukemaksi kerrotaan 110 hevosvoimaa ja vääntöä se tarjoaa 95 newtonmetriä. Tehoasetuksia on kolme; Sport, Touring ja Urban. Vakiovarustukseen kuuluu kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin, kaarre-ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenesto sekä launch control -lähtöavustin.Istuinkorkeutta on 820 millimetriä. Matalammalla satulavaihtoehdolla korkeus jää 800 milliin ja lisäksi voidaan vielä madaltaa jousitusta, jolloin istuinkorkeus on matalimmillaan 775 milliä. Ajoasentoa on muokattu rennommaksi tuomalla ohjaustanko seitsemän senttimetriä taaksepäin. Lisäksi keulakulmaa on loivennettu, jotta käsiteltävyys matalilla nopeuksilla olisi parempi. Saataville tulee täystehoisen lisäksi myös A2-versio. Jälleenmyyjien luona uutuuteen pääsee tutustumaan huhtikuusta 2021 alkaen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen