5.12.2020

Ducati Monster menetti teräsputkirungon ja ison osan painostaan

Ducati Monsterien tunnusmerkkinä koko 27-vuotisen mallihistorian ajan ollut ristikkorakenteinen teräsputkirunko korvataan uudessa mallissa nykyaikaisella alumiinirungolla.

Ducati Monster-malleja eri moottorivaihtoehdoilla on 27 vuoden aikana myyty yli 350 000 kappaletta. Tällä lukemalla se on noussut italialaisvalmistajan myydyimmäksi mallisarjaksi. Monstereille tyypillistä on ollut mallinimen lopun numerosarja, joka on kertonut moottorin iskutilavuuden. Nyt sekin muuttuu, sillä Monster 821:n korvaava uusi 937-kuutioinen malli kantaa pelkästään Monster-nimeä ilman numerosarjaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Panigalesta mallia runkosuunnittelussa

Koko mallihistorian ajan pelkistetyn nakumoottoripyörän selkeimpänä tunnusmerkkinä on ollut selvästi esiin jätetty ristikkorakenteinen teräsputkirunko, jossa moottori ei ole toiminut kantavana rakenteena. Vuoden 2021 uudessa Monsterissa teräsputkirunko on ensimmäistä kertaa korvattu alumiinirungolla. Kuten Panigale V4 -malleissa, myös Monsterissa moottori toimii osana runkorakennetta ja varsinainen päärunko on vain puolimetrinen pätkä emäputkelta moottorin etureunaan. Uusi komposiittirakenteinen takarunko kiinnittyy puolestaan suoraan moottorin takaosaan. Alumiinirungolla on saavutettu 4,5 kilon painonsäästö ja takarunkokin on 1,9 kiloa aiempaa kevyempi.

Painonsäästö on ollut yksi suunnittelun päätavoitteista, ja jo mainittujen lisäksi painoa on karsittu vanteista 1,7 kiloa, moottorista 2,4 kiloa ja takahaarukasta 1,6 kiloa. Valmistajan mukaan uutuuden paino ajokunnossa on peräti 18 kiloa edeltäjäänsä alhaisempi, siitä huolimatta että moottorin iskutilavuus ja voimavarat ovat selvästi kasvaneet. Kuivapainoksi ilmoitettu 166 kilon lukema on täsmälleen sama, jonka kilpailijat KTM 890 Duke R ja Triumph Street Triple RS ilmoittavat.

Kattava elektroniikkapaketti

Ducatin 937-kuutioinen Testastretta 11 -moottori tuttu V2, jota käytetään mm. Supersport 950 -mallissa. Teholukemaksi kerrotaan 110 hevosvoimaa ja vääntöä se tarjoaa 95 newtonmetriä. Tehoasetuksia on kolme; Sport, Touring ja Urban. Vakiovarustukseen kuuluu kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin, kaarre-ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenesto sekä launch control -lähtöavustin.

Istuinkorkeutta on 820 millimetriä. Matalammalla satulavaihtoehdolla korkeus jää 800 milliin ja lisäksi voidaan vielä madaltaa jousitusta, jolloin istuinkorkeus on matalimmillaan 775 milliä. Ajoasentoa on muokattu rennommaksi tuomalla ohjaustanko seitsemän senttimetriä taaksepäin. Lisäksi keulakulmaa on loivennettu, jotta käsiteltävyys matalilla nopeuksilla olisi parempi. Saataville tulee täystehoisen lisäksi myös A2-versio. Jälleenmyyjien luona uutuuteen pääsee tutustumaan huhtikuusta 2021 alkaen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat