28.10.2025

Eckerö Linen Finlandiasta tulee ensimmäisenä Tallinnan-laivana hybridi, kun siihen asennetaan lähikuukausina iso akku

Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto

Sähköistämisen lisäksi ahvenanmaalaisvarustamo investoi lippulaivassaan sekä Finbo Cargossa myös sisätilojen uudistukseen.

Tallinnan-laivoista matkustajamäärän perusteella suosituin, Eckerö Linen Finlandia, on palvellut nykyistä varustamoaan nyt kahdentoista vuoden ajan. Finlandia saapui yhtiölle vuonna 2013 samalla ovenavauksella, jolla reitin edellinen alus M/S Nordlandia myytiin pois.

Finlandia on rakennettu Etelä-Koreassa vuonna 2001, ja Eckerö Linelle se saapui italialaisvarustamo Moby Linesilta. Nyt Eckerö Line on investoinut tähän lippulaivaansa (harvinaisen kirjaimelliseen sellaiseen) isosti paitsi teknillisessä mielessä, myös risteilykokemuksen kannalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen sähköistetty matkustajalaiva Suomenlahdella

Suurin uutinen koskee siis Finlandian pian ottamaa ensimmäistä askelta kohti täysin sähköistä laivaliikennettä, jonka Eckerö Line on nimennyt pitkän aikavälin tavoitteekseen. Tavoite tullaan yhtiön mukaan saavuttamaan vaiheittain. Eckerö-konserni pitää sähköistymistä tehokkaimpana tapana vähentää

Finlandia on siis piakkoin menossa telakalle toimenpiteeseen, joka tekee siitä Helsinki - Tallinna -reitin ja ylipäätään Suomenlahden ensimmäisen sähköistetyn matkustajalaivan, hybridilaivan.

Eckerö Linen aikataulun mukaan alus tulee olemaan poissa liikenteestä aikavälillä 6. - 23. tammikuuta 2026 eli heti pian alkavan, kaupallisesti huipputärkeän pikkujoulu- ja joulusesongin jälkeen. Tällä reilun kahden viikon liikennekatkolla akkuratkaisu tullaan alukseen asentamaan.

Eckerö Line ei tiedotteessaan avaa tulevan akkuratkaisunsa teknisiä yksityiskohtia tässä vaiheessa kovinkaan yksityiskohtaisesti, mutta perusperiaatteet tulevat selväksi.

Akku tulee avustamaan Finlandian dieselkoneita kolmessa eri tilanteessa. Niitä ovat satamasta lähtöön ja kohdesatamaan saapumiseen liittyvät manööverit sekä satamassa seisominen. Kaiken järjen mukaan akkua ladataan matkanopeudessa koneiden operoidessa taloudellisimmillaan.

Eckerö Linen mukaan akkuratkaisu tulee vähentämään aluksen polttoaineenkulutusta arviolta noin 3 prosentilla, mikä vastaisi 500 - 600 tonnin polttoainesäästöä joka vuosi.

Sisätilat ehostuvat molemmilla aluksilla

Eckerö-konserniin kuuluvalla Eckerö Linella on tunnetusti käytössään kaksi laivaa, Finlandian ohella pienempi ja rahtipainotteisempi Finbo Cargo, joka liikennöi Helsingin Vuosaaresta Tallinnan itäpuolelle Muugaan. Eckerö Linen aluksista molempia tullaan seuraavien puolen vuoden sisällä uudistamaan sen lisäksi, että Finlandia saa sisäänsä akun.

Finlandia saa 9. kannelleen uuden 150-paikkaisen Horizon Seats -alueen, jolta risteilymatkustajat voivat varata itselleen istumapaikan merinäköalalla. Horizon Seats on määrä avata pääsiäiseksi 2026.

Finlandian ravintolamaailmassa uudistetaan niin ikään, tavoitteena aiempaa sujuvampi asiakaskokemus. Esimerkiksi Buffet Eckerössä lisätään buffalinjaston aloituspisteiden määrää, ja linjastot uudistetaan varustamon mukaan muutoinkin perusteellisesti. Lisäksi Bistro & Cafeteria Satama saa ylemmälle tasolleen kokonaiset 150 asiakaspaikkaa lisää. Myös itse ruokatuotetta kehitetään saatujen asiakastoiveiden mukaisesti.

Finbo Cargo ei ole varsinaisesti risteilyihin tarkoitettu laiva, mutta silläkin asiakkaat ovat toivoneet nykyistä laajempaa myymälävalikoimaa. Toiveeseen vastataan siirtämällä info-pisteen kioski yhdessä infon kanssa baarin yhteyteen rakennettavaan erilliseen myymälätilaan. Ratkaisu laajentaa myös eri palveluiden aukioloaikoja. Muutokset toteutetaan Finbo Cargolle joulu-tammikuun aikana.

Lähde: Eckerö Line

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat