14.8.2017 Ajoneuvot Eka kerta Nürburgringillä – Hulluuden highway Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman vaativimpiin moottoriratoihin kuuluva Nordschleife on periaatteessa kuten kaikki muutkin radat. Toisaalta mikään ei vastaa saksalaisen vuoristoradan kyytiä. Saksassa sijaitsevista moottoriurheilun kehdoista juuri Nürburgring lienee kaikkein tunnetuin. Eifel-vuoriston syleilyyn 1920-luvulla rakennettu ratakompleksi oli autoliitto ADAC:in ratkaisu paikallisen nopeuskilpailun, Eifelrennenin, järjestämiseen. Vuosien saatossa julkisilla tieosuuksilla ajettu kisa oli osoittautunut vaaralliseksi, joten oli syytä ratkaista seudun moottoriurheilutarpeet kerralla.Aiemmin lukuisista osista koostuneen Nürburgringin vanha pohjoissilmukka, Nordschleife, on 90-vuotisen historiansa aikana ansainnut maineen eräänä maailman vaikeimmista moottoriradoista. 20,8 kilometriä pitkä rataosuus käsittää, laskutavasta riippuen, noin 104 mutkaa. Vanhan radan pienemmät osuudet ovat vaipuneet unholaan ja televisiolähetyksissä radasta nähdään yleensä vuonna 1984 rakennettu lempeän nykyaikainen GP-rata.Legendaaristen ennätysten ja hienojen kilpailuiden lisäksi radalla on tehty myös toisenlaista historiaa. Vuosien saatossa vanhalla Nürburgringillä, erityisesti juuri Nordschleifella, on menehtynyt pitkälti toistasataa henkeä. Niki Lauda selvisi vuoden 1976 kohtaamisestaan radan kanssa nipin napin elossa, mutta muutamaa vuotta aiemmin suomalainen Hans Laine ei ollut niin onnekas.Nordschleife on myös osa autovalmistajien keskinäistä kisaamista nopeimmasta väitetystä kierrosajasta. Tässä tuore Honda Civic Type R Karussell-mutkassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtuaalisesti sinunViime vuosien aikana Nürburgring ja sen Nordschleife ovat muodostuneet jokaisen itseään kunnioittavan autosimulaattorin käyntikorteiksi. Mitä uudempi autopeli, sitä tuoreemmaksi, tarkemmaksi ja aidommaksi väitetään sen tarjoamaa näkemystä vuoristojen radasta.Top Gearistakin tuttuun tapaan Nordschleife on myös avoimesti ajettavissa, kunhan on valmis maksamaan muodollisen ratamaksun. Auton saa puolestaan parhaimmin paikallisilta autovuokrafirmoilta, joiden Suzuki Swiftit ja muut maltillisen tehokkaat sporttiautot soveltuvat tutustumiseen erinomaisesti. Kannattaa kuitenkin huomata, että ratakäynnit on parasta suorittaa erikseen sitä varten vuokrattavilla autoilla – tavallisella vuokrakiesillä törttöilystä tulee nopeasti julmetun kallista. Aina kolarointi ei ole edes omista ajotaidoista kiinni.Haastavaksi Nordschleifen tekee sen pituus ja sen muoto. Pitkä rata on vaikea harjoiteltava, erityisesti, jos mielii opetella mutkien kallistukset, radan kuopat ja valtaisat korkeuserot. Rata kannattaakin opetella osissa vaikkapa juuri pelejä ja ajovideoita katsomalla.Tietty varovaisuus on kuitenkin tervettä: omat ajotaidot eivät koskaan vastaa ennätyskierrosten taitureita ja kaide on tosielämässä paljon virtuaaliversiotaan kovempi.Nürburgring vuonna 2011. Edes legendaarisen 24 tunnin kilpailun katsominen ei antanut täyttä käsitystä siitä, miten jyrkkiä radan korkeuserot ovat autosta käsin.Se eka kertaSatojen pelikierrosten ja katsottujen ajovideoiden jälkeen edessä on se eka kerta. Tällä kertaa panokset ovat kohtuullisten korkealla, sillä ajokkina on Toyota Yaris GRMN:n prototyyppi. Hiukan yli 200 hevosvoiman tehot soveltuvat rataan tutustumiseen mainiosti. – Näitä on 4 maailmassa, koittakaa olla romuttamatta, antavat insinöörit kuitenkin ajo-ohjeeksi.Puolta tuntia aiemmin radalla nähtiin hinausauton ja ambulanssin yhdistelmä, sillä tunnetun saksalaismerkin ajoharjoitteluakatemia loppui huippumallin päädyttyä kaiteeseen. Onnettomuudesta muistuttavat vielä romujen siivoamisen jälkeenkin keltaiset liput.Monista videopeleistä tuttuun tapaan kierros alkaa vanhalta T13-varikolta. Ensimmäiset mutkat menevät hämmästellessä, että täällä tosiaan ollaan. Vasen, oikea, vasen oikea. Ei vielä liian haastavaa.Mutta kuten vuoristoradassa, Nordschleife on vasta kiihdyttämässä tahtiinsa. Flugplatzin jälkeen alkava nopea osuus kysyy jo enemmän autolta ja kuljettajalta. Virtuaaliharjoittelu on arvokas tapa rakentaa luottamusta siihen, mitä edessä oikein on.Naamioidulla prototyypillä ajaminen ei ole se vaivihkaisin tapa kiertää Nordschleifeä. "Keskittymisen näkee" kommentoi puolestaan tuttava.Maraton, ei sprinttiLopulta mutkien loputon virta tuntuu kuitenkin vievän voiton kylmältä analytiikalta. Muistan jupisseeni onboard-kameralle, että “tää on ihan mahdotonta”. Kommentti viittaa tunteeseen siitä, miten pieneltä auto tuntuu valtaisien nousujen, laskujen ja pomppujen äärellä. Edes kilpailun katsominen paikan päällä ei ole valmistanut siihen, miten paljon juuri vuoristoradalta Nordschleifen loputtomat muodot tuntuvatkaan.Jossain vaiheessa joku kuvaa kännykällä naamioitujen prototyyppien kulkua radalla. Bergwerkin jälkeinen suora muistuu mieleen simulaattoreista, joten kaasua uskaltaa pitää pohjassa pidempään. Mutkat kääntyvät kyllä samoin kuin granturismoissa ja assettocorsissa, mutta päänsisäinen tilanhahmotus on toistuvasti muutaman metrin sivussa.Karussell on kierrosten henkinen puolivälipisteeni: ehkä tästä sittenkin selvitään! Erikoisen mutkan betonilaattojen saumat muistuttavat simulaattorirattien voimavasteesta, mutta Yariksen alustan läpi tuntuma on paljon aidompi.Valitettavasti Karussellista eteenpäin on myös alue, joka on jäänyt muistiin kaikkein huonoimmin. Mielikuvat sumenevat jälleen tuskaiseksi reagoinniksi. Jotain hyöytyä videopelaamisesta on ollut, sillä varovaisuus sokkojen ylämäkien ja jarrupaikkojen kanssa pitää prototyyppi-Toyotan tiukasti radalla.Lopulta edessä on Döttinger Höhen pitkä suora, joka taitteensa kanssa on mahdollisesti radan ainut osuus, joka tuntuu virtuaaliversiotaan helpommalta. Varikolla olo on läkähtynyt, mutta onnellinen.Ehdottomasti seuraava kerta, ehdottomasti kovempaa.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Honda, ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta