27.2.2022 Ajoneuvot Erikoiskoeajo: Suzuki Alto Works – taajamien taskuraketti Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 660 kuutiosenttimetriä turboahdettua iloa. Tätä on Suzuki Alto Works. Hysteeristä nauramista. Suzuki Alto Works RS/Z on antanut juuri kaiken, mitä autosta lähtee. Kolmisylinterinen moottori on kirkunut ja turboahdin puhissut usean vaihteen halki suorastaan ylikorostetusti – eikä nopeusrajoitusta ole sittenkään rikottu.Alton juuret löytyvät vuodesta 1979, jolloin japanilaisvalmistaja esitteli kaupalliseen käyttöön suunnatun version Suzuki Frontesta. Alto oli saapuessaan menestys japanilaisten kei-miniautojen markkinoilla, eikä Suzuki koskaan käyttänyt Frontea mallinimenä Japanin ulkopuolella. Euroopan Altoilla on vain pintapuolinen sukulaisuus kei-versioihinsa nähden.Menestys kotimarkkinoilla antoi itsevarmuutta, joten toisen polven Altosta esiteltiin myös turboahtimella ja moniventtiilitekniikalla varustettu Works-versio. Osa etuvedolla, osa nelivedolla.Vuonna 1990 Japanissa huolestuttiin kei-autojen tehokilpailusta, joten iskutilavuus rajoitettiin 660 kuutiosenttiin ja maksimiteho 63 hevosvoimaan. Alto Worksit ovatkin tämän jälkeen tuottaneet “63 hevosvoimaa” – jos tiedätte mitä tarkoitan. Maailmalla Alto Worksit tulivat tutuiksi muun muassa Gran Turismoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavallaan trendikäsKoeajettu Alto Works RS/Z on vuodelta 1998, ja kuuluu Alton neljänteen mallipolveen. Tässä vaiheessa monet hyötyajoneuvon veroedut oli jo menetetty Alton osalta, joten Worksit rekisteröitiin suoraan henkilöautokäyttöön ja ne saivat myös takapenkin. Kyllä, tässä koirankopin kokoisessa autossa on myös takapenkki. Kaksi kebabilla ruokittua suomalaistoimittajaa mahtuu tuskin hartioittain etuistuimille, erityisesti kun välissä on vielä vaihdekeppi. Nupin puuttuminen on vienyt vaihdekaavionkin mukanaan. Viisi vaihdetta, alumiinilohkoinen, turboahdettu ja välijäähdytetty K6A-moottori ja etuveto tarkoittavat, että Alto Works on ripeä ja äärettömän hauska ajaa jopa rajoitusten sisäpuolella. Pienen auto koko ja ketteryys tarkoittavat, että kovin suuria kuoppia ei toivota tielle, mutta muuten taajamat tuntuvat autoradalta. Pitkiä matkoja varten kannattaa lainata jokin suurempi auto, kuten vaikka massiivinen Polo tai nyky-Mini.Suzuki Alto Works RS/Z on puhdasta rakkautta autoihin niin pienessä annoskoossa, että sitä ei meinaa uskoa todeksi. Se on myös kaikkea sitä, mitä automaailma 2022 tarvitsisi. Vähemmän, mutta täysillä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Suzuki Alto Works RS/Z 1998 Voimalinja: 3-syl. bensiinimoottori 658 cm3, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto 47 kW (63 hv) / 6 500 r/min 102 Nm / 3 500 r/min Mitat: pituus 3 295 mm, leveys 1 395 mm, korkeus 1 385 mm, akseliväli 2 335 mm Omamassa: 700 kg Lisää aiheestaNousevan auringon autotalo – JDM Outlet 5 vuotta Erikoiskoeajo: Toyota Alphard – ei mikään tappavan tylsä tila-auto Käytetyt erikoisuudet – Toyota Crown Estate Autoilun aikakone: Acura, Infiniti, Lexus, Amati ja Xedos – kun japanilaiset pyrkivät premium-luokkaanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.8.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – pieni, mutta pätevä 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 3.2.2024 Ajoneuvot Suzuki Hayabusa 25th Anniversary -erikoismalli 4.12.2023 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Suzuki Intruder M1800R – Lähes latolöytö 30.11.2023 Ajoneuvot Suzuki GSX-S1000GX – Koko malliston teknisin 27.11.2023 Ajoneuvot Suzuki GSX-8R – Odotettu täydennys mallistoon 6.11.2023 Ajoneuvot Suzuki V-Strom 800 RE – Maantie- ja matkailupainotteisempi 12.9.2023 Ajoneuvot Suzuki Hayabusaan VVT-tekniikka ja lisää tehoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?