16.9.2024

Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla

Kuva Euro NCAP
Euro NCAP Audi Ford Renault Subaru Jeep BYD Xpeng

Syksyn Euro NCAP -nipussa arvioitiin jälleen uutuusmalleja ja muutamia rinnakkaisversioita.

Euro NCAP:in syyskuun testitulosten joukossa on yksi uusi moottoriversio viime vuonna testatusta BYD Seal-U:sta. Testiryhmän omaan versiovalikoimaan kuuluivat Renault Captur ja Subaru Impreza, jotka jakavat suurimman osan tuloksista sisarmalliensa kanssa.

Neljään tähteen jääneet Renaultit aiheuttivat jälleen kommentin organisaation pääsihteeriltä, sillä ensimmäisenä viiteen tähteen yltänyt ranskalaismerkki ei ole erityisen kunnianhimoinen nykyisin. Isomman sormenheristyksen sai kuitenkin Jeep Avenger, joka Michiel van Ratnigenin mukaan osoittaa väärin kohdistettuja säästötoimia jäämällä kolmeen tähteen.

Esitämme tulokset kootusti taulukkomuodossa ja kerromme autokohtaiset huomiot niiltä osin, kun niihin on aihetta. Aikuisten suoja viittaa aikuismatkustajien turvallisuuteen ja lasten suoja mittaa turvaistuimessa olevan kuusivuotiaan ja korokeistuimella olevan kymmenvuotiaan turvallisuutta. Kevyen liikenteen suoja arvioi auton aktiivisia ja passiivisia ominaisuuksia suhteessa jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Ajoavustimet on Euro NCAP:in arvio autossa vakiona olevista kuljettajaa avustavista turvallisuusvarusteista ja niiden toiminnasta.

Euro NCAP syyskuu 2024

Automalli Aikuisten suoja Lasten suoja Kevyen liikenteen suoja Ajoavustimet Yleisarvosana
Audi Q6 E-tron 91% 92% 81% 80% *****
BYD Seal-U PHEV ***** (2023)
Ford Explorer 89% 86% 80% 72% *****
Jeep Avenger 79% 70% 59% 53% ***
Renault Captur 76% 80% 76% 69% ****
Renault Symbioz 73% 80% 76% 69% ****
Subaru Crosstrek 83% 90% 85% 72% *****
Subaru Impreza 83% 90% 84% 72% *****
Xpeng G6 88% 85% 81% 75% *****

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi Q6 E-tron – viisi tähteä

Audi Q6 E-tron Euro NCAP

Audin ensimmäinen PPE-sähköautorakenteeseen perustuva auto suoriutui erinomaisesti Euro NCAP:in syynistä. Jopa auton automaattinen etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä lastenistuimen kanssa sai hyväksynnän testiorganisaatiolta. Kevyen liikenteen osalta ajovalot ja tuulilasin sivukarmit saivat moitteet, samoin auton automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän toiminta peruutettaessa. Ajoavustimista kuljettajan vireystilan valvonta ei saanut juurikaan pisteitä. 

BYD Seal-U PHEV – viisi tähteä (2023)

BYD Seal-U PHEV Euro NCAP

BYD:in Seal-U-crossoverin lataushybridiversio ei juuri poikkea aiemmin testatusta sähköautoversiosta Euro NCAP:in osalta. Seal-U testattiin vuonna 2023.

Ford Explorer – viisi tähteä

Ford Explorer Euro NCAP

Fordin VW-sukuinen sähköcrossover selviytyi mainiosti testipatterista. Aikuisten matkustajien osalta törmäysturvallisuus oli muutamia kauneusvirheitä lukuun ottamatta hyvä. Ajoavustimista Explorer sai alhaiset pisteet kuljettajan vireystilan valvonnasta sekä AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminnasta kohtaamistilanteessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jeep Avenger – kolme tähteä

Jeep Avenger Euro NCAP

Stellantis jatkaa Euro NCAP:in hampaisiin joutumista. Jeepin pikkuauto Avenger ei pärjännyt aikuisten matkustajien osalta hassummin. Lasten osalta moitteita sai erityisesti korokeistuimella olevan 10-vuotiaan rintakehän suoja sivutörmäyksessä, tuloksen jäädessä huonoksi. Kevyen liikenteen osalta Avenger sai kritiikkiä AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminnasta lähes kaikkien käyttäjäryhmien (jalankulkijat, pyöräilijät, moottoripyöräilijät) ja tilanteiden suhteen. Kuljettajan avustimista vireystila-avustin ja AEB-järjestelmän toiminta tietyissä tilanteissa antoivat aihetta kritiikkiin.

Renault Captur – neljä tähteä

Captur jakaa rakenteensa varsinaiseen testipatteriin joutuneen Symbiozin kanssa.

Renault Symbioz – neljä tähteä

Euro NCAP Renault Symbioz

Capturia kookkaampi uutuusmalli Symbioz hoiti vetovastuun suurimmasta osasta Euro NCAP:in testejä. Kuljettajan rintakehän suoja etutörmäyksessä jäi heikoksi. Kevyen liikenteen osa-alueella Symbioz oli hankala valojen ja keulamerkin kohdalla tuulilasin sivujen lisäksi. Avustinjärjestelmät eivät reagoi peruutettaessa ja kuolleen kulman vahdin toiminta moottoripyöräilijöiden kanssa jättää parannettavaa. Ajoavustimista Symbioz sai tämän testierän vakiokommentin vajavaisesta kuljettajan vireystilavalvonnasta. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi kohtaustilanteessa toisen ajoneuvon kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Subaru Crosstrek – viisi tähteä

Subaru Crosstrek Euro NCAP

Subarun uutuus selviytyi hyvin Euro NCAP:in testipatterista. Auto sai erikoisen pistemenetyksen etumatkustajien välisen keskiturvatyynyn toiminnasta, sillä Subaru ei kyennyt osoittamaan, että kokeessa hyvin toiminut tyyny toimii yhtä hyvin myös auton toiselta puolelta törmättäessä. Subarun keularakenteet ovat kevyen liikenteen osalta hyvät, pois lukien tuulilasin pilarit. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä sai moitteen siitä, ettei se toimi peruutettaessa. Autossa on myös pyöräilijöitä turvaava ovijärjestelmä vain kuljettajan ovessa, merkiten nollaa pistettä. Muuten auto sai muita paremmat pisteet esimerkiksi kuljettajan vireystilan valvonnasta. AEB-järjestelmä tosin reagoi huonosti kohtaus- ja sivuliikennetilanteissa. 

Subaru Impreza – viisi tähteä

Impreza jakaa suurimman osan rakenteistaan Crosstrekin kanssa, joten autoa ei testattu kokonaan. 

Xpeng G6 – viisi tähteä

Xpeng G6 Euro NCAP

Kiinalaisvalmistajan katumaasturi pärjäsi odotetusti hyvin. Etutörmäyskokeissa takapenkin rintakehäsuoja arvioitiin heikoksi ja sivutörmäyksessä etumatkustajien väliin tulevan keskiturvatyynyn toiminta jäi puutteelliseksi. Auton keularakenne on hankala kevyen likenteen kannalta törmäystilanteessa ja pyöräilijän “ovettamisen” esto on vain kuljettajan ovessa. Myös Xpeng sai lähes kaikkien muiden testattujen autojen tavoin pistemurusia kuljettajan vireystilan valvonnasta. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat