Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Syksyn Euro NCAP -nipussa arvioitiin jälleen uutuusmalleja ja muutamia rinnakkaisversioita.
Euro NCAP:in syyskuun testitulosten joukossa on yksi uusi moottoriversio viime vuonna testatusta BYD Seal-U:sta. Testiryhmän omaan versiovalikoimaan kuuluivat Renault Captur ja Subaru Impreza, jotka jakavat suurimman osan tuloksista sisarmalliensa kanssa.
Neljään tähteen jääneet Renaultit aiheuttivat jälleen kommentin organisaation pääsihteeriltä, sillä ensimmäisenä viiteen tähteen yltänyt ranskalaismerkki ei ole erityisen kunnianhimoinen nykyisin. Isomman sormenheristyksen sai kuitenkin Jeep Avenger, joka Michiel van Ratnigenin mukaan osoittaa väärin kohdistettuja säästötoimia jäämällä kolmeen tähteen.
Esitämme tulokset kootusti taulukkomuodossa ja kerromme autokohtaiset huomiot niiltä osin, kun niihin on aihetta. Aikuisten suoja viittaa aikuismatkustajien turvallisuuteen ja lasten suoja mittaa turvaistuimessa olevan kuusivuotiaan ja korokeistuimella olevan kymmenvuotiaan turvallisuutta. Kevyen liikenteen suoja arvioi auton aktiivisia ja passiivisia ominaisuuksia suhteessa jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Ajoavustimet on Euro NCAP:in arvio autossa vakiona olevista kuljettajaa avustavista turvallisuusvarusteista ja niiden toiminnasta.
Automalli | Aikuisten suoja | Lasten suoja | Kevyen liikenteen suoja | Ajoavustimet | Yleisarvosana |
---|---|---|---|---|---|
Audi Q6 E-tron | 91% | 92% | 81% | 80% | ***** |
BYD Seal-U PHEV | ***** (2023) | ||||
Ford Explorer | 89% | 86% | 80% | 72% | ***** |
Jeep Avenger | 79% | 70% | 59% | 53% | *** |
Renault Captur | 76% | 80% | 76% | 69% | **** |
Renault Symbioz | 73% | 80% | 76% | 69% | **** |
Subaru Crosstrek | 83% | 90% | 85% | 72% | ***** |
Subaru Impreza | 83% | 90% | 84% | 72% | ***** |
Xpeng G6 | 88% | 85% | 81% | 75% | ***** |
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Audin ensimmäinen PPE-sähköautorakenteeseen perustuva auto suoriutui erinomaisesti Euro NCAP:in syynistä. Jopa auton automaattinen etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä lastenistuimen kanssa sai hyväksynnän testiorganisaatiolta. Kevyen liikenteen osalta ajovalot ja tuulilasin sivukarmit saivat moitteet, samoin auton automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän toiminta peruutettaessa. Ajoavustimista kuljettajan vireystilan valvonta ei saanut juurikaan pisteitä.
BYD:in Seal-U-crossoverin lataushybridiversio ei juuri poikkea aiemmin testatusta sähköautoversiosta Euro NCAP:in osalta. Seal-U testattiin vuonna 2023.
Fordin VW-sukuinen sähköcrossover selviytyi mainiosti testipatterista. Aikuisten matkustajien osalta törmäysturvallisuus oli muutamia kauneusvirheitä lukuun ottamatta hyvä. Ajoavustimista Explorer sai alhaiset pisteet kuljettajan vireystilan valvonnasta sekä AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminnasta kohtaamistilanteessa.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Stellantis jatkaa Euro NCAP:in hampaisiin joutumista. Jeepin pikkuauto Avenger ei pärjännyt aikuisten matkustajien osalta hassummin. Lasten osalta moitteita sai erityisesti korokeistuimella olevan 10-vuotiaan rintakehän suoja sivutörmäyksessä, tuloksen jäädessä huonoksi. Kevyen liikenteen osalta Avenger sai kritiikkiä AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminnasta lähes kaikkien käyttäjäryhmien (jalankulkijat, pyöräilijät, moottoripyöräilijät) ja tilanteiden suhteen. Kuljettajan avustimista vireystila-avustin ja AEB-järjestelmän toiminta tietyissä tilanteissa antoivat aihetta kritiikkiin.
Captur jakaa rakenteensa varsinaiseen testipatteriin joutuneen Symbiozin kanssa.
Capturia kookkaampi uutuusmalli Symbioz hoiti vetovastuun suurimmasta osasta Euro NCAP:in testejä. Kuljettajan rintakehän suoja etutörmäyksessä jäi heikoksi. Kevyen liikenteen osa-alueella Symbioz oli hankala valojen ja keulamerkin kohdalla tuulilasin sivujen lisäksi. Avustinjärjestelmät eivät reagoi peruutettaessa ja kuolleen kulman vahdin toiminta moottoripyöräilijöiden kanssa jättää parannettavaa. Ajoavustimista Symbioz sai tämän testierän vakiokommentin vajavaisesta kuljettajan vireystilavalvonnasta. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi kohtaustilanteessa toisen ajoneuvon kanssa.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Subarun uutuus selviytyi hyvin Euro NCAP:in testipatterista. Auto sai erikoisen pistemenetyksen etumatkustajien välisen keskiturvatyynyn toiminnasta, sillä Subaru ei kyennyt osoittamaan, että kokeessa hyvin toiminut tyyny toimii yhtä hyvin myös auton toiselta puolelta törmättäessä. Subarun keularakenteet ovat kevyen liikenteen osalta hyvät, pois lukien tuulilasin pilarit. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä sai moitteen siitä, ettei se toimi peruutettaessa. Autossa on myös pyöräilijöitä turvaava ovijärjestelmä vain kuljettajan ovessa, merkiten nollaa pistettä. Muuten auto sai muita paremmat pisteet esimerkiksi kuljettajan vireystilan valvonnasta. AEB-järjestelmä tosin reagoi huonosti kohtaus- ja sivuliikennetilanteissa.
Impreza jakaa suurimman osan rakenteistaan Crosstrekin kanssa, joten autoa ei testattu kokonaan.
Kiinalaisvalmistajan katumaasturi pärjäsi odotetusti hyvin. Etutörmäyskokeissa takapenkin rintakehäsuoja arvioitiin heikoksi ja sivutörmäyksessä etumatkustajien väliin tulevan keskiturvatyynyn toiminta jäi puutteelliseksi. Auton keularakenne on hankala kevyen likenteen kannalta törmäystilanteessa ja pyöräilijän “ovettamisen” esto on vain kuljettajan ovessa. Myös Xpeng sai lähes kaikkien muiden testattujen autojen tavoin pistemurusia kuljettajan vireystilan valvonnasta.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Ilmoitukset