5.5.2023 Liikenne EV-Challenge – kuka pystyy ajamaan sähköautolla kaikista taloudellisimmin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime viikonloppuna Hämeenlinnassa ajetussa sähköautojen EV-Challenge -taloudellisuusajokilpailussa mentiin reilusti alle normikulutusten. Taloudellinen ajotapa on helppo omaksua myös kilpailujen ulkopuolella arkiajossa. Sähköautojen EV-Challenge -taloudellisuusajokilpailun voitto ajettiin Tesla Model Y:llä, mutta BMW i3 kulutti vähiten energiaa. Ero tulee siinä, että painavammat autot saavat kisassa hyvityksiä kevyempiin nähden, jotta kuljettajien taloudellisen ajon taidot pääsisivät paremmin esiin.Viime lauantain EV-Challenge -kisan voittokuljettaja oli Jarmo Leppänen kartturinaan Juha Nykänen. Heidän autonsa mitattu kulutus oli 11,9 kWh/ 100 km. Virallinen kilpailukulutus, joka muodostui siis painohyvityksestä sekä kisan aikana tulleista virhepisteistä, oli 11,21 kWh/100 km. Taloudellisuusajokisoissa virhepisteitä eli kulutuslisää tulee muun muassa aikatarkastusasemalta myöhästymisistä.Timo ja Otto Eväsoja tulivat kisassa BMW i3:lla toiseksi ja Antti Parkkonen kartturinaan Pentti Jouhtimäki Hyundai Konalla kolmanneksi. BMW:n todellinen kulutus oli kisan alhaisin 10,5 kWh/100 km ja Hyundain 11,7 kWh/100 km. Koko kilpailun toiseksi alhaisin kulutuslukema 11,5 kWh/100 km saavutettiin parivaljakon Seppo Koivuniemi-Harri Timoskainen Tesla Model 3:lla, mutta virhepisteet pudottivat heidät kokonaiskisassa viidenneksi.Kaikki kärkipään kilpailijat suoriutuivat vaihtelevasta parinsadan kilometrin mittaisesta reitistä reilusti alle autojen normikulutuksen. Tämä on mahdollista myös normaalissa arjessa, sillä taloudellisuusajokisat ajetaan normaalin liikenteen seassa liikennesääntöjä noudattaen. Kisareitillä ei voi myöskään hissutella reilusti alle nopeusrajoitusten, koska aikatarkastusasemille pitää ehtiä minuutilleen ajoissa.- Taloudellinen ajaminen on ennen kaikkea ennakointia. Sähköautolla pitää erityisesti oppia lukemaan maastonmuotoja ja hyödyntämään rullaamista ja akun regenerointia. Sähköautoissa rengasvalintojen merkitys myös korostuu, EV-Challengen kilpailunjohtaja Ari Parkkinen Autoliiton Helsingin seudun osastosta toteaa ja heittää haasteen kaikille autoilijoille käyttövoimasta riippumatta.- Kokeile pystytkö ajamaan esimerkiksi työmatkan käyttämättä jarrupoljinta. Jokainen jarrutus ja varsinkin pysähtymisen jälkeinen liikkeellelähtö kuluttaa turhaan energiaa. Ennakoimalla ja riittävän pitkällä turvavälillä jarrupoljinta ei tarvitse millään matkalla juuri painaa.Autoliiton Helsingin seudun osaston lauantaina 29.4.2023 järjestämän EV-Challenge kilpailun tulokset löytyvät täältä.Oheisella Autoliiton ohjevideolla ohjeita taloudelliseen ajamiseen sähköautolla. Lähde: Autoliitto Kuva: Niila RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous