5.5.2023 Liikenne EV-Challenge – kuka pystyy ajamaan sähköautolla kaikista taloudellisimmin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime viikonloppuna Hämeenlinnassa ajetussa sähköautojen EV-Challenge -taloudellisuusajokilpailussa mentiin reilusti alle normikulutusten. Taloudellinen ajotapa on helppo omaksua myös kilpailujen ulkopuolella arkiajossa. Sähköautojen EV-Challenge -taloudellisuusajokilpailun voitto ajettiin Tesla Model Y:llä, mutta BMW i3 kulutti vähiten energiaa. Ero tulee siinä, että painavammat autot saavat kisassa hyvityksiä kevyempiin nähden, jotta kuljettajien taloudellisen ajon taidot pääsisivät paremmin esiin.Viime lauantain EV-Challenge -kisan voittokuljettaja oli Jarmo Leppänen kartturinaan Juha Nykänen. Heidän autonsa mitattu kulutus oli 11,9 kWh/ 100 km. Virallinen kilpailukulutus, joka muodostui siis painohyvityksestä sekä kisan aikana tulleista virhepisteistä, oli 11,21 kWh/100 km. Taloudellisuusajokisoissa virhepisteitä eli kulutuslisää tulee muun muassa aikatarkastusasemalta myöhästymisistä.Timo ja Otto Eväsoja tulivat kisassa BMW i3:lla toiseksi ja Antti Parkkonen kartturinaan Pentti Jouhtimäki Hyundai Konalla kolmanneksi. BMW:n todellinen kulutus oli kisan alhaisin 10,5 kWh/100 km ja Hyundain 11,7 kWh/100 km. Koko kilpailun toiseksi alhaisin kulutuslukema 11,5 kWh/100 km saavutettiin parivaljakon Seppo Koivuniemi-Harri Timoskainen Tesla Model 3:lla, mutta virhepisteet pudottivat heidät kokonaiskisassa viidenneksi.Kaikki kärkipään kilpailijat suoriutuivat vaihtelevasta parinsadan kilometrin mittaisesta reitistä reilusti alle autojen normikulutuksen. Tämä on mahdollista myös normaalissa arjessa, sillä taloudellisuusajokisat ajetaan normaalin liikenteen seassa liikennesääntöjä noudattaen. Kisareitillä ei voi myöskään hissutella reilusti alle nopeusrajoitusten, koska aikatarkastusasemille pitää ehtiä minuutilleen ajoissa.- Taloudellinen ajaminen on ennen kaikkea ennakointia. Sähköautolla pitää erityisesti oppia lukemaan maastonmuotoja ja hyödyntämään rullaamista ja akun regenerointia. Sähköautoissa rengasvalintojen merkitys myös korostuu, EV-Challengen kilpailunjohtaja Ari Parkkinen Autoliiton Helsingin seudun osastosta toteaa ja heittää haasteen kaikille autoilijoille käyttövoimasta riippumatta.- Kokeile pystytkö ajamaan esimerkiksi työmatkan käyttämättä jarrupoljinta. Jokainen jarrutus ja varsinkin pysähtymisen jälkeinen liikkeellelähtö kuluttaa turhaan energiaa. Ennakoimalla ja riittävän pitkällä turvavälillä jarrupoljinta ei tarvitse millään matkalla juuri painaa.Autoliiton Helsingin seudun osaston lauantaina 29.4.2023 järjestämän EV-Challenge kilpailun tulokset löytyvät täältä.Oheisella Autoliiton ohjevideolla ohjeita taloudelliseen ajamiseen sähköautolla. Lähde: Autoliitto Kuva: Niila RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen