5.5.2023 Liikenne EV-Challenge – kuka pystyy ajamaan sähköautolla kaikista taloudellisimmin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime viikonloppuna Hämeenlinnassa ajetussa sähköautojen EV-Challenge -taloudellisuusajokilpailussa mentiin reilusti alle normikulutusten. Taloudellinen ajotapa on helppo omaksua myös kilpailujen ulkopuolella arkiajossa. Sähköautojen EV-Challenge -taloudellisuusajokilpailun voitto ajettiin Tesla Model Y:llä, mutta BMW i3 kulutti vähiten energiaa. Ero tulee siinä, että painavammat autot saavat kisassa hyvityksiä kevyempiin nähden, jotta kuljettajien taloudellisen ajon taidot pääsisivät paremmin esiin. Viime lauantain EV-Challenge -kisan voittokuljettaja oli Jarmo Leppänen kartturinaan Juha Nykänen. Heidän autonsa mitattu kulutus oli 11,9 kWh/ 100 km. Virallinen kilpailukulutus, joka muodostui siis painohyvityksestä sekä kisan aikana tulleista virhepisteistä, oli 11,21 kWh/100 km. Taloudellisuusajokisoissa virhepisteitä eli kulutuslisää tulee muun muassa aikatarkastusasemalta myöhästymisistä. Timo ja Otto Eväsoja tulivat kisassa BMW i3:lla toiseksi ja Antti Parkkonen kartturinaan Pentti Jouhtimäki Hyundai Konalla kolmanneksi. BMW:n todellinen kulutus oli kisan alhaisin 10,5 kWh/100 km ja Hyundain 11,7 kWh/100 km. Koko kilpailun toiseksi alhaisin kulutuslukema 11,5 kWh/100 km saavutettiin parivaljakon Seppo Koivuniemi-Harri Timoskainen Tesla Model 3:lla, mutta virhepisteet pudottivat heidät kokonaiskisassa viidenneksi. Kaikki kärkipään kilpailijat suoriutuivat vaihtelevasta parinsadan kilometrin mittaisesta reitistä reilusti alle autojen normikulutuksen. Tämä on mahdollista myös normaalissa arjessa, sillä taloudellisuusajokisat ajetaan normaalin liikenteen seassa liikennesääntöjä noudattaen. Kisareitillä ei voi myöskään hissutella reilusti alle nopeusrajoitusten, koska aikatarkastusasemille pitää ehtiä minuutilleen ajoissa. - Taloudellinen ajaminen on ennen kaikkea ennakointia. Sähköautolla pitää erityisesti oppia lukemaan maastonmuotoja ja hyödyntämään rullaamista ja akun regenerointia. Sähköautoissa rengasvalintojen merkitys myös korostuu, EV-Challengen kilpailunjohtaja Ari Parkkinen Autoliiton Helsingin seudun osastosta toteaa ja heittää haasteen kaikille autoilijoille käyttövoimasta riippumatta. - Kokeile pystytkö ajamaan esimerkiksi työmatkan käyttämättä jarrupoljinta. Jokainen jarrutus ja varsinkin pysähtymisen jälkeinen liikkeellelähtö kuluttaa turhaan energiaa. Ennakoimalla ja riittävän pitkällä turvavälillä jarrupoljinta ei tarvitse millään matkalla juuri painaa. Autoliiton Helsingin seudun osaston lauantaina 29.4.2023 järjestämän EV-Challenge kilpailun tulokset löytyvät täältä. Oheisella Autoliiton ohjevideolla ohjeita taloudelliseen ajamiseen sähköautolla. Lähde: Autoliitto Kuva: Niila Rajala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan