8.1.2017 Ajoneuvot Faraday Future FF 91 – Teslantappaja vai pelkkää puhetta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Salaperäinen ja vaikeuksissa tarpova sähköautoyhtiö Faraday Future on vihdoin esitellyt debyyttimallinsa. Salamyhkäisimmän automerkin tittelistä pitkään kilpaillut Faraday Future on esitelly FF 91 -sähköautonsa prototyypin epäilijöiden harmiksi Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessuilla. Yhtiön taustavoimat herättävät edelleen epäilyksiä, mutta ainakin yhtiöllä on nyt ennakkovarattava tuote.Faraday Future on esiintynyt julkisuudessa tähän saakka lähinnä suurten lupausten ja selvien rahavaikeuksien muodossa, sillä taustavoimien kassaongelmat ovat viivästyttäneet Faradayn miljardin dollarin Nevadan tehdashanketta, johtaen samalla useiden johtohenkilöiden lähtöön. Faraday Futuren taustalta löytyy suurimpana voimana kiinalaismiljardööri Jia Yueting, joka tunnetaan parhaiten Leshi Holdings -sijoitusyhtiöstä sekä LeEco-konsernista. Erikoisesti konsernilla on käynnissä myös LeSee Pro -sähköautoprojekti ja se omistaa osuuden Lucid Motors -sähköautostartupista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoppavasti Teslan kotikentälleFaraday Future FF 91 haastaa mainittavimmin Teslan sen omassa leikissä. Yhtiön mukaan sen sähköluksusauto yhdistää noin 700 kilometrin toimintamatkan ja 783 kilowatin (1 050 hv) tehon. Faradayn omassa esittelyvideossa demonstroidaan, miten FF 91 kiihtyy 0–98 km/h 2,39 sekunnissa, hoitaen räjähtävän kiihdytyksen vielä Teslan ripeintä mallia nopeammin. Takarenkaat osallistuvat ohjaamiseen nelipyöräohjauksen lisäksi torque vectoringilla, jolla tavoitellaan vieläkin ketterämpää ajettavuutta ääritilanteissa.Yhtiön mukaan FF 91:n salaisuus on sen VPA-arkkitehtuuri (Variable Platform Architecture), jossa kori ja alusta muodostavat yhtenäisen rakenteen jäykkyys- ja turvallisuusetujen nimissä. VPA sisältää mahdollisuuden useille akku- ja moottorikokoonpanoille. FF 91:ssä käytössä on 130 kWh akusto ja kolmella sähkömoottorilla (1 edessä, 2 takana) toteutettu neliveto. Lehdistötiedote mainitsee myös, että yhtiön LG Chemin kanssa kehittämä akku on energiatiheydeltään maailman paras. VPA-arkkitehtuuri kätkee sisäänsä samalla Faraday Futuren ensimmäisen patentin: FF Echelon -nimeä kantavan invertterin.Suuri akku ei tietenkään ole mitään ilman latausta, joka sekin on yhtiön mukaan markkinoiden parasta. Pikalaturilla voidaan ladata akku täyteen alle tunnissa ja kotilaturilla saavutetaan 50% lataus 4,5 tunnissa.UFO-linjaFaradayn mukaan FF 91:n ulkomuodon sanelee aerodynamiikka. Pyöreällä keulalla ja terävällä perällä on haettu lisää toimintamatkaa sulavamman muodon avulla. Auton keskiosaa kiertää tunnusmerkiksi nimitetty UFO-linja, joka toimii ulkomuotoa vakauttavana. Ovet avautuvat suorastaan tylsän tavallisesti, vaikka takaovet ovatkin kaapparimalliset. Sensorit estävät ovia kuitenkin avautumasta liian leveälle. Nykytyylin mukaisesti FF 91 kommunikoi ulkomaailman kanssa valoilla, tervehtien lähestyvää kuljettajaa kirkastumalla. Kommunikoitaviin asioihin kuuluvat myös lataustila ja autonomiamoodi, kertoen jalankulkijoille ja muille autoilijoille auton ajotilasta.Matkustamossakin FF 91 jatkaa suurien lupausten tiellä. Panoraamakaton, taka- ja sivulasit voi himmentää yksinkertaisesti niitä napauttamalla. NASA:lta lainattua istuintekniikkaa soveltavat penkit lupaavat biomekaanisesti ja ergonomisesti erinomaisen istuma-asennon riittävien säätöjen kera myös takana istuville. Istuimissa on tietenkin hieronta, lämmitys sekä tuuletus.Tietenkin myös älykäsVerkottumisen kannalta Faraday Future mainitsee yhtiön olevan yhteistyössä internet-yhtiö LeEcon kanssa ja että FFID-käyttäjätunnistus takaa, että kuljettajan mieltymykset ovat minkä tahansa yhtiön auton käytettävissä. Todellista avaimettomuutta on tavoiteltu kasvotunnistuksella, jolloin auto tunnistaa matkustajien lisäksi näiden ilmeet oikean tunnelman virittämiseksi.Turvallisuutta on tavoiteltu muuttamalla esimerkiksi peilit kameroiksi, joiden kuva yhdistetään yhdeksi näkymäksi kuljettajan näköpiiriin, eliminoiden kuolleet kohdat "lähes kokonaan". FF 91 tulee yhtiön mukaan olemaan ensimmäinen tuotantoauto, jossa on esiinnostettava 3D-lidar, joka on olennainen osa yhtiön suunnittelemaa, ja jälleen alan parasta, autonomiapakettia. Lidarin lisäksi robottiajamisesta huolehtii yhteensä 10 kameraa, 13 tutkaa ja 12 ultraäänisensoria. Faraday Futuren mainostaa myös. että FF 91 osaa pysäköidä itse itsensä ja saapua noutamaan kuljettajan tämän jatkaessa matkaansa.Erikoinen amerikkalaisyhtiö ottaa nyt varauksia vastaan debyyttimallistaan ja auton tuotannon pitäisi alkaa vuonna 2018. Ensimmäisen päivän jälkeen FF kertoi saaneensa 64 000 ennakkovarausta, niiden vaihdellessa paikkavarauksista 5 000 dollarin etumaksuihin. Itse auton hinnaksi on arvioitu noin 120–180 000 dollaria (noin 110–170 000 euroa), joten ihan jokaisen sähköautoksi FF 91 ei ole pyrkimässä. Nähtäväksi jää, onko Faraday Future vain kuumaa ilmaa, vai nähdäänkö lähivuosina sähköautojen eturintamassa uutta kilpailua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Faraday Future FF 91 Voimalinja: 783 kW (1 050 hv), kiihtyvyys 0–100 km/h 2,39 s. Kolme sähkömoottoria, neliveto. Toimintamatka: yli 700 km (NEDC-sykli, arvio) Autonomiasensorit: 1 esiinnostettava 3D-lidar, 13 pitkän ja lyhyen kantomatkan tutkaa, 12 ultraäänisensoria, 10 kameraa Pituus: 5 250 mm Akseliväli: 3 200 mm Leveys: 2 283 mm Korkeus: 1 598 mm Lähde: Faraday Future, Automotive News Kuvat: Faraday Future Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti