25.1.2016 Ajoneuvot Ford Focus RS saapuu pian –harteilla kunniakas historia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä RS on Fordin vastine AMG:lle ja BMW Motorsportille. Ford Focus RS on ehdottomasti vuoden odotetuimpia urheilumalleja. Menestyäkseen sen täytyy olla luokkansa paras, sillä bränditietoisilla markkinoilla Mercedes-AMG A 45 ja Audi RS 3 ottavat melkoisen varaslähdön. Ennakkotunnelmat näyttävät lupaavilta. Uuden Focus RS:n vahvuutena ovat 350 hevosvoimaa ja huippukehittynyt neliveto. 70 prosenttia voimasta voidaan ohjata takapyörille – tai tilanteen vaatiessa yhdelle takapyörälle. Se tekee autosta niin ketterän, että Ford on päättänyt varustaa auton erillisellä driftausasetuksella. Eikä brändiäkään voi aliarvioida, sillä mukana ovat kirjaimet RS. Rallye Sportia tarkoittava lyhennelmä on vuosikymmenien aikana niittänyt mainetta kaduilla ja kilparadoilla. RS-mallien historian katsotaan alkavan vuonna 1968 Saksan Fordin esiteltyä Taunuksen mallit 15M RS sekä 17M ja 20 M RS. Aikaisemminkin Fordit olivat niittäneet mainetta kilparadoilla esimerkiksi Lotus Cortinan ja Ford GT40:n merkeissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maailmanmaineeseen Escortilla Taunuksen jälkeen RS:n maine sinetöitiin pitkillä sivuluisuilla. Vuoden 1970 Escort RS1600 ja muutamaa vuotta myöhemmin esitelty RS2000 ovat ansainneet paikkansa yhtenä kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä ralliautoista. Ford laskee RS-mallien joukkoon myös vuoden 1970 Escort Mexicon. Erikoismalli valmistettiin Hannu Mikkolan voitettua Escortilla haastava Lontoo-Meksiko -ralli. Escort RS -mallien valmistus jatkui läpi 1980-luvun, vaikka malli siirtyikin näyttäviä luisuja tarjoavasta takavedosta etuvetoon. Aitoon kasarityylin auton helmoja ja lokasuojia kiersivät rehelliset korisarjat. Vuonna 1984 tarjolle tuli Escort RS Turbo huimalla 132 hevosvoiman teholla. RS200 jäi kysymysmerkiksi Paremmin RS:n imagoon soveltui saman vuoden RS200. Ford lähti rallin B-ryhmään suunnittelemalla puhtaalta pöydältä keskimoottorisen kilpa-auton. Luokittelusyistä autosta valmistettiin 200 kappaletta katuversiona, joita vauhditti 250 hevosvoimainen 1,8-litrainen Cosworthin rakentama turbomoottori. Valitettavasti RS200:n todellinen kilpailukyky jäi näkemättä. Kehitystyötä vaivanneet viivästykset lykkäsivät WRC-debyytin vuoden 1986 Ruotsin ralliin, jossa auto sijoittui kolmanneksi. Jo seuraavassa kilpailussa Joaquim Santosin ajama RS200 syöksyi yleistöön tappaen kolme katsojaa. Onnettomuus aiheutti kiivaan keskustelun B-ryhmän vaarallisuudesta. Lopullinen niitti tuli vain kahta kuukautta myöhemmin, kun Henri Toivonen kartturinsa Sergio Creston kanssa syöksyivät Lancialla kuolemaan. Siipi-Cosworth Seuraavaksi RS-logo siirtyi kenties kaikista tunnetuimpaan autoon, Ford Sierra RS Cosworthiin. Edeltäjiensä tavoin auto valmistettiin moottoriurheilua varten. A-ryhmän säännöt vaativat viiden tuhannen yksilön valmistamista, mutta lopulta autoja valmistui 5 545. Tunnusmerkiksi nousi valtava, yhden pystytuen varaan rakennettu takasiipi. Autoista viisisataa muokattiin vieläkin rajummiksi RS500-malleiksi. Sierra RS Cosworthista kehittyi erittäin menestyksekäs kilpa-auto, mutta voitot tulivat rallin sijaan pääasiassa kilparadoilla. Rallissa takavetoinen auto kärsi nelivetoisia kilpailijoita enemmän pito-ongelmista. Tammikuussa vuonna 1990 Ford esitteli nelivetoisen Sierra RS 4x4 Cosworthin. Auto keräsi laajalti kehuja suorituskykyisenä henkilöautona, mutta ikääntyvänä rallimenestys jäi vaisuksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Escortin joutsenlaulu Mondeon saavuttua vuonna 1992 oli Fordin henkilöautomallisto suurta Scorpiota lukuun ottamatta etuvetoinen. Koska mallistosta ei löytynyt soveltuvaa kilpuriaihiota, muokattiin Sierra RS 4x4 Cosworthin jäänteistä kolmiovisen Escortin näköinen auto. Vuosina 1992–1996 valmistettu Escort RS Cosworth luokiteltiin A-ryhmään. Takapainotteisen nelivedon ansiosta auto oli ketterä ja keräsi toimittajilta ylisanoja, mutta pikataipaleilla rallin maailmanmestaruus jäi haaveeksi. Viimeisille vuosille Escort RS Coswortista muokattiin WRC-sääntöihin sopiva Escort WRC. Uudet säännöt sallivat ralliauton rakentamisen vailla vastaavaa katuversiota, joten Escort WRC:n korvanneesta erittäin menestyksekkäästä Focus RS WRC:stä ei koskaan valmistettu suoraa siviilipainosta. RS:n paluu RS-logot palasivat Ford-kauppoihin seuraavan kerran vasta vuonna 2002. Etuvetoinen Focus RS oli näyttävä ja ripeä 212 hevosvoimainen sportti, mutta teknisiä yhtäläisyyksiä Focus RS WRC:hen ei ollut. Siitä huolimatta auton osalista oli kuin kilpa-auton katuversiosta: Brembon jarrut, Quaifen tasauspyörästön lukko ja kevyet OZ Racingin 18-tuumaiset vanteet toivat uskottavuutta. Toisen sukupolven Focus RS puski etuvedon rajat äärimmilleen vuonna 2009. Ford lainasi silloiselta konsernisisar Volvolta 2,5-litraisen viitosturbon 300 hevosvoimaiseksi viritettynä. Sekään ei vielä riittänyt, joten autosta tehtiin 345 hevosvoimainen Focus RS500 -erikoismalli. Kehittyneen etupyörien tuennan ja tasauspyörästön lukon ansiosta Focus RS:t osoittautuivat kuivalla asfaltilla nopeiksi. Siitä huolimatta kolmannen sukupolven Focus RS:n neliveto palkinnee Suomen ilmastoissa. Ensitunnelmat Moottori saa autosta reilun viikon päästä. Seuraavaksi Fordin RS-malliston odotetaan laajenevan Fiesta RS:llä. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Ford ja Wikipedia, kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt