11.2.2017 Ajoneuvot Hallituspuolueiden kelkka kääntymässä MP-veroasiassa – tietyin ehdoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituspuolueiden eduskuntaryhmien johtajat ovat jokainen vuorollaan ilmaisseet olevansa valmiit luopumaan moottoripyörille suunnitellusta käyttöverosta, mutta asian käsittely on yhä kesken. Innokkaimmat motoristit juhlivat jo moottoripyörille suunnitellun käyttöveron kaatumista. Veroasia onkin saanut viime päivinä positiivisen käänteen, mutta lopullisia päätöksiä veron voimaanastumisesta tai hylkäämisestä ei vielä ole tehty. Moottoripyöräalalta kootun MP Project -ryhmän laskelmat osoittavat veron tuottavan valtiolle tappiota ja ryhmä on käynyt esittämässä näitä laskelmia hallituspuolueiden eduskuntaryhmien johtajille.– Toissapäivänä kävimme Stefanie Brandtin kanssa Perussuomalaisten Sampo Terhon puheilla mp-veroasiasta. Kerroimme hänelle miten muutaman päivän jossittelu autoveron kanssa lamaannutti koko autokaupan totaalisesti. Nyt prätkäalaa on pidetty löysässä hirressä jo kuukausia, sanoo Project MP -ryhmän toiminnassa tiiviisti mukana oleva Tuusmotorin Anu Åberg.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVero laadittu väärin perusteinÅberg uskoo, että päättäjien silmät ovat lopultakin auenneet ja he ovat ymmärtäneet reaaliasiat, mitä vero oikeasti vaikuttaisi markkinoilla ja kauppiaskentässä. Jokaisesta hallituspuolueesta on nyt saatu signaali, että suunniteltu vero on laadittu väärin perustein eikä se tulisi tuottamaan valtiovarainministeriön tekemien laskelmien mukaista lisäystä valtion kassaan. Anu Åberg tietää miksi valtiovarainministeriön laskelmat ovat virheellisiä.– Valtiovarainministeriö tekee laskelmansa staattisilla luvuilla. Kun reaalielämä otetaan huomioon, niin tilanne on kaikkea muuta kuin staattinen. Jos vero astuu voimaan, vähentää se moottoripyörien myyntiä ja käyttöä. Vakuutusyhtiöt ovat jo nyt menettäneet liikennekäytöstä poistettujen pyörien myötä 75 miljoonaa euroa vakuutusmaksutuloja. Siitä verojen osuus on 15 miljoonaa euroa, eli sen verran valtio on suoraan hävinnyt jo nyt.Åberg kertoo Project MP -ryhmän esittäneen jo syksyllä laskelmat, että näin tulee käymään. Hän ihmetteleekin, miten päättäjät aluksi ummistivat silmänsä tosiasioilta ja ajoivat uutta veroa kuin käärmettä piippuun. Syksyllä tehtyjen laskelmien mukaan uusi moottoripyörille suunniteltu pistevero olisi tuottanut valtiolle 23 miljoonaa euroa tappiota. Nyt tehtyjen tarkennettujen laskelmien mukaan tappio olisi jopa 35 miljoonaa euroa.Moottoripyörän hinnassa enemmän veroa kuin autossaMoottoripyöriä on pahimmillaan verotettu 60 prosenttiin asti ja moottoripyörissä autoveron suhteellinen osuus on korkeampi kuin autoissa. Hallituspuolueiden edustajat ovat esittäneet ehdoksi mp-käyttöveron hylkäämiselle, että vastaava tuotto saadaan jostain muualta. Tähänkin Anu Åbergilla on valmis vaihtoehto, tai itse asiassa useita vaihtoehtoja.– Autoalalla tunnetaan hyvin verojouston seuraukset. Kun autoveroa lasketaan prosentilla, niin verotuotot kasvavat 2,5 prosenttia. Kannattaisi kokeilla moottoripyörien verojen laskua, sillä lisääntynyt myynti kasvattaisi verotuottoja samassa suhteessa.Toiseksi Åberg toteaa, että perusverosuunnittelu on lähtenyt pahasti pieleen jo siinä vaiheessa kun on esitetty pieneen harrastajaryhmään kohdistuvaa pisteveroa. 150 euron vero moottoripyörää kohti tuntuu jokaisen harrastajan kukkarossa. Jos sen sijaan ulkomaanmatkoja verotettaisiin esimerkiksi kahdella eurolla per matka, niin tilastojen mukaiset 32 miljoonaa ulkomaanmatkaa vuodessa tuottaisi 64 miljoonaa euroa. Lisäksi osa tästä summasta kohdistuisi ulkomaalaisten maksettavaksi.Kolmanneksi sekä Anu Åberg että Project MP -ryhmän toinen puuhanainen Stefanie Brandt ihmettelevät, että miksi tappiota tuottavalle verolle pitäisi keksiä ”korvaava vero”.MP-verolla perustuslaillisia ongelmiaKun tarkastellaan suunniteltua moottoripyöräveroa laajemmin, todetaan sillä olevan myös perustuslaillisia ongelmia.– MP-vero on jo joutunut eduskunnan arviointineuvoston käsiteltävä Kyseessä on pienelle harrastajaryhmälle kohdistettu pistevero sekä selkeä omaisuusvero. Lisäksi sellaisia veroja ei tulisi saattaa voimaan, joiden kokonaisvaikutus on negatiivinen ja jotka lisäksi tekevät selkeästi hallaa alan yrityksille.Viimeisen vuoden aikana ainakin kahdeksan suurta moottoripyöräliikettä on tehnyt konkurssin tai muuten lopettanut toimintansa kannattamattomana.Vaikka hallituspuolueiden eduskuntaryhmien johtajat ovat jo myöntäneet suunnitellun veron olevan järjetön ja tuottamaton, niin asia ei ole vielä loppuunkäsitelty.- Tämä asia on loppuunkäsitelty vasta sitten kun se kirjataan pois hallitusohjelmasta, muistuttaa Anu Åberg lopuksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: ValmistajatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija