24.8.2018

Harley-Davidson FXDR 114 – anteeksipyytelemätön power cruiser

Harley-Davidson FXDR 114

Harley-Davidsonin Softail-malliston suorituskykyisin versio syntyy, kun tehokkaimman moottorivaihtoehdon lisäksi painoa kevennetään alumiini- ja komposiittiosilla.

Harley-Davidson ilmoitti viime vuonna, että se esittelee 100 uutuusmallia vuoteen 2027 mennessä. Tänä vuonna on jo esitelty yhdeksän uutta Softail-mallia, ja ensi vuodeksi mallisarja täydentyy kymmenennellä versiolla, joka kantaa nimeä FXDR 114.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jousittamatonta massaa vähennetty

Vuoden 2019 FXDR 114 kätkee sisäänsä nimensä mukaisesti 114-kuutiotuumaisen eli 1868-kuutioisen Milwaukee Eight -moottorin. Se on amerikkalaismerkin uusin nestejäähdytteinen V2-moottori, ja vieläpä sen tehokkain Softail-mallistoon saatava versio. Vääntölukemaksi ilmoitetaan 160 newtonmetriä matalalla 3500 kierrosluvulla. Suorituskykyä on korkean huipputehon lisäksi parannettu alentamalla painoa. Siihen on päästy käyttämällä takarungossa komposiittirakennetta sekä lisäämällä alumiiniosien käyttöä.

Harley-Davidson FXDR 114

Alumiinista on valmistettu mm. takahaarukka, joka on 4,62 kiloa eli peräti 43 prosenttia terässvingiä kevyempi. Ajotuntumaan kevennyksellä on oletettavasti suuri vaikutus, sillä kaikki tämä painonsäästö kohdistuu jousittamattomaan massaan. Lisäksi rungon alaosa on valmistettu alumiinivaluosista ja yhdessä komposiittitakarungon kanssa painonsäästöksi saadaan 3,17 kiloa.

Nautintoa vain yhdelle hengelle

Ulkonäöllisesti FXDR noudattaa drag racing -tyyliä. Kallistusvaraa on enemmän kuin muissa Softail-malleissa ja urheilullista ajotyyliä silmälläpitäen jousituskomponentitkin on vaihdettu laadukkaammiksi. Ulkonäköä täydentää sooloistuin ja sen perässä lyhyt takaosa joka halaa tiukasti 240 millimetriä leveää takarengasta. Istuinkorkeudeksi ilmoitetaan 720 milliä, painoksi ajokunnossa 303 kiloa ja akseliväliksi huimat 1735 millimetriä.

Takoalumiinivanteiden koot ovat 19 ja 18 tuumaa. Erityisesti etuvanteen muotoilussa on korostettu ohuita puolia, jotka samalla viestivät alhaisesta painosta. etulokasuoja on komposiittirakenteinen. Valmistaja lupaa uutuusmallin olevan poikkeuksellisen urheilullinen ajo-ominaisuuksiltaan.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-Davidson

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat