9.10.2021

Harley-Davidsonin suunnittelema sähköavusteinen polkupyörä: hihnaveto ja automaattivaihteisto

serial 1

Huoltovapaa hihnaveto ja vaivaton automaattivaihteisto ovat Harley-Davidsonin suunnitteleman sähköavusteisen polkupyörän myyntivaltteja.

Vielä alkuvuodesta tätä uutuutta olisi markkinoitu Harley-Davidsonina, mutta keväällä amerikkalaisfirma yhtiöitti valikoimistaan sähkömoottoripyörät ja sähköavusteiset polkupyörät omiksi firmoikseen ja brändeikseen. Niinpä sähköavusteiset polkupyörät mallit ovat nyt merkiltään Serial 1 ja sen perässä lukee ”powered by Harley-Davidson”.

Nimi Serial 1 viittaa suoraan siihen, että sähköavusteisen polkupyörän suunnittelussa on ulkonäköön otettu vaikutteita kaikkien aikojen ensimmäisestä Harley-Davidson -moottoripyörästä, Serial Number Onesta. Perinteitä kunnioittava ulkonäkö on yhdistetty erilaisen vaihtoehdon tarjoavaan nykytekniikkaan. Tuotekehityksestä ovat vastanneet samat henkilöt, jotka ovat olleet kehittämässä Harley-Davidsonin suunnitteleman LiveWire-sähkömoottoripyörän akustoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

CVT-vaihteisto huolehtii välityksistä

Kolmesta perusmallista teknisin ja hintavin on Rush/Cty, jonka saa omakseen 4890 eurolla. Brose S Mag -moottorin vääntö on 90 newtonmetriä ja 706 Wh:n litiumioniakku antaa 40-185 kilometrin kantaman riippuen ajotilan valinnasta, maastosta ja siitä paljonko kuljettaja avustaa polkemalla. Latausaika tyhjästä akusta 75 prosentin varaukseen kestää 3,5 tuntia ja siitä täydeksi vielä kolme tuntia lisää.

Kuljettajan ei tarvitse vaihtaa itse vaihteita, vaan Enviolo Automatiq eli elektronisesti ohjattu CVT-vaihteisto huolehtii siitä, että aina on käytössä sopiva välitys. Voima siirtyy takarenkaalle Gates Carbon Drive -hihnavedolla. Se puolestaan ei vaadi ketjun tavoin voitelua eikä kiristystä.

Hidastuvuudesta huolehtii hydrauliset levyjarrut, ja edessä on jämäkkä nelimäntäinen jarrusatula. Vanteet ovat kevytmetalliset ja pinnojen materiaali rosteria. Renkaina on 2,4 tuuman Super Moto-X -kumit. Led-ajovalo syttyy automaattisesti heti, kun pyörä käynnistetään. Kuljettajan valittavia ajotiloja on kolme: Eco, Tour ja Sport.

Malleista Rush City Step Thru poikkeaa rungon muotoilullaan, sillä siinä on selvästi matalampi jalannostokorkeus. Akku on pienempi 529 Wh tarjoten 50-145 kantaman. Hintaa sillä on 4790 euroa.

Kolmantena mallina on Mosh/Cty, jossa käytetään myös pienempää 529 Wh akkua ja lisäksi jarruina on sirommat kaksimäntäiset satulat. Hinta 3690 euroa.

Kolmen perusmallin lisäksi saataville tulee rajoitetun valmistuserän Serial 1 -erikoismalleja, joista tällä hetkellä on tarjolla Mosh/Tribute. Sitä valmistetaan 650 kappaletta, joista Eurooppaan tuodaan puolet. Värityksenä on kiiltävä musta kullanvärisillä grafiikoilla. Schwalben valkoiset Super Moto-X -renkaat on valmistettu Serial 1:lle yksinoikeudella. Käsityönä tehty hunajanvärinen nahkainen satula ja kahvat ovat Brooks England -brändin käsialaa. Kokonaisuuden viimeistelee Shield-logo pyörän keulassa. Tribute-mallin tekniikka on sama kuin Mosh/Cty -mallissa. Saatavuutta ja hintaa voi kysellä suoraan jälleenmyyjältä.

Suomessa Serial 1 -sähköpyöriä myy Moto-Seinäjoki Oy

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Serial 1

Kommentoi artikkelia