9.10.2021 Ajoneuvot Harley-Davidsonin suunnittelema sähköavusteinen polkupyörä: hihnaveto ja automaattivaihteisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huoltovapaa hihnaveto ja vaivaton automaattivaihteisto ovat Harley-Davidsonin suunnitteleman sähköavusteisen polkupyörän myyntivaltteja. Vielä alkuvuodesta tätä uutuutta olisi markkinoitu Harley-Davidsonina, mutta keväällä amerikkalaisfirma yhtiöitti valikoimistaan sähkömoottoripyörät ja sähköavusteiset polkupyörät omiksi firmoikseen ja brändeikseen. Niinpä sähköavusteiset polkupyörät mallit ovat nyt merkiltään Serial 1 ja sen perässä lukee ”powered by Harley-Davidson”.Nimi Serial 1 viittaa suoraan siihen, että sähköavusteisen polkupyörän suunnittelussa on ulkonäköön otettu vaikutteita kaikkien aikojen ensimmäisestä Harley-Davidson -moottoripyörästä, Serial Number Onesta. Perinteitä kunnioittava ulkonäkö on yhdistetty erilaisen vaihtoehdon tarjoavaan nykytekniikkaan. Tuotekehityksestä ovat vastanneet samat henkilöt, jotka ovat olleet kehittämässä Harley-Davidsonin suunnitteleman LiveWire-sähkömoottoripyörän akustoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCVT-vaihteisto huolehtii välityksistäKolmesta perusmallista teknisin ja hintavin on Rush/Cty, jonka saa omakseen 4890 eurolla. Brose S Mag -moottorin vääntö on 90 newtonmetriä ja 706 Wh:n litiumioniakku antaa 40-185 kilometrin kantaman riippuen ajotilan valinnasta, maastosta ja siitä paljonko kuljettaja avustaa polkemalla. Latausaika tyhjästä akusta 75 prosentin varaukseen kestää 3,5 tuntia ja siitä täydeksi vielä kolme tuntia lisää.Kuljettajan ei tarvitse vaihtaa itse vaihteita, vaan Enviolo Automatiq eli elektronisesti ohjattu CVT-vaihteisto huolehtii siitä, että aina on käytössä sopiva välitys. Voima siirtyy takarenkaalle Gates Carbon Drive -hihnavedolla. Se puolestaan ei vaadi ketjun tavoin voitelua eikä kiristystä.Hidastuvuudesta huolehtii hydrauliset levyjarrut, ja edessä on jämäkkä nelimäntäinen jarrusatula. Vanteet ovat kevytmetalliset ja pinnojen materiaali rosteria. Renkaina on 2,4 tuuman Super Moto-X -kumit. Led-ajovalo syttyy automaattisesti heti, kun pyörä käynnistetään. Kuljettajan valittavia ajotiloja on kolme: Eco, Tour ja Sport.Malleista Rush City Step Thru poikkeaa rungon muotoilullaan, sillä siinä on selvästi matalampi jalannostokorkeus. Akku on pienempi 529 Wh tarjoten 50-145 kantaman. Hintaa sillä on 4790 euroa.Kolmantena mallina on Mosh/Cty, jossa käytetään myös pienempää 529 Wh akkua ja lisäksi jarruina on sirommat kaksimäntäiset satulat. Hinta 3690 euroa.Kolmen perusmallin lisäksi saataville tulee rajoitetun valmistuserän Serial 1 -erikoismalleja, joista tällä hetkellä on tarjolla Mosh/Tribute. Sitä valmistetaan 650 kappaletta, joista Eurooppaan tuodaan puolet. Värityksenä on kiiltävä musta kullanvärisillä grafiikoilla. Schwalben valkoiset Super Moto-X -renkaat on valmistettu Serial 1:lle yksinoikeudella. Käsityönä tehty hunajanvärinen nahkainen satula ja kahvat ovat Brooks England -brändin käsialaa. Kokonaisuuden viimeistelee Shield-logo pyörän keulassa. Tribute-mallin tekniikka on sama kuin Mosh/Cty -mallissa. Saatavuutta ja hintaa voi kysellä suoraan jälleenmyyjältä.Suomessa Serial 1 -sähköpyöriä myy Moto-Seinäjoki OyTeksti: Janne Huhtala Kuvat: Serial 1 Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen