29.11.2024 Uutinen Helsingin huoltotunneli ajokäyttöön, ydinkeskustan saavutettavuus kohenisi, linjaa Helsingin seudun kauppakamari Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi tunnelikokonaisuus yhdistäisi lännessä satamatunnelin ja idässä Hakaniemen. ”Lännen ja idän suunnat yhdistävä tunneli parantaa keskustan saavutettavuutta.” Helsingin seudun kauppakamari linjaa kantanaan, että Helsingin ydinkeskustan saavutettavuus paranisi ja liikenne tehostuisi, mikäli kaupungin alla kulkeva huoltotunneli uudistettaisiin liikennekäyttöön.Helsingin seudun kauppakamari ehdottaa huoltotunnelin yhdistämistä suunnitteilla olevaan Länsisataman tunneliin. Uusi tunnelikokonaisuus yhdistäisi lännessä satamatunnelin ja idässä Hakaniemen, jonka kehittämisvarauksesta kaupunki on jo tehnyt päätöksen. Kauppakamari on tilannut hankkeesta liikenteellisen selvityksen, jossa tarkastellaan hankkeen toteutettavuutta ja vaikutuksia.– Lännen ja idän suunnat yhdistävä tunneli parantaa keskustan saavutettavuutta. Se toisi merkittäviä hyötyjä maltillisilla kustannuksilla, koska siinä voidaan tehokkaasti hyödyntää jo olemassa olevaa huoltotunnelia ja maanalaisia pysäköintilaitoksia, Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyElinvoimaisuuden vuoksiHelsingin seudun kauppakamarin ehdotuksessa huoltotunneli on avattu yleiselle liikenteelle ja jatkettu Hakaniemeen sekä Länsisataman tunneliin. Satamatunneli ja huoltotunneli yhdistyvät. Satamatunneli on rekkaliikennettä Jätkäsaaresta Länsiväylän alkuun ohjaava tunneli, jota Helsingin kaupunki parhaillaan suunnittelee.Huoltotunnelissa läpiajo henkilöautoilta pinnasta pintaan Hakaniemestä Länsiväylälle ja toisin päin olisi kielletty ilman eri maksua ja sitä valvotaan kameralla. Pysäköityään parkkihallissa autot voivat kuitenkin poistua haluamastaan päästä.Lahtinen uskoo, että tunneli parantaa keskustan saavutettavuutta.– Vuoteen 2019 verrattuna keskustassa on 30 miljoonaa käyntiä vähemmän. Jotta Helsingin ydinkeskusta olisi elinvoimainen ja houkutteleva, se tarvitsee monipuolisen palvelu- ja toimialarakenteen, mikä puolestaan edellyttää ydinkeskustan alueella asioivien määrän merkittävää kasvua.Tavoitteena myös sujuvuusKauppakamarin mukaan huoltotunnelin uudistaminen myös sujuvoittaisi liikennettä.– Helsingin seudun kauppakamarin ehdotus, jossa huoltotunneli yhdistetään Länsisataman tunneliin ja Hakaniemen pään osalta toteutetaan kehittämisvarauksen mukaiset ratkaisut, on kokonaisuudessaan noin 140 miljoonan euron arvoinen investointi. Se on noin 10 prosenttia aikoinaan haudatun vanhan Keskustatunnelin hinnasta, Lahtinen toteaa.Kauppakamari tuo ulostulossaan esiin, että kaupunginhallituksen vielä päätettävänä olevassa ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa linjataan, että Kaivokatu suljetaan henkilöautoliikenteeltä. Kaivokadun sulkeminen liikenteeltä kasvattaa liikennemääriä Pohjoisrannassa ja Esplanadeilla yli kymmenen prosenttia.Kauppakamarin tiedotteen mukaan liikennemäärä kasvaa selvästi myös Kaartinkaupungin katuverkossa (esimerkiksi Rikhardinkadulla 70 %). Katuverkoston liikennemäärän kasvu voi lisätä myös liikenteen ruuhkautumista aamun ja illan ruuhkahuipuissa. Skenaariossa on huomioitu Kaivokatu joukkoliikennekatuna ja Esplanadit 2+2-kaistaisena.Tunnelikokonaisuus voisi olla aikaisintaan valmis 2030-luvulla.Näin taustaselvitys tehtiinKauppakamarin ulostulon taustalla on liikenteellinen selvitys, jonka Helsingin seudun kauppakamarille teki Ramboll Finland Oy.Selvityksessä verrattiin kahta eri tilannetta. Vertailussa ovat Helsingin kaupungin alkusyksyn 2024 suunnitelma vuodelle 2040 (perusskenaario ve0+), jossa huoltotunneli säilyy nykytilassa sekä Helsingin seudun kauppakamarin ehdottama Länsisataman tunneliyhteyden vaihtoehto (kehittämisskenaario K8). K8-kehittämisskenaariossa on huomioitu Kaivokatu joukkoliikennekatuna ja Esplanadit 2+2-kaistaisena.Selvityksen liikenne-ennustetarkastelut on tehty Helsingin seudun liikenteen (HSL) ylläpitämällä Helsingin työssäkäyntialueen Helmet-liikennemallilla (Helmet 4.1).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? Kommentit (1) Huoltotunneli pitää ottaa henkilöautoilun käyttöön. Tämä olisi vaihe 1 ja myöhemmin tulee rakentaa kunnollinen Keskustatunneli. Lisäksi Helsingin tulee luopua ideoligisesta henkilöautoilun vastustamisesta ja hankaloittamisesta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous