29.11.2024

Helsingin huoltotunneli ajokäyttöön, ydinkeskustan saavutettavuus kohenisi, linjaa Helsingin seudun kauppakamari

Kuva Moottorin arkisto

Uusi tunnelikokonaisuus yhdistäisi lännessä satamatunnelin ja idässä Hakaniemen. ”Lännen ja idän suunnat yhdistävä tunneli parantaa keskustan saavutettavuutta.”

Helsingin seudun kauppakamari linjaa kantanaan, että Helsingin ydinkeskustan saavutettavuus paranisi ja liikenne tehostuisi, mikäli kaupungin alla kulkeva huoltotunneli uudistettaisiin liikennekäyttöön.

Helsingin seudun kauppakamari ehdottaa huoltotunnelin yhdistämistä suunnitteilla olevaan Länsisataman tunneliin. Uusi tunnelikokonaisuus yhdistäisi lännessä satamatunnelin ja idässä Hakaniemen, jonka kehittämisvarauksesta kaupunki on jo tehnyt päätöksen. Kauppakamari on tilannut hankkeesta liikenteellisen selvityksen, jossa tarkastellaan hankkeen toteutettavuutta ja vaikutuksia.

– Lännen ja idän suunnat yhdistävä tunneli parantaa keskustan saavutettavuutta. Se toisi merkittäviä hyötyjä maltillisilla kustannuksilla, koska siinä voidaan tehokkaasti hyödyntää jo olemassa olevaa huoltotunnelia ja maanalaisia pysäköintilaitoksia, Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Elinvoimaisuuden vuoksi

Helsingin seudun kauppakamarin ehdotuksessa huoltotunneli on avattu yleiselle liikenteelle ja jatkettu Hakaniemeen sekä Länsisataman tunneliin. Satamatunneli ja huoltotunneli yhdistyvät. Satamatunneli on rekkaliikennettä Jätkäsaaresta Länsiväylän alkuun ohjaava tunneli, jota Helsingin kaupunki parhaillaan suunnittelee.

Huoltotunnelissa läpiajo henkilöautoilta pinnasta pintaan Hakaniemestä Länsiväylälle ja toisin päin olisi kielletty ilman eri maksua ja sitä valvotaan kameralla. Pysäköityään parkkihallissa autot voivat kuitenkin poistua haluamastaan päästä.

Lahtinen uskoo, että tunneli parantaa keskustan saavutettavuutta.

– Vuoteen 2019 verrattuna keskustassa on 30 miljoonaa käyntiä vähemmän. Jotta Helsingin ydinkeskusta olisi elinvoimainen ja houkutteleva, se tarvitsee monipuolisen palvelu- ja toimialarakenteen, mikä puolestaan edellyttää ydinkeskustan alueella asioivien määrän merkittävää kasvua.

Talviliikenne_Helsinki

Tavoitteena myös sujuvuus

Kauppakamarin mukaan huoltotunnelin uudistaminen myös sujuvoittaisi liikennettä.

– Helsingin seudun kauppakamarin ehdotus, jossa huoltotunneli yhdistetään Länsisataman tunneliin ja Hakaniemen pään osalta toteutetaan kehittämisvarauksen mukaiset ratkaisut, on kokonaisuudessaan noin 140 miljoonan euron arvoinen investointi. Se on noin 10 prosenttia aikoinaan haudatun vanhan Keskustatunnelin hinnasta, Lahtinen toteaa.

Kauppakamari tuo ulostulossaan esiin, että kaupunginhallituksen vielä päätettävänä olevassa ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa linjataan, että Kaivokatu suljetaan henkilöautoliikenteeltä. Kaivokadun sulkeminen liikenteeltä kasvattaa liikennemääriä Pohjoisrannassa ja Esplanadeilla yli kymmenen prosenttia.

Kauppakamarin tiedotteen mukaan liikennemäärä kasvaa selvästi myös Kaartinkaupungin katuverkossa (esimerkiksi Rikhardinkadulla 70 %). Katuverkoston liikennemäärän kasvu voi lisätä myös liikenteen ruuhkautumista aamun ja illan ruuhkahuipuissa. Skenaariossa on huomioitu Kaivokatu joukkoliikennekatuna ja Esplanadit 2+2-kaistaisena.

Tunnelikokonaisuus voisi olla aikaisintaan valmis 2030-luvulla.

Näin taustaselvitys tehtiin

Kauppakamarin ulostulon taustalla on liikenteellinen selvitys, jonka Helsingin seudun kauppakamarille teki Ramboll Finland Oy.

Selvityksessä verrattiin kahta eri tilannetta. Vertailussa ovat Helsingin kaupungin alkusyksyn 2024 suunnitelma vuodelle 2040 (perusskenaario ve0+), jossa huoltotunneli säilyy nykytilassa sekä Helsingin seudun kauppakamarin ehdottama Länsisataman tunneliyhteyden vaihtoehto (kehittämisskenaario K8). K8-kehittämisskenaariossa on huomioitu Kaivokatu joukkoliikennekatuna ja Esplanadit 2+2-kaistaisena.

Selvityksen liikenne-ennustetarkastelut on tehty Helsingin seudun liikenteen (HSL) ylläpitämällä Helsingin työssäkäyntialueen Helmet-liikennemallilla (Helmet 4.1).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Huoltotunneli pitää ottaa henkilöautoilun käyttöön. Tämä olisi vaihe 1 ja myöhemmin tulee rakentaa kunnollinen Keskustatunneli.

    Lisäksi Helsingin tulee luopua ideoligisesta henkilöautoilun vastustamisesta ja hankaloittamisesta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat