13.6.2018 Ajoneuvot Hennessey VelociRaptor 6×6: Koska kuusiveto on enemmän kuin neliveto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Legendaarinen Ford F-150 on Yhdysvaltain myydyimpiä automalleja, joten ei yllätä, että suosikista tehdään myös erikoisversioita. Poikkeusta tähän ei tee myöskään Hennessey VelociRaptor 6x6, joka on, noh, jatkokehitelty versio kyseisestä lava-autosta. Jos autojen kohdalla ajatellaan hienostuneisuutta, mieleen juolahtavat ensimmäisenä metalliväri, kevytmetallivanteet, kromilistat, pehmeä ilmajousitus ja nappanahkasisustus. Hienostelu voi kuitenkin ilmetä myös toisella tavalla. Se voi ilmetä elämyksen muodossa.Yhdysvaltain Teksasista tuleva Hennessey Performance tunnetaan raskaamman sarjan virityspajana, jonka käsialaa on esimerkiksi katuautojen kiihdytysennätystä hallussaan pitävä Venom GT, omaa sukua Lotus Exige. Lisäksi pajasta on rullannut ulos monia viritettyjä versioita Ford Mustangista Chevrolet Corvetteen ja GMC Yukonista Jeep Grand Cherokee SRT:hen ja McLaren 570:een.Eikä VelociRaptor 6x6 ole suinkaan ensimmäinen Hennesseyn käsittelyyn päässyt F-sarjalainen; edellinen nähtiin vuonna 2015, kun samaisesta F-150 Raptorista tehtiin viritysosien avulla VelociRaptor 600 Supercharged Engine Upgrade -nimeä kantanut tehopakkaus. Siinä oli nimen mukaisesti tasan 600 villihevosvoimaa. Hennessey on itse asiassa valmistanut yli tuhat kappaletta jo pelkkiä F-150-virityksiä. VelociRaptorkin nähtiin muun muassa Top Gearissa, kun poikien tehtävänä oli pelastaa Richard Hammond jäiseltä vuorelta.Mutta VelociRaptor 6x6 on sopivasti riisuttu turhasta bling-blingistä, ainakin enimmäkseen. Se on rehellisesti sitä mitä on ja sen se myös osaa. Nähtävästi utopistiset konseptitkin voivat joskus tulla tuotantoon, sillä tätä olikin uumoiltu jo hyvän aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMontaa eri seostaValmistajan mukaan auton tankkiin voi laittaa Yhdysvalloissa myytävistä bensiineistä kaikkia, mutta parhaiten 3,5-litrainen kaksoisahdettu EcoBoost-V6 käy 91-oktaanisella premium-bensiinillä. Eniten kiinnostaa kuitenkin se, onko tämä multifuel, eli löytyykö autosta lisäksi adrenaliinitankki?Auton 60-asteinen, alumiinilohkoinen V6 tuottaa normaalivirityksellä 450 hevosvoimaa, mutta kiitos VelociRaptor 6x6:n vakiovarusteisen "600"-virityspaketin, on lopullinen summa 605 hevosvoimaa. Vääntölukema on nyt 843 Newtonmetriä. Voima välittyy kaikille kuudelle pyörälle Fordin uuden 10-portaisen automaatin kautta. Tehonlisäys auttaa sen verran, että näinkin massiivinen auto kiihtyy nollasta sataan huimassa 4,9:ssä sekunnissa! Naapurikaistalla saattaisi purukumin jauhaminen unohtua avolavamörön suhahtaessa ohi.Pois alta risut ja männyn kävyt!Hennessey VelociRaptor 6x6 uhkuu itseluottamusta ja auto onkin tarkoitettu heille, jotka kaipaavat jotain erilaista. Jokainen korinosa puhuu samaa kieltä – täältä tullaan! Maavara on riittävä ja renkaat kookkaat. Lavan etuosassa käytettävää mattamustaa metalliputkea on ilmeisesti jäänyt yli, ja siitä on taiteltu autoon etupuskuri. Puskureista käytetään hurjaa nimitystä get-the-hell-out-of-my-way-bumpers, siis "hiivattiin pois alta". Mustat korinosat osoittavat myös auton rujon olemuksen, ja valojen lisäksi oikeastaan ainoa väripilkahdus löytyy etuovien alaosan VelociRaptor-tekstistä, jonka yhteyteen on kirjattu kirkkaanpunaisella auton poikkeuksellinen vetotapa, 6x6.Erilaisia valoja on sen verran, että auto luultavasti näkyy avaruusasemalta asti; tavallisten ajovalojen lisäksi ledejä löytyy monesta paikasta puskurista ja maskista sekä katolta suuren ledipalkin (lue: valonheittimen) muodossa. Suuri valaistuksen määrä on tietysti ainakin psykologisesti merkki kyvykkyydestä. Vanteet ovat ”vain” 20-tuumaiset, mutta renkaat ovat hyvin korkeaa profiilia.Paljastetaanpa tässä kohtaa se hinta, joka on huimat 349 000 Yhdysvaltain dollaria. Harvaa tuon hintaluokan siviiliajoneuvoa maastoon viedään, mutta löytyväthän sieltä ne takatasauspyörästön lukotkin. Kuusivetoisessa autossa on myös Foxin extreme-jousitus, leveämmät pyöränkaaret sekä Toyon maastorenkaat, mutta 22 000 dollarin lisähinnalla saa VelociRaptorinsa suunnattua urheilullisempaan suuntaan Brembon jarruilla, kookkaammilla vanteilla sekä tyylikkäämmällä sisustalla. Harvojen herkkuaAuton voidaan sanoa olevan harvojen herkkua kahdesta syystä. Hinta muodostuu toki monille ensimmäiseksi esteeksi, mutta toinen, ehkä vielä suurempi este voi olla saatavuus; näitä päätettiin valmistaa vain 50 kappaletta.Toisin kuin taannoisesta, hyvinkin samanhenkisestä eurovehkeestä, Mercedes-AMG G63 6x6:sta, VelociRaptorista ei aiota tehdä sotilasversiota. Armeija jää käymättä, eikä Mersu saa aseveljeä, vaikka tämä neliovinen etenijä voisi ehdottomasti olla omiaan myös samanlaiseen käyttöön. Virityspajan omallakin videolla arvellaan, että auto löytänee parkkipaikkansa useammin ravintolan edestä kuin mutaisesta mäestä, mutta se on kuulemma ihan ok.Hennessey tosin mainitsee, että auto on saatavissa "kaikkialle maailmassa". Jäämme odottamaan.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: HennesseyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Koeajo: 700-hevosvoimainen avolava Ford Shelby F-150 Ford F-150 Police Responder – virkavallan avolava jahtaa vaikka suolle Koeajo: Ford F-150 SVT Raptor Supercrew Fordin markkinointipähkinä: F-150 hybridin paras puoli on virran ulosotto Koeajo: kiipeilee kuin lumivuohi – Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner Maistiainen: Mercedes-Benz G500 4×4² – erikoismaasturi nuorentaa viisivuotiaaksi Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin