1.7.2023

Huutokauppahelmet – Alfa Romeo SZ palauttaa laatikkovalot muotiin

Alfa Romeo SZ Busso V6 huutokauppa

SZ on erikoinen auto jopa Alfa Romeoksi, mutta nyt palikkavalojen ja Busso V6:n lumoa voi hankkia itselleen.

Zagato saattaa olla etäisesti tuttu nimi, mutta italialainen koripaja on tullut tunnetuksi omalaatuisista luomuksista eri valmistajien ja vuosikymmenten aikana. Zagaton kulta-aikaa oli 1950- ja 1970-lukujen välinen aika.

Varsinaisena tarkoituksena SZ:lla oli muistuttaa Alfa Romeon urheilullisesta historiasta Fiat-kaupan toteuduttua muutamaa vuotta aiemmin. Mallinimen kirjaimet tulevat sanoista Sprint Zagato, joten urheilullisuus ja lähistön korikollegat olivat mielessä alusta saakka. Sekä Alfa Romeon että Zagaton kotikaupunkina kun sattuu olemaan Milano.

Alfa Romeo SZ Busso V6 huutokauppa

1989 Geneven autonäyttelyssä nähtiin Zagaton osastolla ES-30-nimellä oleva projekti, joka oli jo esimakua SZ:sta. Muotoilun päävastuu oli Centro Stile Fiatilla, jossa alkuviivat veti muun muassa Citroën SM:n muotoillut Robert Opron. Oman panoksensa muotoihin teki myös alkuaikojen CAD/CAM-ohjelmisto.

Ruiskumuovista tehdyn pinnan alla auto oli sukua Alfa Romeo 75:lle. Pallonivelten suhteen lainaa otettiin 75:n A-ryhmän kilpurista.

Alfa Romeo SZ oli tuotannossa 1989–1991 ja niitä valmistui reilu 1 000 kappaletta. Autot olivat punaisia lukuun ottamatta Andrea Zagaton henkilökohtaista autoa, joka oli musta.

Alfa Romeo SZ Busso V6 huutokauppa

Vuosina 1992–1994 SZ sai vielä sisarmallin RZ, eli Roadster Zagato. Suunniteltujen 350 auton sijasta tehtaalta rullasi tosin vain 284 avoa, sillä italialaiseen autonvalmistukseen kuuluvalla tavalla joku on aina konkurssissa ja sillä kertaa oli Zagaton vuoro.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1991 Alfa Romeo SZ

Reilut 36 000 kilometriä ajettu vuoden 1991 Alfa Romeo SZ on myynnissä Belgiassa. Myyjän mukaan auto on alunperin toimitettu Japaniin, jossa se on laitettu näytille. Korin Rosso Alfa -pinnassa on hiukan ajan tuomaa patinaa, mutta autossa ei ole havaittuja vikoja.

Viimeisin katsastus autolle tehtiin heinäkuussa 2021. Tuolloin ainoa huomautus koski huonoa akkua, joka on sittemmin vaihdettu. Edellinen huolto on tehty joulukuussa 2021 ja moottorin jakohihna on vaihdettu 2019. Mukana tulevat työkalut, vararengas sekä kansiollinen kuitteja.

Alfa Romeo SZ Busso V6 huutokauppa

Konepellin alla on 3,0-litrainen vapaasti hengittävä Busso V6, jonka 207 hevosvoimaa menevät takapyörille viisivaihteisen manuaalin kautta. Mitäpä sitä muuta voisi toivoa? Myytävään autoon on vaihdettu nelipäinen pakoputkisto, joka on tehty ruostumattomasta teräksestä.

16-tuumaiset vanteet on varustettu Goodyearin renkailla. SZ:ssa on myös Konin säädettävät iskunvaimentimet.

Alfa Romeo SZ Busso V6 huutokauppa

Nahkasisustassa on hiukan käytön tuomaa kulumaa kuljettajan istuimessa ja vaihdetunnelin juuressa oleva plakaati puuttuu. Varusteisiin kuuluu Momon ohjauspyörä, ilmastointi ja Kenwoodin soitin USB-liitännällä.

Alfa-keräilijälle tai muuten vain harvinaista ajamisen riemua kaipaavalle Busso V6:n sointi, matala valmistusmäärä ja "Il Monstro" -lempinimen ansainnut ulkonäkö löytyvät SZ:ssa samasta paketista. Auto on listattu Collecting Cars -huutokauppapalvelussa.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat