20.3.2021

Huutokauppahelmet – De Tomaso Mangusta

1970 De Tomaso Mangusta – RM Sotheby's

De Tomaso Mangusta voidaan laskea ensimmäisten superautojen joukkoon. Tarinaan liittyvät myös Carroll Shelby ja Giorgetto Giugiaro.

De Tomaso Mangusta on saanut nimensä mangustilta, joka on eläimenä tunnettu kyvystään tappaa kobria. Tämän taasen on huhuttu olleen tahallinen valinta Alejandro De Tomason ja Carroll Shelbyn välillä kariutuneen sopimuksen seurauksena.

1970 De Tomaso Mangusta – RM Sotheby's

Alejandro De Tomaso tarjoutui auttamaan Carroll Shelbya Can-Am-kilpurin rakentamisessa vuoden 1964 loppupuolella. Carroll Shelbylle oli nimittäin juuri selvinnyt, että Shelby Cobralla ei tuohon sarjaan ole asiaa.

De Tomaso halusi kehittää kilpakäyttöön uuden 7,0-litraisen V8-moottorin ja näki tämän täydellisenä tilaisuutena. Onneksi Shelby lupautui rahoittamaan projektin ja lähetti jopa oman työryhmän Italiaan auton suunnittelua varten. 

1970 De Tomaso Mangusta – RM Sotheby's

De Tomaso oli kuitenkin eri mieltä auton suunnitelmista ja epäonnistui lopulta myös toimittamaan sovitut 5 autoa vuoden 1965 Can-Am-kilpakautta varten. Tämän seurauksena Shelby jätti projektin ja siirtyi varsin kuuluisan Ford GT40 -projektin pariin.

De Tomaso otti yhteyttä Ghian koripajaan (Carrozzeria Ghia) viedäkseen projektinimellä P70 kulkeneen työn loppuun. Yksi ainoa valmistunut auto esiteltiin vuoden 1965 Torinon autonäyttelyssä nimellä Ghia De Tomaso Sport 5000. Tuota voimalinjaa hyödynnettiin myöhemmin Ghian kuuluisan muotoilijan Giorgetto Giugiaron piirtämässä Mangustassa, joka päätyikin tuotanoon vuonna 1967.

De Tomaso Mangusta säilyi tuotannossa vuoteen 1971 asti, mutta noin neljän vuoden aikana Modenasta valmistui vain 401 yksilöä. Tämä tekee autosta tuplasti Lamborghini Miuraa harvinaisemman. 

Kyseessä oli De Tomason ensimmäinen kurotus erittäin tehokkaiden autojen luokkaan ja Mangusta voidaan ehkä jopa laskea maailman ensimmäisten superautojen joukkoon. Yli 300 hevosvoimaa, 250 kilometriä tunnissa, keskimoottori ja Giugiaron kori konehuoneen lokinsiipiovin asettavat sen ainakin ehdolle. 

1970 De Tomaso Mangusta – RM Sotheby's

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1970 De Tomaso Mangusta – RM Sotheby´s

Tämä juttusarjamme vuoden 1970 De Tomaso Mangusta päätyi nykyiselle omistajalleen vuonna 2014 ja matkasi välittömästi Kreikkaan kasvattamaan kokoelmaa. Auto on ollut Kaliforniassa ja se on varustettu vain yhdellä ajovaloparilla, joka on kääntyvää mallia.

1970 De Tomaso Mangusta – RM Sotheby's

Moottorina on Yhdysvaltojen mallien tapaan Fordin 302, joka tarkoittaa kevyempää 230 hevosvoiman teholukemaa. Tämän parina on myöhempi ZF:n valmistama käsivalintainen vaihteisto.  

Auton kerrotaan omaavan hyvin kattava ja mielenkiintoinen historia, johon lukeutuu kattava entisöinti vuonna 1992. Säilymisestä on osoituksena concours-palkinto juhlavuonna 2009 Milanosta, jolloin merkki täytti 50 vuotta. Vuonna 2011 vaihdelaatikolle tehtiin täydellinen huolto ja sittemmin pienemmistä huoltotoimenpiteistä on huolehdittu nesteiden vaihdon ja kaasuttimien huollon osalta.

1970 De Tomaso Mangusta – RM Sotheby's

Korin 8MA 1098 Detomaso Mangusta sijaitsee Italiassa ja tarjoaa jollekin upean tavan halkaista Eurooppa kahtia kaasujalan painalluksella valitsemaansa moottoritietä pitkin. Hinta-arvioksi on merkitty 180 000 - 200 000 euroa. 

Teksti: Henri Posa Kuvat ja lähde: RM Sotheby’s