24.8.2024

Huutokauppahelmet: harvinainen Maserati Biturbo Spyder E ehtii vielä tälle avoautokaudelle

Kuva Collecting Cars
Maserati Biturbo

Tällä kertaa Huutokauppahelmet-juttusarjassa käsitellään rakkaassa naapurimaassamme sijaitsevaa, erittäin vähän ajettua Maserati Biturbo Spyderiä.

Maserati eli 1970-luvun lopulla ja 1980-luvun alussa mielenkiintoisia aikoja, kun argentiinalainen Alejandro de Tomaso hankki italialaisen brändin haltuunsa sen edellisen omistajan, Citroënin, ajauduttua taloudellisiin ongelmin. Maserati Biturbo esiteltiin alun perin kaksiovisena, neli-istuimellisena coupéna, jonka pellin alta löytyi kaksilitrainen V6-moottori – mallinimen mukaisesti kahdella turbolla varustettuna.

Maserati Biturbo

Biturbon tarina alkaa vuodesta 1981. Kattaus laajeni varsin nopeasti myös neliovisiin malleihin, ja vuonna 1984 esiteltiin myös Maseratin ensimmäinen avoauto sitten Ghibli Spyderin jälkeen – Maserati Biturbo Spyder.

Näennäisesti nelipaikkaisen avoauton suunnitteli Giuseppe Mittino. Avomallin akseliväli oli 114 millimetriä lyhyempi kuin coupéssa. Auton valmistuksesta vastasi Zagato, joka oli valmistanut Maserateja jo 30 vuotta aiemmin.

Maserati Biturbo

Aluksi Maserati Biturbo Spyder tuli tarjolle 2- ja 2,5-litraisilla moottoreilla. Vuonna 1986 tarjolle tuli myös bensiininsuihkutus, mutta kaasutinversioita myytiin näiden rinnalla vielä vuoteen 1988 saakka. Vuonna 1989 esiteltiin myös 2,8-litrainen bensiinikuutonen. Automallin elinkaaren aikana moottoritehot vaihtelivat 134 kilowatista (180 hevosvoimasta) 186 kilowattiin (250 hevosvoimaan).

Vuonna 1989 Spyder sai katollisten mallien tapaan Marcello Gandinin tekemän kasvojenkohotuksen, ja toisen kerran autoa uudistettiin vuonna 1991. Kaikkiaan Biturbon avomallin eri variaatioita valmistettiin reilun kymmenen vuoden aikana 3 076 kappaletta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1989 Maserati Biturbo Spyder E

Jos viime viikon Huutokauppahelmi sijaitsi toisella puolen maapalloa, niin nyt kohde on löydetty huomattavasti lähempää. Kyseinen Maserati Biturbo on myyty uutena Ruotsiin, jossa auto Collecting Carsin listauksen mukaan yhä majailee.

Maserati Biturbo

Kyseinen yksilö on varustettu 2,8-litraisella moottorilla ja viisiportaisella manuaalivaihteistolla. Ilmoituksen mukaan tällä isoimmalla moottorilla olevia Biturbo Spydereitä on valmistettu ainoastaan 725 kappaletta. Auton alla pyörii 15-tuumaiset Mille Miglia -alumiinivanteet, joiden ympärillä on Falkenin Ziex -renkaat.

Maserati Biturbo

Lisävarusteita löytyy reilusti: upea analoginen kello, etusumuvalot, sähköikkunat, automaattinen ilmastointi, puukehäinen ohjauspyörä ja sähköisesti säädettävät peilit.

Eniten tämän yksilön arvoa nostaa kuitenkin sen ajomäärä. Mittarissa on ainoastaan 27 675 kilometriä, ja katsastushistorian mukaan se todellakin olisi paikkaansa pitävä lukema. Edellisen kerran auto on katsastettu kesäkuussa 2022, jolloin se on saanut leiman huomautuksitta.

Maserati Biturbo

Edellinen isompi huolto on tehty vuonna 2021, jolloin autoon on vaihdettu jako- ja apulaitehihnat, moottoriöljyt ja -suodattimet, sytytystulpat ja asennettu nykyaikaisempi sulakerasia.

”Maserati Red” -maalipinta on hyvässä kunnossa, mutta molemmista ovista löytyy pienoista parkki-ihottumaa, ja auton tuulilasissa on pieni jälki. Myös etupuskurin alaosassa kerrotaan olevan pientä kulumaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat