14.8.2021

Huutokauppahelmet – Nissan Skyline GT-R R33

1995 Nissan Skyline GT-R R33 – RM Sotheby’s

Elokuvat ja konsopelit sen kertovat. Nissan Skyline GT-R R33, eli myöhempi ”Godzilla”, on sekin aito japanilainen hirviö.

Vuonna 1995 myyntiin tullut Nissan Skyline GT-R R33 naulasi tämän suorituskykyisen japanilaisautomallin suosion seinälle. Paineet olivat kovat edeltäneen R32-sukupolven jäljiltä eikä tehtävää helpottanut japanilaisten autonvalmistajien herrasmiessopimus tehojen rajoittamisesta 280 hevosvoiman lukemiin. Silti se onnistui.

R33 osui markkinoille juuri oikeaan aikaan. Gran Turismon kaltaiset videopelit nostivat Skylinen, ja myös monet muut japanilaiset suorituskykyiset autot, suosioon jopa Yhdysvalloissa ja muissa maissa missä koko autoa ei voinut edes ostaa. Näin kävi myös Suomessa.

Samalla R33 vankisti Skyline GT-R -mallien lempinimeksi elokuvateattereista tutun hirviön “Godzilla”. Edeltäjä oli ansainnut tuon nimen uskomattomilla suorituksillaan Australian ratasarjoissa 1990-luvun alkupuolella. Nissan nousi merkiksi jolle ei löytynyt haastajaa.

1995 Nissan Skyline GT-R R33 – RM Sotheby’s

Samoin R33 kohosi valkokankaalle ensimmäisissä Fast and the Furious -sarjan elokuvissa ja eritoten sen seuraaja R34 sai mainettä tätä kautta Paul Walkerin hahmon autona. Tasaisen varmasti Skyline GT-R keräsi itselleen mielipuolisen maineen, vaikka emme ole täysin varmoja kuinka suurta osaa Moottorin käynti joulupukin luona R35-sukupolven yksilöllä tässä tarinassa näytteli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1995 Nissan Skyline GT-R R33 – RM Sotheby’s

Oikealta ohjattava, ja maineikkaalla ATTESA-nelivetojärjestelmällä varustettu R33-sukupolven Nissan Skyline GT-R toimitettiin ensimmäiselle omistajalleen Japanissa vuonna 1995. Näiltä osin se ei luonnollisestikaan poikkea muista yksilöistä. Sen sijaan ulkopintoja koristaa haluttu tummanliila tehdassävy Midnight Purple ja sisäverhous on toteutettu harmaana kahdessa sävyssä. 

Konepellin alta löytyy tuplaturbotettu ja kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 2,6-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori. Se on paritettu viisipykäläiseen manuaalivaihteistoon ja näitä molempia koristavat vielä alkuperäiset tehtaan tarratkin.

Mittarilukemana on yhä vain hieman yli 46 100 kilometriä. Brembon jarrusatulat pilkistävät vanteiden viiden tuplapuolan läpi. Nissan GT-R on aina ollut rakentelijoiden mieleen, mutta tämä yksilö on säilynyt erityisen alkuperäisenä sekä teknisesti että visuaalisesti.  

1995 Nissan Skyline GT-R R33 – RM Sotheby’s

Skyline GT-R on kerännyt valtavan ihailijajoukon ympäri maailmaa, mutta Yhdysvalloissa näitä on saatu vasta varsin hiljattain. Maan rajoitukset alle 25 vuottta vanhojen ajoneuvojen maahantuontiin estivät aikeet pitkään, mutta nyt tilanne on muuttunut jo tämän sukupolven osalta.

Tämä Nissan Skyline GT-R R33 onkin laivattu Japanista Yhdysvaltoihin vasta viime vuonna. Auton kerrotaan olleen hyvässä hoivassa uudesta lähtien, jonka sen siisti alkuperäisasu vahvistaa. Hinta-arvio on kotimaiselle valuutalle käännettynä noin 77 000 - 102 000 euroa, mutta halukkailla on jo kiire huutamaan tämän jutun tullessa julki.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Blue Chip Denver/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat