7.5.2019 Ajoneuvot Jaguar SS100 3 1/2 Litre 1937 – Haamunopeuden rikkoja Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Klassisemmin muotoilua urheiluautoa saa hakea, ja tuskin löytää hakemallakaan. Valmistajaakin mallissa häiritsi vain SS-nimi, ja merkin nimi muutettiinkin toisen maailmansodan jälkeen virallisesti Jaguariksi. Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä nähty SS100 3 1/2 Litre on yksi varhaisimmista säilyneistä 3 1/2 Litre -malleista. Vuonna 1935 markkinoille tuli SS Carsin ensimmäinen urheiluauto SS90. Mallimerkinnän numero 90 viittasi huippunopeuteen maileina tunnissa. Vuonna 1937 Autocar -lehti mitttasi 2,5-litraiselle SS90:lle tuulilasi madallettuna 95 mailin (153 km/h) huippunopeuden. SS90-malleja valmistui vain noin 25 kappaletta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sadan mailin nopeusraja rikki Vuonna 1935 esitellyn SS Jaguar Saloonin OHV-sylinterikannen ansiosta kuusisylinterisen rivimoottorin huipputeho nousi jo yli 100 hevosvoiman ja myös urheilumalli sai sen myötä uuden nimen Jaguar SS100. Vuoden 1938 malliin tehty 3,5 litran moottori takasi 125 hevosvoimalla 160 kilometrin huippunopeuden, mikä oli aikansa huimimpia saavutuksia. Avoimet lokasuojat alkoivat niissänopeuksissa jo väristä. Muotoilultaan autosta tuli todellinen klassikko. Etulokasuojien pitkälle taakse jatkuva loiva linja kääntyy ovien jälkeen suoraan takalokasuojaksi, mikä antaa tyylikkään sopusuhtaisen vaikutelman sivuprofiilista. Kuljettaja ja matkustaja istuvat tuon ajan tyylin mukaisesti huomattavan takana, lähes taka-akselin päällä. Kabiinissa nelipuolaisen ratin taakse on asennettu isokokoinen kierroslukumittari, jossa punaraja alkaa 4500 kierroksen kohdalta. Muuten mittarit ja katkaisimet on sijoitettu tasaisesti ympäri kojelautaa, osa selkästi kartanlukijan puolelle. Ei mikään myyntimenestys Nimi SS Cars tuli Swallow Sidecar Companysta, vuonna 1922 perustetusta moottoripyörien sivuvaunuja valmistavasta yrityksestä. Ensimmäiset autot SS valmisti vuonna 1926. Maaliskuussa 1945 yhtiökokous päätti virallisesti nimen vaihtamisen SS:stä Jaguariksi, sillä SS-lyhenne saattoi ikävästi tuoda natsimielleyhtymiä. 2-paikkainen SS100 oli akselväliltään kahdeksan jalkaa ja kahdeksan tuumaa, eli noin 2640 millimetriä. Vaihteisto oli nelipykäläinen, joista kolme suurinta oli synkronoitu. Auto painoi vain vähän yli 1150 kiloa. Jarrut tulivat Girlingiltä. Tehokkaammalle 3,5-litraiselle mallille mitattiin nollasta kuuteenkymmeneen mailiin (97 km/h) kiihtyvyydeksi 10,4 sekuntia. Vuoden 1938 Jaguar SS100 3 1/2 hinnaksi ilmoitettiin 445 puntaa. Valmistusmäärä oli runsaat 300 kappaletta. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan