3.9.2020 Liikenne Jättikoneiden valtakausi päättyy – korona viimeisteli 747:n ja A380:n kohtalot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vielä reilut vuosikymmen sitten ilmailuala uskoi vahvasti suuriin, nelimoottorisiin ja yli 500 matkustajan kapasiteetin omaaviin koneisiin. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja nyt nämä jumbot eläköityvät ennätystahdilla. Moottori uutisoi 6.4.2020 Hollannin kuninkaallisen lentoyhtiön KLM:n historiallisesta päätöksestä luopua Boeing 747-koneidensa käytöstä matkustajaliikenteessä. Kuluva vuosi on tunnetusti ollut lentoliikenteelle kautta aikain tappiollisin, ja erityisesti mannertenvälisiä matkustajalentoja operoivat yhtiöt ovat olleet hankaluuksissa.Kesän aikana jälleen kaksi maineikasta lentoyhtiötä, British Airways ja Qantas, päätyivät eläköittämään 747-laivastonsa. Molemmat yhtiöt ehtivät operoida tätä ”ilmojen kuningatarta” lähes 50 vuoden ajan. British Airways oli lisäksi maailman suurin Boeing 747-matkustajaoperaattori. Se oli yli 30 vuotta 747-400-tyypin pääkäyttäjä.Qantas lensi viimeisen kaupallisen 747-lentonsa 23.7. Sydneystä Los Angelesiin. British Airways on puolestaan ilmoittanut, ettei enää ota varastoituja jumbojaan uudelleen käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahtilentoja, testialustoja ja virvoitusjuomatölkkejäEdellä mainitut kolme käyttötarkoitusta ovat yleisimmät eläköityvien matkustajajumbojen kohdalla. Rahtilentojen kysyntä on pandemian aikana vain kasvanut, joten matkustajakoneita on sovitettu laajasti rahtikäyttöön. Näin esimerkiksi KLM on tehnyt oman 747-400-laivastonsa kanssa.Lisäksi valmistaja tarjoaa Boeing Converted Freighter -modifikaatiota, eli muuttaa käytettyjä matkustajakoneita rahtikoneiksi. Tällaisia 747-400BCF-koneita lentää maailmalla jo useilla eri rahtiyhtiöillä. BCF eroaa tavallisesta rahti-jumbosta suuremmilla miehistötiloillaan sekä nokan suuren rahtioven puuttumisella. BCF onkin parempi kuljettamaan suuria määriä pienempää rahtitavaraa konteissa, kuin yksittäisiä kookkaampia kappaleita.Lentokonemoottorivalmistajat testaavat uutuusmoottoreidensa lentokelpoisuutta oikean koneen siivessä. Aivan suin päin sukkelaan ei uudella moottorilla taivaalle lähdetä, vaan sellainen ripustetaan varta vasten testikäyttöön rakennetun nelimoottorisen koneen siipeen neljänneksi tai viidenneksi. Tällaiseen tehtävään Rolls-Royce ja General Electric ovat hankkineet Qantasin laivastosta eläköityneitä jumboja.Kolmas ja yleisin kohde aktiiviuransa jättäville jumboille ovat varastokentät. Esimerkiksi Yhdysvaltojen lounaisosissa on useita lentokoneiden hautausmaiksi kutsuttuja aavikkokenttiä, joiden ilmasto-olosuhteet ovat otolliset metallitavaran säilömiselle. Kenties kuuluisin niistä sijaitsee Mojaven aavikolla eteläisessä Kaliforniassa. Sinne on sijoitettu hehtaarikaupalla lentokoneita, osa pelkästään varastoon ja osa purettaviksi. Purettavien koneiden materiaalit päätyvät lopulta kierrätykseen. Myös yksi Finnairin vanha nelimoottorinen Airbus A340 OH-LQA päätyi vuonna 2016 Atlantin taakse romutukseen.Airbus A380:n tilanneTaivaan Titaniciksikin kutsuttu Airbus A380 on kaikkien aikojen suurin matkustajalentokone. Kahdessa kokonaisessa kerroksessa matkustaa parhaimmillaan pitkälle yli 800 matkustajaa. Koska jo tyhjänä 277 tonnia painavalle nelimoottorikoneelle maistuu erittäin hyvin kerosiini, ei sillä kannata missään nimessä vajaita kuormia lennätellä. Tämän vuoksi konetyyppi on hyvin ymmärrettävästi operaattoreilleen ongelmallinen nyt kun suuria määriä matkustajia ei voi ottaa kyytiin.Kiperimpään tilanteeseen on joutunut dubailainen Emirates Airlines, joka ainoana lentoyhtiönä maailmassa operoi yli sataa A380:tä. Lähes puolet maailman kaikista tilatuista 251:stä superjumbosta ovat Emiratesin. Yhtiön 270 koneen laivastossa ei ole lainkaan kapearunkokoneita, vaan pienimmänkin kapasiteetin reitit operoidaan vähintään maailman suurimmalla kaksimoottorikoneella, Boeing 777:llä. Yhtiö pyöri jo ennestään riskirajoilla. Se on joutunut perumaan viimeiset A380-tilausoptionsa, mikä johti koko projektin lakkauttamiseen Airbusin osalta. 100 Emiratesin A380-konetta seisoo parhaillaan varastossa Dubai World Central -lentokentällä keskellä emiirikunnan aavikkoa.Emiratesin koneiden ohella lähes kaikki muutkin maailman A380-koneet ovat olleet pandemia-aikana parkissa. Osa yhtiöistä pitää niitä kotikentällään, osa taas suuremman varastointikapasiteetin kentillä muualla. Jotkut yhtiöt, esimerkiksi Air France ja Singapore Airlines, ovat päättäneet poistaa superjumboja kirjoistaan pysyvästi. A380 on verrattain tuore konetyyppi, sillä se otettiin kaupalliseen käyttöön vuonna 2007.Muutama yksilö on kuitenkin jo tullut käyttöikänsä päähän ja edennyt purettavaksi. Ensimmäinen romutettu A380 oli Singapore Airlinesin 9V-SKA. Suinkaan kaikki varastoidut yksilöt eivät mene vielä romutukseen, vaan niitä yritetään saada myytyä. Myyntimiehillä saa olla hyvät puhelahjat, sillä matkustajaliikenteeseen ei-haluttu konetyyppi ei epätavallisen rakenteensa vuoksi ole myöskään kovin taipuisa vakituiseksi rahtikoneeksi. Muutamat yhtiöt ovat poistaneet A380-yksilöistään istuimia ja lennättäneet niillä pandemia-aikana kevyttä rahtia.Varmaa on, että ennemmin tai myöhemmin jättikokoisten matkustajakoneiden aikakautta muistellaan museoissa. Matkustajakoneiden koon yläraja näyttää nyt tulleen vastaan.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Planespotters.net, British Airways Lue myös: Näppärä Airbus A220 lentää viruksista välittämättä – mutta mikä on A220? Boeing potkaisi itseään nilkkaan – valmistaja unohti mainion 757-mallin kehittelyn KLM luopui Jumbojeteistä matkustajakäytössä – 747 on jo todellinen harvinaisuus Ahdingosta valoon – Airbus 50 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle