3.9.2020 Liikenne Jättikoneiden valtakausi päättyy – korona viimeisteli 747:n ja A380:n kohtalot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vielä reilut vuosikymmen sitten ilmailuala uskoi vahvasti suuriin, nelimoottorisiin ja yli 500 matkustajan kapasiteetin omaaviin koneisiin. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja nyt nämä jumbot eläköityvät ennätystahdilla. Moottori uutisoi 6.4.2020 Hollannin kuninkaallisen lentoyhtiön KLM:n historiallisesta päätöksestä luopua Boeing 747-koneidensa käytöstä matkustajaliikenteessä. Kuluva vuosi on tunnetusti ollut lentoliikenteelle kautta aikain tappiollisin, ja erityisesti mannertenvälisiä matkustajalentoja operoivat yhtiöt ovat olleet hankaluuksissa.Kesän aikana jälleen kaksi maineikasta lentoyhtiötä, British Airways ja Qantas, päätyivät eläköittämään 747-laivastonsa. Molemmat yhtiöt ehtivät operoida tätä ”ilmojen kuningatarta” lähes 50 vuoden ajan. British Airways oli lisäksi maailman suurin Boeing 747-matkustajaoperaattori. Se oli yli 30 vuotta 747-400-tyypin pääkäyttäjä.Qantas lensi viimeisen kaupallisen 747-lentonsa 23.7. Sydneystä Los Angelesiin. British Airways on puolestaan ilmoittanut, ettei enää ota varastoituja jumbojaan uudelleen käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahtilentoja, testialustoja ja virvoitusjuomatölkkejäEdellä mainitut kolme käyttötarkoitusta ovat yleisimmät eläköityvien matkustajajumbojen kohdalla. Rahtilentojen kysyntä on pandemian aikana vain kasvanut, joten matkustajakoneita on sovitettu laajasti rahtikäyttöön. Näin esimerkiksi KLM on tehnyt oman 747-400-laivastonsa kanssa.Lisäksi valmistaja tarjoaa Boeing Converted Freighter -modifikaatiota, eli muuttaa käytettyjä matkustajakoneita rahtikoneiksi. Tällaisia 747-400BCF-koneita lentää maailmalla jo useilla eri rahtiyhtiöillä. BCF eroaa tavallisesta rahti-jumbosta suuremmilla miehistötiloillaan sekä nokan suuren rahtioven puuttumisella. BCF onkin parempi kuljettamaan suuria määriä pienempää rahtitavaraa konteissa, kuin yksittäisiä kookkaampia kappaleita.Lentokonemoottorivalmistajat testaavat uutuusmoottoreidensa lentokelpoisuutta oikean koneen siivessä. Aivan suin päin sukkelaan ei uudella moottorilla taivaalle lähdetä, vaan sellainen ripustetaan varta vasten testikäyttöön rakennetun nelimoottorisen koneen siipeen neljänneksi tai viidenneksi. Tällaiseen tehtävään Rolls-Royce ja General Electric ovat hankkineet Qantasin laivastosta eläköityneitä jumboja.Kolmas ja yleisin kohde aktiiviuransa jättäville jumboille ovat varastokentät. Esimerkiksi Yhdysvaltojen lounaisosissa on useita lentokoneiden hautausmaiksi kutsuttuja aavikkokenttiä, joiden ilmasto-olosuhteet ovat otolliset metallitavaran säilömiselle. Kenties kuuluisin niistä sijaitsee Mojaven aavikolla eteläisessä Kaliforniassa. Sinne on sijoitettu hehtaarikaupalla lentokoneita, osa pelkästään varastoon ja osa purettaviksi. Purettavien koneiden materiaalit päätyvät lopulta kierrätykseen. Myös yksi Finnairin vanha nelimoottorinen Airbus A340 OH-LQA päätyi vuonna 2016 Atlantin taakse romutukseen.Airbus A380:n tilanneTaivaan Titaniciksikin kutsuttu Airbus A380 on kaikkien aikojen suurin matkustajalentokone. Kahdessa kokonaisessa kerroksessa matkustaa parhaimmillaan pitkälle yli 800 matkustajaa. Koska jo tyhjänä 277 tonnia painavalle nelimoottorikoneelle maistuu erittäin hyvin kerosiini, ei sillä kannata missään nimessä vajaita kuormia lennätellä. Tämän vuoksi konetyyppi on hyvin ymmärrettävästi operaattoreilleen ongelmallinen nyt kun suuria määriä matkustajia ei voi ottaa kyytiin.Kiperimpään tilanteeseen on joutunut dubailainen Emirates Airlines, joka ainoana lentoyhtiönä maailmassa operoi yli sataa A380:tä. Lähes puolet maailman kaikista tilatuista 251:stä superjumbosta ovat Emiratesin. Yhtiön 270 koneen laivastossa ei ole lainkaan kapearunkokoneita, vaan pienimmänkin kapasiteetin reitit operoidaan vähintään maailman suurimmalla kaksimoottorikoneella, Boeing 777:llä. Yhtiö pyöri jo ennestään riskirajoilla. Se on joutunut perumaan viimeiset A380-tilausoptionsa, mikä johti koko projektin lakkauttamiseen Airbusin osalta. 100 Emiratesin A380-konetta seisoo parhaillaan varastossa Dubai World Central -lentokentällä keskellä emiirikunnan aavikkoa.Emiratesin koneiden ohella lähes kaikki muutkin maailman A380-koneet ovat olleet pandemia-aikana parkissa. Osa yhtiöistä pitää niitä kotikentällään, osa taas suuremman varastointikapasiteetin kentillä muualla. Jotkut yhtiöt, esimerkiksi Air France ja Singapore Airlines, ovat päättäneet poistaa superjumboja kirjoistaan pysyvästi. A380 on verrattain tuore konetyyppi, sillä se otettiin kaupalliseen käyttöön vuonna 2007.Muutama yksilö on kuitenkin jo tullut käyttöikänsä päähän ja edennyt purettavaksi. Ensimmäinen romutettu A380 oli Singapore Airlinesin 9V-SKA. Suinkaan kaikki varastoidut yksilöt eivät mene vielä romutukseen, vaan niitä yritetään saada myytyä. Myyntimiehillä saa olla hyvät puhelahjat, sillä matkustajaliikenteeseen ei-haluttu konetyyppi ei epätavallisen rakenteensa vuoksi ole myöskään kovin taipuisa vakituiseksi rahtikoneeksi. Muutamat yhtiöt ovat poistaneet A380-yksilöistään istuimia ja lennättäneet niillä pandemia-aikana kevyttä rahtia.Varmaa on, että ennemmin tai myöhemmin jättikokoisten matkustajakoneiden aikakautta muistellaan museoissa. Matkustajakoneiden koon yläraja näyttää nyt tulleen vastaan.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Planespotters.net, British Airways Lue myös: Näppärä Airbus A220 lentää viruksista välittämättä – mutta mikä on A220? Boeing potkaisi itseään nilkkaan – valmistaja unohti mainion 757-mallin kehittelyn KLM luopui Jumbojeteistä matkustajakäytössä – 747 on jo todellinen harvinaisuus Ahdingosta valoon – Airbus 50 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen