Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista

Kuva Volvo
Volvo EX90 XC90

Siirtyminen Volvon sähkölippulaivasta päivitettyyn vallankumousmalliin osui samaan hetkeen, kun valmistaja itse haikaili vanhojen perään toimitusjohtajavalinnassaan.

Reilun viikon autoalan shokkiuutinen kajahti Ruotsista, sillä Volvo Cars päätti, että vanhassa todellakin on vara parempi. Kolmisen vuotta autotehdas kipparoinut puhelin- ja pölynimuriveteraani Jim Rowan sai lähtöpassit melkoisella tahdilla, sillä Volvo-veteraani Håkan Samuelssonin paluu eläkkeeltä tapahtui vain päiviä ennen Volvon vuotuista yhtiökokousta. Samuelsson johti Volvo Carsin nykyiseen asemaansa vuosien 2012–2022 aikana, jolloin yhtiö uudisti koko mallistonsa ja siirtyi pois Ford-aikakauden haamuista.

Volvo Jim Rowan
Väistynyt Volvon toimitusjohtaja Jim Rowan 2024 "90/90 dayssä".

Kahden vuoden määräajaksi takaisin töihin haettu 74-vuotias Samuelsson ei aikaillut, sillä hän esitteli kolmen pointin suunnitelmansa Volvon piristämiseksi heti ensimmäisenä työpäivänään. Volvo jatkaa Samuelssonin aloittamalla tiellä kohti täyssähköisyyttä, vaikka Rowan joutui jo hiukan tinkimään Samuelssonin ensimmäisen valtakauden lupauksista markkinoiden ollessa jäljessä merkin ideologiseen linjaukseen nähden. Apuna käytetään tosin hyvin myyviä lataushybridejä, kuten tähänkin asti.

Toisena pointtina Samuelssonin suunnitelmassa on lisätä synergiaa emoyhtiö Geelyn kanssa kannattavuuden parantamiseksi. Kolmas pointti on pistää Volvo Cars kulukuurille, joskin sisäpiirilähteiden mukaan linjaus ei juuri poikkea jo käytössä olleesta toimintatavasta.

Volvo Cars Håkan Samuelsson
Volvon rattiin palannut Håkan Samuelsson.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

EX90 vai XC90

Lähes uskomattomalla ajoituksella koeajokalenteri heijasteli Volvon toimitusjohtajalinjausta, sillä Rowanin aikakauden lippulaivaksi jääneen EX90:n jälkeen vuorossa oli jälleen kerran päivitetty XC90. Toisen polven Volvo XC90 oli se auto, jolla Volvo aloitti vallankumouksensa Geelyn alaisuudessa ja pitkän marssin pois Ford-pohjaisista malleista. Samalla esiteltiin "Thorin vasara" -ajovalojen ympärille rakennettu muotokieli, joka korosti autojen skandinaavista minimalismia.

Volvo EX90 Ajatuksia autoista

Autoissakin aikakausien ero on selvästi havaittavissa. Siinä missä Volvo EX90 nojaa yhteen maxikokoiseen kosketusnäyttöön, tuntuu XC90 jo antiikkiselta pienen matalaresoluutioisen pädinsä kanssa käyttöjärjestelmäpäivityksestä huolimatta.

Toisaalta XC90:ssä noudatetaan vielä Volvon vanhoja linjauksia esimerkiksi ergonomian suhteen: tuuli- ja takalasin lämmitykset voi kytkeä painikkeilla ja sumuvalot kytketään päälle muiden valojen tavoin vasemmasta viiksestä, eikä kosketusnäytön suinkaan uumenista. Ohjauspyörän painikkeetkin ovat suorastaan loistavia hipaisunäppäimiin verrattuina, joskin mittaristonäkymien käyttölogiikka on edelleen omintakeista.

Volvo XC90 Ajatuksia autoista

Ei ihme, että Volvo XC90 oli saapuessaan melkoinen vallankumous valmistajan sisällä, sillä erinäisine puutteineenkin auto uudisti käsityksemme Volvosta ja johti siihen, että Samuelssonin aikakaudella Volvo riikkoi myyntiennätyksensä peräti kuudesti kahdeksan vuoden aikana.

Myös Volvo EX90 uudistaa käsitystämme Volvosta, mutta tariffien, muumikeulojen ja koodinpätkien maailmassa on vaikeampi erottautua, saati tehdä kaikesta tästä etua itselleen.

Nähtäväksi jää, löytääkö Samuelsson vielä takavuosien taikaa, tai olisiko veteraanijohtajalla peräti jotain uutta takin rintataskussa?

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat