29.7.2019

Kalifornia vastaan Yhdysvallat: neljä autovalmistajaa kannattaa osavaltion tiukempia kulutusrajoja

Kalifornia vastaan Yhdysvallat

Riita yhdysvaltalaisautojen kulutusrajoista sen kuin jatkuu. Ford, Volkswagen, BMW ja Honda ovat ilmoittaneet kannattavansa Kalifornian rajoja, jotka ovat muodostumassa uusia kansallisia rajoja tiukemmiksi.

Yhdysvalloissa vallitseva aikakonementaliteetti ulottuu muun lainsäädännön lisäksi myös autojen päästörajoihin. Presidentti Donald Trumpin hallinto on jo pitkään halunnut höllätä Obaman valtakaudella sovittuja kulutusrajoja koko liittovaltiossa.

Asetelma on kuitenkin asettanut Kalifornian osavaltion liittohallintoa vastaan. Väkirikkaimpana osavaltiona Kalifornia vastaa noin 12 prosentista Yhdysvaltojen autokaupoista. Kalifornian ilmastolautakunta CARB on jo pitkään vaatinut autovalmistajilta parempaa sitoutumista taloudellisuuteen ja uusiin energianlähteisiin.

Nyt Volkswagen, Ford, BMW ja Honda ovat ilmoittaneet tehneensä sopimuksen siitä, että autovalmistajat noudattavat Kaliforniassa määriteltyjä tiukempia polttoainerajoja, vaikka Trumpin hallinto hölläisi liittovaltiotason rajoja merkittävästikin.

Käytännössä Obaman hallintokaudella sovittu raja, 46,7 mailiin per gallona (n. 5 l/100km) vuonna 2025 oltaisiin Trumpin hallinnossa hölläämässä 37 mailiin per gallona (n. 6,36 l/100km) vuoteen 2026 mennessä.

Nyt Kaliforniassa sovittu polttoaineraja sitouttaisi valmistajat noin 3,7 prosentin vuotuiseen laskuun vuosina 2022–2026. Osuudesta yksi prosenttiyksikkö voitaisiin korvata sähköautojen valmistuksesta saatavilla ympäristökrediiteillä. Uusi sopimus antaa valmistajille myös aiempaa enemmän ympäristökredittejä sähköautoista, vetyautoista ja lataushybrideistä. Käytännössä vähennystarve on vähemmän kuin Obaman hallinnon aikana sovituissa rajoissa, mutta Trumpin suosimaa kulutusrajaa tiukempi.

– Nyt tehty sopimus antaa autovalmistajille mahdollisuuden myydä samaa autokantaa koko 50 osavaltion alueella, kommentoivat autovalmistajat yhteistä sopimustaan Kalifornian kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Happamia" sanoi liittovaltio

Vaikka Trumpin hallinnon suunnittelema polttoainerajojen säätö on vasta luonnosvaiheessa, on se asettamassa liittovaltion hallinnon sotapolulle Kalifornian osavaltion kanssa.
– Tämä vapaaehtoinen raamisopimus on PR-stuntti, joka ei edistä kansallista standardia, joka tuo varmuutta ja helpotusta amerikkalaisille kuluttajille, kommentoi ympäristövirasto EPA:n edustaja sähköpostitse.

Elokuussa 2018 Trumpin hallinto ehdotti, että Kalifornian osavaltiolta tulisi poistaa oikeus asettaa osavaltion päästörajoja tai vaatia enemmän sähköautoja. Hallinnon mukaan liittovaltion lainsäädäntö estää osavaltioita säätämästä omia lakejaan.

Aikaisemmin 12 muuta osavaltiota ovat omaksuneet Kalifornian tiukemmat kulutusrajat, joten CARB:in säätämät tiukemmat kulutusrajat ovat määrittäneet noin kolmasosaa koko Yhdysvaltojen automarkkinoista.

Ympäristöjärjestöjen mielestä Kalifornian nyt tekemä sopimus on voitto, kun taas Trumpin hallintoa lähellä olevien tahojen mielestä Kalifornian tekemä sopimus on ehdotettua liittovaltiosopimusta huonompi, eikä osavaltio voi puolustaa määrämisoikeuttaan oikeudessa.

Lähde: Automotive News Kuva: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat