6.11.2021 Ajoneuvot Käsitteet venyvät: Toyota Aygo on tästä eteenpäin äijämäinen pikkucrossover Aygo X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime keväänä nähty rohkea Aygo X Prologue -konseptimalli on käynyt toteen. Aivan yhtä rohkea lopputulos ei ole, mutta A-segmentin kaupunkiauton käsitettä ravistellaan silti. Aygo X, jonka lisänimi pitäisi ilmeisesti lausua mieluummin ”cross” kuin ”äks”, korvaa mallistossa perinteisen A-segmentin edustajan, vuodesta 2005 PSA-yhteistyönä valmistetun, aiemminkin persoonallisella otteella toteutetun Aygon. Uutuus muistuttaa hyvin paljon Aygo X prologue -konseptimallia, ja venyttää siten niin pienen kaupunkiauton kuin crossoverinkin käsitteitä.Aygo X PrologueMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon lisäsenttejäVäistyvään Aygoon verrattuna Aygo X on kasvanut kokoa joka suuntaan. Pituutta on tullut lisää 23,5 senttimetriä, kokonaispituuden ollessa nyt tasan 3,7 metriä. Akseliväli on kasvanut yhdeksällä sentillä. Auton leveys on nyt 1,74 metriä, lisäsenttejä on siihen tullut 12,5. Korkeutta on tullut lisää viisi senttimetriä, crossoverin ollessa kaikkineen 151 senttimetrin korkuinen.Aygo X:iin saa maksimissaan peräti 18-tuumaiset vanteet, jotka ovat isot jo useampaa segmenttiä korkeammallakin. Joka tapauksessa valmistaja kertoo auton olevan luokassaan kevein. Kääntösäde on kohtuulliset 4,7 metriä.Aygo X jakaa tuoreehkon Yariksen kanssa TNGA-B -perusrakenteen. Malli onkin kokonsa puolesta jo lähellä Yarista ja sen asiakaskuntaa. Aygo X venyttää samanaikaisesti paitsi A-segmentin pikkuauton käsitettä ylöspäin, myös crossoverin käsitettä alaspäin. Näin pienistä crossovereista tunnetuin esimerkki lienee Fiat Panda Cross, joka on sekin, tosin nelivetoisena, vain korotettu Panda.Visuaalisella tavalla koon tuntua lisäävät koria hallitsevat crossover-henkiset, jokseenkin äijämäisiksikin luonnehdittavat tyyliseikat, kuten korostetut pyöränkaaret sekä seikkailumuoviset helmat ja puskurit. Kori on, ei tavattomasti mutta valtavirrasta poiketen, kaksivärinen. Värejä on käytetty Aygon tyylikeinona aiemminkin.Aygo X:in erilaiset tyylivaihtoehdot pitävät sisällään värien lisäksi jo aiemmin Aygossa nähdyn kangaskaton.Voimanlähteenä Aygo X:ssa on aina yksilitrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori, vaihteistona joko käsivalintainen tai portaaton S-CVT. Moottorin teho on 72 hevosvoimaa eli 53 kilowattia, mikä vie suunnilleen tonnin painoisen auton manuaaliversiona 158 km/h huippunopeuteen ja kiihdyttää sen nollasta sataan 15,6 sekunnissa. Aygo X on aina etuvetoinen.Sisätiloiltaan uusinta A-segmenttiäAygo X:in sisätiloja suunnitellessaan Toyota ei ole päässyt pakoon auton pieniä ulkomittoja. Auto rekisteröidään edeltäjien tavoin neljälle hengelle. Tilat ovat kuitenkin kasvaneessa korissa luonnollisesti aiempaa suuremmat, ja matkustamo aiempaa hiljaisempi. Toyota mainitsee esimerkkinä etuistuinten kasvaneen hartiatilan. Tavaratilan voi puolestaan sanoa kasvaneen reilusti, sillä lisää sitä on tullut yli 60 litran verran. Kokonaistilavuus on 231 litraa.Kojelaudalla lepää värilliseen soikion muotoiseen upotukseen sijoitettu Toyota Smart Connect -mediakeskuksen 9-tuumainen keskinäyttö, joka on mukavaa vaihtelua nykyään niin tavallisille suorakaiteen muotoisille toteutustavoille. Pikkuautomaisuus näkyy esimerkiksi mittasuhteissa sekä mittariston ilmiasussa.Tietoviihdevarustuksen puolella Aygo X tarjoaa myös puhelimen langatonta latausta sekä älypuhelinintegraatiota, pilvipohjaista, liikennettä seuraavaa navigointia sekä MyT-sovelluksen, jolla voi seurata vaikkapa autonsa sijaintia, bensatankin täyttöastetta sekä ajotapahtumia. Musiikista nauttimiseen tarjolla on JBL Premium -äänentoistojärjestelmä.Korostetun eurooppalainenValmistaja ei peittele Aygo X:in olevan Euroopassa suunniteltu ja eurooppalaiseen makuun Euroopassa tehty auto. Konseptimallin suunnittelusta vastasi Toyotan European Design and Development eli ED2, tuotantomallista puolestaan Toyota Motor Europe Belgiassa. Auto valmistetaan Tšekin Kolinissa, jossa myös edeltävä polvi sisaruksineen rakentui.Eurooppalaisuuden korostaminen erityisesti auton suunnittelusta puhuttaessa on tiettyjen merkkien tapa muistuttaa, että "maailmanautojen" lisäksi automarkkinoita katsotaan edelleen alueittainkin. Jos Pohjois-Amerikka saa kookkaita katumaastureita ja avolavoja, Eurooppa saa pieniä kaupunkiautoja.Katukuvaan Toyota Aygo X saapuu tehtaan mukaan 2022.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: neljäs kerta toden sanoo – Toyota Yaris Koeajo: Rallin tähden syntynyt – Toyota GR Yaris Kujamaasturi Toyota Yaris Cross: neliveto kuin RAV4, kompakti kuin Yaris Lexus laajentaa pienempien crossovereiden sarjaan – oma premium-näkemys Toyota Yaris Crossista tulossa? Maistiainen: Toyota Yaris Cross tähtää kohti uusia ulottuvuuksia Koeajo: Katto auki – Toyota Aygo Toyota Aygo X Prologue tulee tuotantoon – yksin leikkivä saa tehdä mitä haluaa Toyotan tulevilta malleilta odotetaan myyntiä Euroopassa – Yaris Cross ja Aygon seuraaja Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”