19.3.2018

Käytetyt erikoisuudet – Ferrari F355 GTS

Ferrari F355 GTS Tori.fi

Uuden juttusarjan ensimmäiseen osaan löysimme takuuvarmasti arvonsa säilyttävän Ferrari F355 -yksilön, jonka omistajaksi pääsee alle 100 000 euron sijoituksella.

Yhdysvaltojen puolustusvoimien suosimaan Humveehen pohjautuva siviiliversio Hummer H1 kiitää kaasu pohjassa karkuun. Ratin takana istuu Sean Connery. Hänet pitää saada kiinni ja Nicolas Cage havaitsee keltaisen täsmäaseen, jonka ratin takaa hotellin parkkipalvelun henkilö siirretään syrjään. Auto on Ferrari F355 - tarkemmin avokattoinen Spider.

Ferrari F355 Spider
The Rock -elokuvan keltainen F355 on avomalli Spider.

Kauniista metallisesta vaihdekulissista näkee kuinka kolmosvaihde survaistaan silmään ja Ferrari poistuu renkaat sutien seuraavaan leikkaukseen. Neljännen vaihteen Nicolas Cage painaa pesään ilmeellä, joka löytyisi myös omistajan kasvoilta Ferrarinsa menoa seuratessa.

F355 vaihdekulissi
Kuusivaihteisen manuaalivaihteiston metallinen vaihdekulissi on eräs sisustan kauneimmista yksityiskohdista.

Yli 8000 minuuttikierroksen naukaisevan kahdeksansylinterisen moottorin ääntäkin kuulee Hans Zimmerin sävellysten tahdittamana. Kaikki toki loppuu tämän Ferrarin turmioon, kunhan Hummerin kanssa on ensin aiheutettu hävitystä San Fransiscon kaduilla. Kyseinen elokuva on nimeltään The Rock - paluu helvettiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ferrari F355 GTS

Nämä muistot nousevat ensimmäisenä mieleen Giallo Modena -nimeä kantavan kirkkaankeltaisen Ferrari F355 GTS -mallin myynti-ilmoituksesta. Myytävä yksilö ei tosin ole elokuvalle uskollisesti avokattoinen Spider, vaan irrotettavalla kattopalalla varustettu GTS. Musta nahkaverhoilu ja manuaalivaihteisto kuitenkin yhdistävät näitä kahta yksilöä maalipinnan värin lisäksi.

F355 Sisusta tori.fi
Myynti-ilmoituksen auton sisätilat ovat elokuvan esikuvan mukaisesti mustat.

Käytettyjen yksilöiden hinnat ovat säilyneet yllättävän maltillisina kaikki auton saamat vuolaat kehut huomioiden. Etenkin kun muistaa viime aikoina kaikkien klassikkoautojen hintojen pompsahtaneen merkittävästi koholle. Tämän yksilön pyyntihinta on jutun kirjoitushetkellä 84 900 euroa. Syy saattaa löytyä suolaisista ylläpitokustannuksista.

Tämä ei välttämättä estä ostopäätöstä henkilöllä, jolla on mahdollisuus sijoittaa lähes satatuhatta euroa harrasteautoon. Silti on hyvä tiedostaa, että osa huoltorutiineja on muutaman vuoden välein suoritettava, moottorin autosta poistamisen vaativa, hihnanvaihto. Tähän uppoaa valtuutetulla osaajalla tuhansia euroja. Lisäksi on maksettava ne korjaukset, jotka eivät kuulu huolto-ohjelmaan.

Silti kaksipaikkainen keskimoottorimalli herättää ostohalut. Vuonna 1994 esitelty F355 oli aikanaan hyvin edistyksellinen. Bilsteinin valmistamat iskunvaimentimet ovat osa sähköisesti ohjattua alustaa. Korin muotoja hiottiin pitkään tuulitunnelissa.

F355 V8
Ferrari on monen mielestä moottorivalmistajien aatelia ja pellin alla hyrräävä V8-moottori tuottaa 375 hevosvoimaa.

Moottorissa hyödynnettiin viisiventtiilitekniikkaa, josta seuraa Ferrarille poikkeuksellisesti auton mallinimen viimeinen numero. Yli sadan hevosvoiman litratehot tarjoava innokkaasti kiertävä kahdeksansylinterinen V-moottori on F355 tunnusmerkki. Tilavuutta orin sielulla on 3495 kuutiosenttimetriä ja tehoa se tuottaa 375 hevosvoimaa. Huipputeho tuotetaan 8250 minuuttikierroksen kohdalla eli vasta hieman ennen kierrosrajoitinta. Ilmoitettu huippunopeus on 288 kilometriä tunnissa.

F355 GTS
F355 GTS on mielenkiintoinen yhdistelmä mahdollisuutta katto kiinni äärirajojen etsimiseen moottoriradalla ja bulevardikruisailuun katottomana. Kaunis se on joka tapauksessa.

Lopulta katse palaa yksinkertaisen kauniiseen muotoon. F355 lienee muodoiltaan viimeinen todella puhtaankaunis keskimoottori-Ferrari. Myynnistä löytyneen GTS -mallin himottavuutta lisää tieto siitä, että F355 on toistaiseksi viimeinen targakattoisena tarjottu Ferrarin GTS.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Ferrari ja Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat