24.9.2018

Käytetyt erikoisuudet – Ford Cortina GT 1500

Ford Cortina 1500 GT - Tori.fi

Ford Cortina GT 1500 on kaksiovinen ja sporttinen koko kansan rakastama tähtiperä. Hinta ei ole halpa, mutta auto saattaa olla poikkeuksellisen hyvä.

Vuoden 1956 talviolympialaiset järjestettiin Italiassa talviurheilukeskuksessa, jonka nimi on Cortina d'Ampezzo. Idyllinen lomailukylä Italian pohjoisosassa on nähtävissä useissa elokuvissa, kuten James Bond -elokuvasarjan osassa Erittäin salainen. Ford Cortina sai nimensä tämän laskettelukylän mukaan.

Ford Consul / Cortina 2-door
Ford Cortinan ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1962. Kuvassa ensimmäisen sukupolven kaksiovinen malli.

Ylemmän keskiluokan Ford Cortina esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1962. Ekonomisuus oli monella tapaa auton pääpiirteiden keskiössä ja auto oli takavetoinen. Cortinaa valmistettiin viidessä sukupolvessa aina vuoteen 1985 asti.

Cortina on eräs kaikkien aikojen myydyimmistä automalleista Ison-Britannian alueella. Viiden sukupolven aikana Cortinaa myytiin siellä lähes kolme miljoonaa kappaletta ja se oli 70-luvulla hetken jopa kaikkein suosituin auto Briteissä. Tällä kertaa keskitytään ensimmäiseen sukupolveen.

Ford Cortina 1500 GT - Tori.fi
Tämä Ford Cortina on suuremmalla 1,5-litraisella moottorilla ja GT-varustetasolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Cortina mk1

Vuonna 1962 esitelty ensimmäisen sukupolven Cortina kulkee Suomessa lempinimellä tähtiperä. Lyhyt katsaus takavaloihin selittää lempinimen alkuperän. Suunnittelusta vastasi Roy Brown Jr., joka on tunnettu lisäksi esimerkiksi Edselistä.

Ford Cortina esiteltiin alun perin 1,2-litraisella nelisylinterisellä moottorilla. Jo pian tämän jälkeen mallivalikoimaan lisättiin 1,5-litrainen versio ja nämä molemmat ovat Ford Kent -sarjan moottoreita. Jälkimmäiselle lupailtiin jopa lähes 80 hevosvoiman teholukemia.

Tori.fi - Ford Cortina ohjaamo
Kuvan Cortinan ohjaamosta löytyy runsas rivistö mittareitä muun muassa moottorin toiminnan valvomiseen.

Samasta perusrakenteesta syntyi myös myöhemmin esitellyn Ford Cortina Lotuksen, kahdella sylinterikannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu, 1,6-litrainen moottori. Tällä päästiin jo yli sadan hevosvoiman. Cortinan manuaalivaihteisto oli aina synkronoitu ja nelipykäläinen.

Korivaihtoehdot olivat kaksiovinen ja neliovinen porrasperä sekä farmari. Tarjolla olleet varustelutasot kulkivat nimillä Standard, Deluxe, Super, ja GT. Kaikki kori- ja varusteluvaihtoehdot eivät tosin olleet yhdistettävissä.

Ford Cortina sisusta - Tori.fi
Sisusta näyttää lähes virheettömältä mustalla vinyylillä verhoiltuja istuimia myöden. Myynti-ilmoituksen mukaan täällä onkin paljon uutta pintaa.

Ford Cortina GT 1500

Tori.fi -palvelun myynti-ilmoituksista kaivettu Ford Cortina on mallia GT 1500. Sen korimalli on kaksiovinen porrasperä, varustetaso on GT ja numerosarja kuvaa moottorin tilavuutta. Kyseessä on myynti-ilmoituksen mukaan ensimmäisen sukupolven viimeisen vuoden yksilö, sillä vuosimalliksi on merkitty 1966.

Vihreä ulkoväri sopii hienosti tähtiperän muotoihin. Sisätilat näyttävät lähes uudenveroisilta ja sieltä löytyy mustaa vinyyliä. Sisustan verhoiluja ja mattoja kerrotaankin uusitun. Myös alumiinivanteiden luvataan olevan uudet, mutta ne näyttävät keskikuppien perusteella edullisilta tarvikevanteilta.

Tori.fi - Ford Cortina korjaukset
Ruostekorjausten hitsipaikat erottuvat selvästi, mutta ruostekorjauksia on tehty ja niitä on myös kuvattu rehellisesti myynti-ilmoitukseen.

Hintapyynti on GT-Cortinaksi varsin korkea, mutta auto näyttää monelta osin kuvien perusteella myös erittäin siistiltä. Ruostekorjauksia on jo tehty, sillä hitsipaikkoja erottuu kuvasta. Suoritettua työtä on kuitenkin kuvattu rehellisesti mahdollista ostajaa varten.

Auto ei ole rekisterissä, joten ilman rekisteritunnusta siitä on hankalampaa tiedustella lisätietoja Trafin ajoneuvotietopalvelun vapaasta tietokannasta. Ostajan harteille jää vielä monen asian selvittäminen ja erikoisasiantuntemusta juuri Cortinan suhteen kaivataan varmasti yksityiskohtien tunnistamiseen. Mahdollisuuksia kuitenkin on vaikka mihin.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Ford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat