20.2.2023

Käytetyt erikoisuudet: Ford Orion jalosti Escortin sedaniksi

1980-luvulla Ford Escort koki suuria muutoksia, kun sedanista luovuttiin kolmeksi vuodeksi. Sitten tulikin Ford Orion.

Kasariautot, eli 1980-luvun ajoneuvot tuntuvat olevan kuumaa kamaa Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa. Juttusarjamme on esitellyt aiemmin vuosikymmenen kulkuneuvoista autoja kuten Toyota Carina II, Mercedes-Benz 500 SE ja Peugeot 405 Mi16.

Tänään keskiössä ovat Fordin seikkailut 1980-luvulla. Ford aloitti uuden vuosikymmenen varsin räväkästi uudistamalla Escort-mallistonsa täydellisesti. Vuoden 1980 lopulla julkaistu kolmannen sukupolven Ford Escort oli edeltäjistään poiketen etuvetoinen ja viistoperäinen hatchback. Näillä ratkaisuilla Ford halusi lähteä taistelemaan Escortilla suuren suosion saaneen Volkswagen Golfin kanssa.

Ratkaisut eivät sinänsä olleet kovinkaan yllättäviä, sillä 1970-luvulla autovalmistajat olivat siirtyneet monin paikoin etuvetoisuuteen, samalla kun käytännöllisempi hatchback-korimalli valtasi kuluttajamarkkinat. Siinä missä Volkswagen pääsi aloittamaan Golfin kanssa lähestulkoon puhtaalta pöydältä, Escortilla oli alla jo kaksi sukupolvea ja lähes 15 vuotta, jolloin Escortit olivat pääasiassa 2- tai 4-ovisia sedaneja – unohtamatta kuitenkaan Escortin farmari- ja pakettiautoversioita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sittenkin sedania

Hyvin pian Ford oli kuitenkin osittain pyörtämässä päätöstään pelkistä hatchback-Escorteista. Aika oli kypsä sedan-Escortille vuonna 1983. Fordin mallistossa oli tosiaan tilaa sedanille, sillä Taunus- ja Cortina-mallien valmistus oli juuri loppunut ja niidet paikat mallistossa otti Ford Sierra, joka myös luotti pelkkään hacthbackiin.

Vaikka uusi sedan perustuikin täysin Ford Escortiin, sitä ei kuitenkaan lähdetty myymään Escortin nimellä, vaan se sai nimen Ford Orion. Ratkaisu ei ollut mitenkään ennenkuulumaton, sillä Volkswagen oli tehnyt samanlaisen ratkaisun vuonna 1980, kun sedan-versio Golf-mallista ristittiin Jetaksi.

Fordin kohdalla erillinen mallinimi liittyi kuitenkin markkinointiin, sillä Ford halusi luoda Orionista hieman prameamman vaihtoehdon Escortille. Fordin tavoitteena oli saada tällä tavalla entiset Cortinan ostajat kiinnostumaan Orionista.

Tästä strategiasta johtuen Orionia saikin ainoastaan GL- ja Ghia-varustetasoilla. Moottorivaihtoehdot olivat hieman Escortia suppeammat, eli kaikista pienintä 1.1-litraista bensiinimoottoria ei saanut valittua Orioniin. Ei siis ihme, että Orion olikin myös hinnaltaan hieman Escortia kallimpi.

Ford Orion näytti myös ulkoisesti hyvin paljon Escortilta. Ainoa eroavaisuus auton etuosissa oli hieman erilailla muotoiltu maski, mutta muuten autot olivat identtisiä – tietysti perää lukuun ottamatta. Pituutta Orionilla oli hieman Escortia enemmän, mikä toi sille tilavimman takakontin ja hieman paremmat jalkatilat takapenkille.

Escortin haasteet heijastuvat Orioniin

Edistyksistä huolimatta Orionin myynti jäi hieman odotuksista, sillä myynti oli noin neljäsosan Escort-myynneistä. Syinä voidaan pitää hieman korkeampaa hintaa ja sedan-korimallia, jota ei pidetty yhtä käytännöllisenä kuin hatchbackia.

Vuonna 1986 Ford Orion sai kokea pieniä muutoksia, kun neljännen sukupolven Ford Escort aloitti tuotannossa. Tekninen puoli ei juurikaan muuttunut uuden sukupolven myötä, joten muutokset jäivät pitkälti ulkoisiksi.

Vuonna 1990 Orion uudistui hieman enemmän, kun Ford Escortista saatiin viides sukupolvi. Uusi sukupolvi sai suorastaan surkean vastaanoton tutuista syistä, sillä samat vanhat moottorivaihtoehdot kummittelivat yhä valikoimissa. Vastaanotosta johtuen Fordille tuli hätä tehdä Escortista uusi 5b-sukupolvi, joka tuli syksyllä 1992, joka vaikutti taas kerran hieman myös Orioneihin.

Viimeisten vuosien aikana Ford Orionin myynti oli heikentynyt entisestään. Viidennen sukupolven kohdalla Orion-myynti oli enää alle 10 prosenttia Escort-myynnistä, mikä sai Fordin miettimään uudenlaisia ratkaisuja.

Lopulta vuonna 1993 Ford päätti yhdistää malleja ja jatkossa myös sedan-mallit myytäisiin Escortin nimellä. Suomessa oltiin tässä asiassa vähän edelläkävijöitä, sillä sedan-mallin Orion-nimestä Suomessa oli luovuttu jo tammikuussa 1992.

Käytetty erikoisuus: Ford Orion 1.4 CL

Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Porista, jossa kaupan olisi vuosimallin 1986 Ford Orion. Auto on siis toisen sukupolven Orion, eli vastaa neljännen sukupolven Escortia.

Yli 35 vuoden iästä huolimatta Orion on selvinnyt suht ryhdikkäässä kunnossa, mistä se on myös palkittu viime vuonna museoajoneuvon statuksella. Myynti-ilmoituksen mukaan mittarilukema on 175 000 kilometriä ja museoajoneuvolausunnossakin todetaan auton olevan suhteellisen vähän ajettu yksilö. Museoauton statuksesta johtuen autossa on leimaa peräti toukokuuhun 2026 asti.

Ford Orion on varustettu 1.4-litraisella bensiinimoottorilla, joka tarjoilee kuljettajalle 55 kilowatin (75 hevosvoiman) tehon ja 109 newtonmetrin väännön. Vaihteistoksi autoon on valittu 5-vaihteinen manuaali.

Vaikka Ford pyrki profiloimaan Orionin aikoinaan nimenomaan prameana vaihtoehtona, tämän CL-mallin varusteet ja herkut on melko nopeasti lueteltu läpi. Autosta löytyy huoltokirja, radio C-kasettisoittimella ja kahdet renkaat.

Museorekisteröidyn Ford Orionin voi lunastaa itselleen 2900 euron investoinnilla.

Muista myös Käytettyjen erikoisuuksien muut Ford-jutut: Ford Escort RS Cosworth, Ford Fiesta, Ford Focus ST, Ford Ranger, Ford Fiesta Rally2 ja Ford F-600.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat