6.6.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – RS:n varjoon jäänyt Ford Focus ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus ST oli aikoinaan historian tehokkain Focus, mutta se jäi silti pahasti myöhemmin julkaistun RS-mallin varjoon. Tiedättekö sen tunteen, kun joku jää huomattavasti menestyneemmän sisaruksensa varjoon? Jos autot osaisivat puhua, toisen sukupolven Ford Focus ST huutaisi varmasti tässä kohti myönteisen vastauksen. Fordin tehokkaimmat mallit ovat tavanneet kantaa mallinimiä RS tai Cosworth, joskus jopa molempia nimiä yhtä aikaa, mutta Fordilla on ollut tarjota vielä kolmaskin merkittävästi tavallista sporttisempi vaihtoehto. Jos lompakko tai kantti ei taivu aivan RS:ään asti, mutta ostaja haluaa kuitenkin jotain normaalista poikkeavaa, on ST-malli tarjonnut tilanteeseen soveltuvan kompromissin. Kirjainyhdistelmä ST alkoi liikkua Fordin malleissa vuosituhanteen vaihteessa, jolloin niitä ilmaantui sekä Focuksiin, Mondeoihin ja myöhemmin myös Fiestoihin. Alkuvuosina Ford lisäsi mallinimeen kirjainyhdistelmän lisäksi myös numeroita auton hevosvoimien mukaan. Ensimmäisen sukupolven Focuksessa virallinen mallinimi oli ST170 ja vastaavasti Mondeossa ST200 tai ST220. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toisen sukupolven Ford Focus ST Focuksen toinen sukupolvi näki päivänvalonsa vuonna 2004, ja mallistoa täydennettiin vuotta myöhemmin sporttisella ST-mallilla, jonka mallinimestä oli tällä kertaa riisuttu numerot pois. Numeroiden poistaminen mallinimestä on sinänsä sääli, sillä uusi Focus ST oli rutkasti edeltäjäänsä, ensimmäisen sukupolven Focukseen perustuvaa ST170-mallia tehokkaampi. Itse asiassa uusi ST-malli oli jopa edellisen sukupolven Focuksen RS-malliakin tehokkaampi, eli toisin sanoen Fordilla oli käsissään historiansa siihen mennessä tehokkain Focus. Tämä ST-malli kätki sisäänsä 166 kilowattia (225 hevosvoimaa), jotka löytyivät Volvon tekniikkaan perustuvasta 2.5-litraisesta viisisylinterisestä turbomoottorista. Tuohon aikaan Volvot elivät vielä Fordin omistuksen alla, sillä amerikkalaiset olivat ostaneet ruotsalaisvalmistajan henkilöautotuotannon vuonna 1999. Ford Focus ST:n sporttisuus ei rajoittunut pelkästään konepellin alle, vaan koko ajoneuvo oli rakennettu hyvinkin sporttiseksi ja suorastaan huomiota herättäväksi. Auto oli normaalia Focusta matalampi, siinä oli tuplapakoputket ja spoileri, sisällä Recaron sporttisempi sisusta ja kojelaudalle oli asetettu ylimääräisiä mittareita. Koko komeuden kruunasi oranssi Electric Orange -väri, joka oli sinisen ohella suosituin väri ST-Focukselle. Nollasta sataan tämä etuvetoinen Focus ST otti 6,8 sekuntiin ja huippunopeudeksi Ford ilmoitti sille 241 km/h. Kaikki ST-Focukset oli varustettu aina kuuden vaihteen manuaaleilla, eli tekniikan osalta valinnanvaraa ei juurikaan ollut. RS saa ST:n geenit ST-malli sai toimia Focuksen malliston kärkenä aina vuoteen 2009 asti, kunnes Ford palautti Focuksen faceliftin yhteydessä kuuden vuoden tauon jälkeen RS-kirjainyhdistelmän takaisin mallistoon. Tuore RS-malli olikin itse asiassa lähinnä steroideilla pumpattu versio ST-mallista, sillä monet ratkaisuista olivat peruja ST:stä. RS:n moottori perustui ST-mallista tuttuun versioon, joskin vielä 80 hevosvoimaa tehokkaampana. RS:n sisustan Recarot olivat pykälää sporttisemmat ja auton huomioliiviä muistuttava vihreä väri oli sekin onnistuttu saamaan ST-mallin oranssia räväkämmäksi. RS-mallin tultua ST jäi pahasti tehokkaamman sisaruksensa jalkoihin. Automaailman ihmetellessä yli 300 hevosvoimaista etuvetoista RS-Focusta moni autoilija suorastaan unohti ST-mallin läsnäolon, vaikka se oli periaatteessa vain luonut RS-mallille valmiin reseptin menestykseen. Käytännön asioihin liittyen RS- ja ST-mallien suurin ero liittyy siihen, että ST-malli oli mahdollista hankkia joko 3- tai 5-ovisena, kun RS-mallilla ovia oli aina vain kolme. Muuten autot muistuttavat hyvin paljon toisiaan, mitä nyt ST-malli on jokaisella osa-alueella vähän laimeamman tuntuinen RS-malliin verrattuna. Tietysti käytännön asioiden yhteydessä voisi puhua myös autojen hinnoista. Siinä missä Focus ST:n hintalappu uutena vuonna 2009 lähti 32 900 eurosta, RS-mallista joutuikin jo pulittamaan alkaen 47 450 euroa. Vertailun vuoksi mainittakoon myös se, että Focuksen halvin perusmalli lähti liikkeelle 17 900 eurosta. Hintalapusta päätellen ST- ja RS-malleista voidaan siis puhua hyvällä omatunnolla erikoismalleista. Käytetty erikoisuus: Ford Focus 2,5 ST mk 2 Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Mikkelistä, jossa kaupan olisi Electric Orange -värillä ja viidellä ovella varustettu Ford Focus ST. Vuosimallin 2006 Focus ST edustaa siis sitä aikakautta, kun Focus RS-mallin tulosta ei ollut vielä tietoakaan. Toisin sanoen auto on saanut kunnian toimia sen astisen historian tehokkaimpana Focuksena. Vaikka käytetty erikoisuutemme on jo 16-vuotias, on se säilynyt hyvin pitkälle alkuperäisessä kunnossa. Autossa on ST-mallille tyypillinen oranssi erikoisväri ja alla on säilynyt jopa ST-mallin alkuperäiset 18-tuumaiset alumiinivanteet – mitä nyt joku on maalauttanut ne matkan varrella mustiksi. Lisäksi autoon on ilmestynyt ikkunoihin niin sanotut tupakkimuovit sekä takakontin valaistusta on paranneltu LED-valonauhojen avulla. Auton sisältä löytyy päällisin puolin ehjä Recaron sisusta, joka on auton maalipintaa kunnioittaen niin ikään oranssi. Näitä sisustoja on saanut uutena neljällä värillä (oranssi, sininen, punainen ja harmaa), ja hyvin usein sisustan väri valittiinkin auton ulkoasuun sopivaksi. Fordin tehomallit eivät ole perinteen mukaan tarjonneet kovin laajaa varustevalikoimaa tai muitakaan erikoisuuksia, sillä ylimääräinen paino on aina myrkkyä sporttisuudelle. Tästä syystä myös ST-mallin varustelu on yleensä lähinnä vain perustarpeita tyydyttävää. Käytetyssä erikoisuudessamme mainitsemisen arvoisia varusteita ovat manuaalinen ilmastointi, sähköikkunat edessä, ajonvakautus ja ajotietokone. Näiden 16 vuoden aikana Focuksella on ehtinyt olla kaksi omistajaa ja mittariin on kertynyt 116 000 kilometriä. Auto on myös ehta Suomi-auto, eikä se ole ST-Focuksen kohdalla edes mitenkään poikkeuksellista. Vaikka tavallisesti vähänkin erikoisemmat autot tuppaavat kiertämään Suomeen ulkomaiden kautta, ST-Focuksia onnistuttiin myymään Suomeen varsin mukavia määriä. Auton hintalapussa seisoo 11 980 euroa, mikä on huomattavasti RS-malleja vähemmän. ST-mallin kautta olisikin mahdollista saada vähän erikoisempaa ja sporttisempaa Fordia alle melko kohtuullisella summalla. Teksti: Rikhard Wacker, Kuvat: Tori Autot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Ford Focus RS saapuu pian –harteilla kunniakas historia Ford Focus ST korottaa panoksia: 280 tai 190 hevosvoimaa, ja myös farkkuna Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku