2.1.2023

Käytetyt erikoisuudet: Ford Escort RS Cosworth – ”450 hevosvoiman sleeper”

Ford Escort RS Cosworth

Vaikka Ford Escort RS Cosworthin kirkkain rallimenestys jäi saavuttamatta, se on siitäkin huolimatta haluttu keräilijöiden keskuudessa.

Ford on tarjoillut sporttisten ajoneuvojen ystäville vuosien varrella lukuisia erilaisia erikoismalleja, joiden geeniperimä tulee ainakin jossain määrin rallipoluilta. Yleensä nämä mallit ovat saaneet mallimerkintäänsä lisänimiä kuten RS, Cosworth tai ST.

Moottori on jo aiemmin kertonut Fordin komeasta RS-historiasta, ja Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjakin on esitellyt taannoisen Ford Focus ST:n. Tänään keskiössä on kuitenkin Ford Escort RS Cosworth.

Ford Escort RS Cosworth

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aika jälkeen Sierran – Escort palaa rallikuvioihin

Ford Escortin menestyksekkäät seikkailut rallin maailmassa alkoivat jo 1970-luvulla RS1600- ja RS2000-mallien voimin. Vuosikymmenen vaihtuessa Fordin rallivaltikka siirtyi näppärästi Ford Sierralle.

Ford Sierra oli myös brittiläisen Cosworthin ensimmäinen suuri läpilyönti sarjatuotantoautojen maailmassa. Vuonna 1985 esitelty kolmeovinen Ford Sierra RS Cosworth nousi kilpailupotentiaalinsa ja käytännönläheisyytensä vuoksi melkoiseen maineeseen. Ford Sierra RS Cosworthista nähtiin useampikin malli, kuten niin ikään kolmiovinen Ford Sierra RS500 Cosworth sekä vuodesta 1988 eteenpäin nelioviset versiot. Vuonna 1990 tarjolle tuli myös nelivetoinen versio.

Vuonna 1992 Sierran taru loppui ja sen seuraajaksi tuli Ford Mondeo, jonka myötä koko Fordin henkilöautomallisto oli Ford Scorpiota lukuun ottamatta etuvetoinen. Isokokoinen Scorpio ei sopinut ison kokonsa vuoksi sellaisenaan ralliin, joten Fordilla tarvittiin hieman luovia ratkaisuja.

Luovuus tarkoitti tässä yhteydessä sitä, että nelivetoisen Sierra RS Cosworthin jäänteistä lähdettiin rakentamaan Ford Escort RS Cosworthia. Autoa valmistettiin vuosina 1992–1996 kaikkiaan 7 145 kappaletta ja se luokiteltiin rallissa A-ryhmään.

Takapainotteisen nelivedon ansiosta auto oli vielä Sierraakin ketterämpi, mutta siitäkin huolimatta rallin maailmanmestaruus jäi haaveeksi. Kausien 1993-1996 välillä Ford Escort RS Cosworth nappasi kuitenkin kahdeksan voittoa, joista suomalaisille luultavasti parhaiten mieleen on jäänyt Tommi Mäkisen uran ensimmäinen voitto vuonna 1994 Jyväskylässä.

Ford Escort RS Cosworth

Käytetty erikoisuus: Ford Escort RS Cosworth

Ford Escort RS Cosworth on jäänyt ainakin siviililiikennemallina jossain määrin harvinaisuudeksi, johon törmää kotimaisilla autosivustoilla vain satunnaisesti. Nyt yksi sellainen on kuitenkin putkahtanut myyntiin Raaseporissa, jossa kaupan olisi vuosimallin 1993 Ford Escort RS Cosworth.

Ulkoiselta olemukseltaan Escort on hyvin pitkälle alkuperäinen ja siistikuntoinen – ehkäpä juuri siitä syystä, että myynti-ilmoituksen mukaan auto on ollut edellisellä omistajallaan koronaprojektina. Vuosien 2020-2022 aikana toteutetussa projektissa auto mm. maalattu uudelleen Mallard Green -värillä.

Edellinen omistaja on kertonut myyjälle koronaprojektin budjetin olleen lähes 30 000 euron suuruinen. Kuten arvata saattaa, tämän kokoisella budjetilla muutokset eivät ole jääneet pelkästään entisöintiin, vaan myös tekniikkaan on tehty projektin aikana muutoksia.

Ford Escort RS Cosworth

Alkujaan 225 hevosvoimaisen 2.0-litraisen turboahdetun bensiinimoottorin tehot on tuplattu 450 hevosvoimaan asti. Nousuvaraa olisi toki vieläkin, sillä moottorin sisuskalut on suunniteltu kestämään jopa 600 hevosvoiman tehot.

Projekti valmistui keväällä 2022 ja sen jälkeen autolla on ajettu 3200 kilometriä. Samainen lukema on myös merkattu myynti-ilmoitukseen ajoneuvon mittarilukemaksi.

RS-kirjainyhdistelmän Fordit eivät ole tavallisesti koreilleet varustelistallaan, sillä kaikki ylimääräinen paino on tunnetusti vauhdin surma. Myynti-ilmoitukseen ei ole ruksittu muita varusteita kuin Karmannin valmistama urheilullinen sisusta ja keskuslukitus. Sisältä eron muihin saman ikäisiin Escorteihin voi huomata mm. kojelaudan ylimääräisistä mittareista.

Ford Escort RS Cosworth

Ulkoisesti Ford Escort RS Cosworth eroaa selviten tavallisesta Escortista suuresta takaspoileristaan. Jättimäinen takaspoileri onkin ”Cossu-Escon” ikonisimpia tunnusmerkkejä, jota joko rakastaa tai vihaa. Takaspoilerin koolla on muuten varsin pitkät perinteet, sillä jo ensimmäisen Cosworth-Sierran spoileria pidettiin liian suurena. Tästäkin huolimatta spoileri kasvoi entisestään pari vuotta myöhemmin RS500-mallin yhteydessä ja suurimmillaan se oli Cosworth-Escortissa.

Ford Escort RS Cosworthin hintalapussa seisoo lukema 49 900 euroa.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat