2.1.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ford Escort RS Cosworth – ”450 hevosvoiman sleeper” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Ford Escort RS Cosworthin kirkkain rallimenestys jäi saavuttamatta, se on siitäkin huolimatta haluttu keräilijöiden keskuudessa. Ford on tarjoillut sporttisten ajoneuvojen ystäville vuosien varrella lukuisia erilaisia erikoismalleja, joiden geeniperimä tulee ainakin jossain määrin rallipoluilta. Yleensä nämä mallit ovat saaneet mallimerkintäänsä lisänimiä kuten RS, Cosworth tai ST. Moottori on jo aiemmin kertonut Fordin komeasta RS-historiasta, ja Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjakin on esitellyt taannoisen Ford Focus ST:n. Tänään keskiössä on kuitenkin Ford Escort RS Cosworth. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aika jälkeen Sierran – Escort palaa rallikuvioihin Ford Escortin menestyksekkäät seikkailut rallin maailmassa alkoivat jo 1970-luvulla RS1600- ja RS2000-mallien voimin. Vuosikymmenen vaihtuessa Fordin rallivaltikka siirtyi näppärästi Ford Sierralle. Ford Sierra oli myös brittiläisen Cosworthin ensimmäinen suuri läpilyönti sarjatuotantoautojen maailmassa. Vuonna 1985 esitelty kolmeovinen Ford Sierra RS Cosworth nousi kilpailupotentiaalinsa ja käytännönläheisyytensä vuoksi melkoiseen maineeseen. Ford Sierra RS Cosworthista nähtiin useampikin malli, kuten niin ikään kolmiovinen Ford Sierra RS500 Cosworth sekä vuodesta 1988 eteenpäin nelioviset versiot. Vuonna 1990 tarjolle tuli myös nelivetoinen versio. Vuonna 1992 Sierran taru loppui ja sen seuraajaksi tuli Ford Mondeo, jonka myötä koko Fordin henkilöautomallisto oli Ford Scorpiota lukuun ottamatta etuvetoinen. Isokokoinen Scorpio ei sopinut ison kokonsa vuoksi sellaisenaan ralliin, joten Fordilla tarvittiin hieman luovia ratkaisuja. Luovuus tarkoitti tässä yhteydessä sitä, että nelivetoisen Sierra RS Cosworthin jäänteistä lähdettiin rakentamaan Ford Escort RS Cosworthia. Autoa valmistettiin vuosina 1992–1996 kaikkiaan 7 145 kappaletta ja se luokiteltiin rallissa A-ryhmään. Takapainotteisen nelivedon ansiosta auto oli vielä Sierraakin ketterämpi, mutta siitäkin huolimatta rallin maailmanmestaruus jäi haaveeksi. Kausien 1993-1996 välillä Ford Escort RS Cosworth nappasi kuitenkin kahdeksan voittoa, joista suomalaisille luultavasti parhaiten mieleen on jäänyt Tommi Mäkisen uran ensimmäinen voitto vuonna 1994 Jyväskylässä. Käytetty erikoisuus: Ford Escort RS Cosworth Ford Escort RS Cosworth on jäänyt ainakin siviililiikennemallina jossain määrin harvinaisuudeksi, johon törmää kotimaisilla autosivustoilla vain satunnaisesti. Nyt yksi sellainen on kuitenkin putkahtanut myyntiin Raaseporissa, jossa kaupan olisi vuosimallin 1993 Ford Escort RS Cosworth. Ulkoiselta olemukseltaan Escort on hyvin pitkälle alkuperäinen ja siistikuntoinen – ehkäpä juuri siitä syystä, että myynti-ilmoituksen mukaan auto on ollut edellisellä omistajallaan koronaprojektina. Vuosien 2020-2022 aikana toteutetussa projektissa auto mm. maalattu uudelleen Mallard Green -värillä. Edellinen omistaja on kertonut myyjälle koronaprojektin budjetin olleen lähes 30 000 euron suuruinen. Kuten arvata saattaa, tämän kokoisella budjetilla muutokset eivät ole jääneet pelkästään entisöintiin, vaan myös tekniikkaan on tehty projektin aikana muutoksia. Alkujaan 225 hevosvoimaisen 2.0-litraisen turboahdetun bensiinimoottorin tehot on tuplattu 450 hevosvoimaan asti. Nousuvaraa olisi toki vieläkin, sillä moottorin sisuskalut on suunniteltu kestämään jopa 600 hevosvoiman tehot. Projekti valmistui keväällä 2022 ja sen jälkeen autolla on ajettu 3200 kilometriä. Samainen lukema on myös merkattu myynti-ilmoitukseen ajoneuvon mittarilukemaksi. RS-kirjainyhdistelmän Fordit eivät ole tavallisesti koreilleet varustelistallaan, sillä kaikki ylimääräinen paino on tunnetusti vauhdin surma. Myynti-ilmoitukseen ei ole ruksittu muita varusteita kuin Karmannin valmistama urheilullinen sisusta ja keskuslukitus. Sisältä eron muihin saman ikäisiin Escorteihin voi huomata mm. kojelaudan ylimääräisistä mittareista. Ulkoisesti Ford Escort RS Cosworth eroaa selviten tavallisesta Escortista suuresta takaspoileristaan. Jättimäinen takaspoileri onkin ”Cossu-Escon” ikonisimpia tunnusmerkkejä, jota joko rakastaa tai vihaa. Takaspoilerin koolla on muuten varsin pitkät perinteet, sillä jo ensimmäisen Cosworth-Sierran spoileria pidettiin liian suurena. Tästäkin huolimatta spoileri kasvoi entisestään pari vuotta myöhemmin RS500-mallin yhteydessä ja suurimmillaan se oli Cosworth-Escortissa. Ford Escort RS Cosworthin hintalapussa seisoo lukema 49 900 euroa. Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku