14.3.2022

Käytetyt erikoisuudet – Peugeot 405 Mi16

Käytetty erikoisuus – Peugeot 405 Mi16 – tori autot

Ranskalaismerkki riehui rallipoluilla leijonan lailla 80-luvulla. Peugeot 405 Mi16 on yksi aikansa huipputuote.

Pitää muistaa, että 1980-luvulla Peugeot edusti moottoriurheilun kovinta kärkeä. Vuonna 1981 Peugeot Talbot Sport -nimellä perustettu moottoriurheiluosasto nautti menestystä Jean Todtin johdolla. Sporttimalli Peugeot 405 Mi16 rakentuu kunniakkaalle perustalle.

Rallin puolella Peugeotin kotisuomalaiset kuljettajat Ari Vatanen ja Timo Salonen voittivat merkille peräti seitsemän kaikista kahdestatoista kilpailusta. Tämän seurauksena Peugeot juhli ensimmäistä valmistajien mestaruuttaan ja Salonen kruunattiin kuljettajista kovimpana. Autona oli tietenkin maineikas Peugeot 205 Turbo 16, jolla Juha Kankkunen muuten voitti kuljettajien mestaruuden seuraavana vuonna.

Peugeot 405 Mi16
Peugeotin vire oli vahva 1980-luvun loppua lähestyttäessä ja tätä nähtiin myös moottoriurheilun puolella.

Tämä osaaminen kantoi myös Dakarin puolella. Peugeot nappasi vuodesta 1987 eteenpäin peräti neljä peräkkäistä voittoa kahdella eri automallilla, joista kaksi ensimmäistä saavutti 205 T16. Se olikin käytännössä hieman venytetty, edellä mainittu, B-ryhmän ralliauto, jolla Vatanen voitti Dakarin.

Tätä seurasi 405T16, jolla napattiin kaksi seuraavaa voittoa. Näistä toinen onnistui, vaikka johtoauto varastettiin Bamakossa.

Peugeot 405 Mi16
Peugeotin 405 voitti Dakarissa, joka ei ainakaan haittaa sarjatuotantoautojen haluttavuutta.

Tälle taustalle Peugeotin 80-luvun sporttiset mallit nojaavat. Näistä moni, kuten 205 Rallye, ovatkin jo nostaneet arvoaan merkittävästi. Samaan aikaan esimerkiksi Peugeot 405 Mi16 tuntuu jääneen hieman paitsioon.

Kokoisekseen kevyehkö Peugeot pyyhki pöytää monien muiden valmistajien 16-venttiilisillä yritelmillä monen eri maan aikalaisissa autolehdissä. Kyseessä on kiistatta aikansa huipputuote.

Peugeot 405 Mi16 – tori autot
Alkupään auto on tässäkin yhteydessä ehkä hieman haluttavampi, mutta nyt sille on myös mekaanisia perusteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Peugeot 405 Mi16

Suomessa myynnissä oleva Peugeot 405 Mi16 edustaa vuosimallia 1988. Tämä on kiinnostava tieto siksi, että autosta puuttuu sekä katalysaattori että lukkiutumaton jarrujärjestelmä. Nämä ovat monen keräilijän mielessä toivottavia puutteita.

Peugeot 405 Mi16 – tori autot
Noin 160-hevosvoimainen vapaasti hengittävä XU-moottori on väkevä voimanlähde.

Mittarilukemaksi kerrotaan 328 000 kilometriä, joka kuulostaa paljolta, mutta on vielä kohtuullinen lukema vanhalle edustusautolle. Mistään keräily-yksilöstä ei toki koskaan enää tule olemaan kyse. Tuorein katsastusleima on kerätty 24. helmikuuta 2022.

Moottorina on Peugeotin 16-venttiilinen 1,9-litrainen nelisylinterinen XU-sarjan bensiinimoottori. Ilman katalysaattoria sen teho on noin 116 kilowattia (160 hv) ja vääntö 177 newtonmetriä. Myöhemmissä malleissa teho laski aina 150 hevosvoiman alapuolelle asti.

Peugeot 405 Mi16 – tori autot
Mallimerkinnän lisäksi myös ilmanohjain vihjaa kyseessä olevan tavanomaisimpia versiota sporttisempi Peugeot.

Näillä voimilla kiihtyvyyden paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen pitäisi tapahtua 9,4 sekunnissa. Huippunopeudeksi on ilmoitettu 215 kilometriä tunnissa. Kyseessä ei ole äärimmäisen tehokas, vaan hyvin suorituskykyinen ja tasapainoinen paketti.

Peugeot 405 Mi16 on etuvetoinen ja se on saattanut osaltaan hillitä arvonkehitystä esimerkiksi saman kokoluokan BMW:n sporttimalleihin verrattaessa. Manuaalivaihteisto tarjoaa 5-pykälää.

Peugeot 405 Mi16 – tori autot
Ohjauspyörä ja istuimet auttavat tietäjää tunnistamaan mallin.

Punainen väri lienee autolle tyypillisimmästä päästä. Siihen on tässä yhdistetty ajan henkeen sopivat Gutmann-kevytmetallivanteet. Sporttimallin tunnistaa tavaratilan päälle sijoitetusta ilmanohjaimesta.

Kuljettaja löytää mallille tunnusomaiset istuimet ja ohjauspyörän. Punainen väri toimii hillittynä tehosteena. Varusteluun kuuluu keskuslukitus, sähkökäyttöiset ikkunat ja penkinlämmittimet.

Peugeot 405 Mi16 – tori autot
Kyseistä yksilöä myydään hyvin alkuperäiskuntoisena. Alle vaihdetut vanteet eivät sodi teemaa vastaan, vaikka eivät alkuperäiset olekaan.

Myyjä mainostaa auton alkuperäiskuntoa. Sillä varmasti osaltaan perustellaan kirjoitushetkellä vallitsevaa lähes 7 000 euron hintapyyntiäkin.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot, Peugeot

Luetuimmat