5.2.2019 Ajoneuvot Kolmen viikon autoseikkailu Grönlannissa – erikoisosaamista mukaan myös Suomesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seitsemän miestä, kolme autoa ja 5 000 kilometriä vaihtelevaa jäänpintaa. Siinä puitteet huimalle autoseikkailulle. Islantilais-amerikkalainen retkiryhmä ajoi Grönlannin etelärannikolta maan pohjoisimpaan kolkkaan ja takaisin 20 päivässä. Autoretkeksi reittivalinta on jokseenkin järjetön, mutta seikkailuna se on lähes vertaansa vailla. Aivan tehdaskarheilla ajoneuvoilla ei tälle retkelle lähdetty. Pähkäilyn jälkeen kulkupeleiksi valittiin Arctic Trucksin räätälöimät erikoisajoneuvot. Ja niistä yhteen alle vielä suomalaista eritysosaamista, eli talvihaasteisiin tehdyt Nokian Hakkapeliitta 44 -renkaat, jotka esittelimme tuoreeltaan myös Moottorin netissä. Vaiherikas seikkailu arktisen luonnon keskellä koetteli niin miehistön kuin kalustonkin etenemiskykyä. Oheisella videolla haasteet näyttävät yllättävän leppoisilta, mutta aivan pienestä seikkailusta ei kuitenkaan ollut kyse. Expeditions7 –nimeä kantanut tutkimusretki starttasi etelä-Grönlannin Isortoqista ja suuntasi maan keskiosan halki kohti pohjoisen Wulff Landia. Suurin osa ajomatkasta taittui maata halkovan, tuhansien kilometrien pituisen ja paikoin jopa kolme kilometriä paksun mannerjäätikön päällä.Tutkimusretken hengessä ajomatkan aikana retkeläiset kirjasivat ylös säätietoja ja ottivat lumi- ja jäänäytteitä, jotka annettiin myöhemmin yliopistoille tutkimuskäyttöön. Tässä siis painava syy varsin poikkeukselliselle seikkailulle.Lähes kolmen viikon reissu päättyi lopulta Grönlannin länsirannikolle Sisimiutin kylään. Kaikkiaan ajomatkaa kertyi 5 169 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKylmä kylpy avaa pelinGrönlannin äärioloissa sekä kuljettajien että ajoneuvojen kestävyys venyi retkeläisten mukaan äärimmilleen. Siitä saatiin esimakua jo lähtövalmisteluissa, kun yksi autoista upposi osittain ohuehkon jokijään läpi.– Vaikeinta oli päästä matkaan ja löytää auton kantava turvallinen reitti rannikolta paksumman mannerjään päälle. Onni onnettomuudessa, ettei mitään pahempaa sattunut ja pääsimme matkaan, tosin kyllä muutaman päivän suunniteltua myöhemmin, kertoo matkalle osallistunut Arctic Trucksin perustajajäsen Emil Grimsson.Matkalla hankaluuksia aiheuttivat myös vaihtelevat keliolot ja sankassa lumipyryssä olemattomaksi muuttunut näkyvyys. Ne tekivät matkanteosta paikoin tuskallisen hidasta. Hitaimmilla pätkillä ajoneuvot etenivät vain 10 kilometrin tuntinopeudella. Lämpötila painui alimmillaan -40 asteeseen.Retkikunta sai silti nauttia myös Grönlannin parhaimmista puolista.– Jäätikkö on upea näky, kun se levittäytyy eteen koko komeudessaan. Myös saapuminen päivien jäällä ajamisen jälkeen Wulff Landiin on jäänyt mieleen. Paikka oli vaikuttava, vähän epätodellinenkin. En tiedä, onko kukaan koskaan ajanut autolla yhtä pohjoiseen, Grimsson miettii.Kaluston kestävyys puntarissaGrönlannin karun kaunis, koskematon maasto ei ole helpoimmasta päästä kokeneellekaan talvikuskille. Siksi retkelle valittiin varusteet, joiden kanssa selviäisi niin jäätiköstä kuin kivisestä maastosta ja pehmeistä lumitöyräistä.Autoiksi valikoitui kolme islantilaisen Arctic Trucksin erikoisajoneuvoa, joita käytetään muun muassa Etelämantereen tutkimusmatkoilla. Ajoneuvoista uusin varustettiin Nokian Hakkapeliitta 44 –renkailla. Renkaassa on erittäin kylmiin oloihin räätälöity kulutuspintasekoitus, joka tähtää pidon ja kestävyyden yhdistelmään.– Halusin autoomme juuri Hakkapeliitat aiempien kokemusten perusteella. Renkaat ovat vahvoilla äärioloissa ja jopa -40 asteen pakkasella ne toimivat hyvin, Grimsson sanoo.Painoa yhdellä renkaalla on 70 kiloa, ja halkaisijan mitta on yli metrin. Järeä rengas syntyi pari vuotta sitten Nokian Renkaiden ja Arctic Trucksin pitkään jatkuneen yhteistyön tuloksena.– Pehmeässä lumessa tarvitaan isot renkaat, joissa on riittävä ilmatila. Ilmanpainetta säätämällä voi vaikuttaa siihen, kuinka suureksi renkaan kosketuspinta alustaan muodostuu. Leveä rengas kantaa paremmin eikä uppoa yhtä syvälle kuin kapea rengas.Paljonko on riittävästi polttoainetta?Yksi tärkeimpiä etukäteen tehtäviä suunnitelmia oli polttoaineenkulutuksen tarkka laskenta. Jäätiköllä tankkauspisteitä on turha etsiä ja kuormittavan ajon lisäksi oman haasteensa heittää myös pakkanen.– Polttoainetta kului matkalla onneksi vähemmän kuin arvioimme.Grönlannissa polttoaine kulki nyt ensimmäistä kertaa retkikunnan mukana autojen perässä vedettävissä ahkioissa. Oman haasteensa asetti se, että säiliöt pysyivät ehjinä ja kiinni ahkioissa osittain varsin vaikeakulkuisessa maastossa.Seitsikosta hioutui matkan aikana tiivis porukka, jossa jokainen hoiti oman tonttinsa ruoanlaitosta autonkorjaukseen ja valokuvaukseen.– Tällaiset reissut vievät mukanaan, siinä voi keskittyä vain hetkeen, nauttia ja unohtaa kaiken muun, reissukokemuksistaan kertonut Emil Grimsson sanoo.Lähde ja kuvat: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen