3.7.2016 Ajoneuvot Konsulttiyhtiö: vuonna 2030 dieseleiden osuus vain 9% uusista autoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tiukentuvat päästörajat ja kuluttajien mieltymys sähköautoihin tulevat konsulttiyhtiön mukaan laittamaan dieselin ahtaalle tulevina vuosikymmeninä. Konsulttiyhtiö AlixPartnersin tekemän tutkimuksen mukaan Euroopan automarkkinoiden voimanlähdevalikoima muuttuu vuoteen 2030 mennessä merkittävästi. Erityisesti dieseleiden osuus tulee tippumaan nykyisestä noin 50 prosentista 9 prosenttiin. Muutoksen taustalta löytyy autojen sähköistyminen sekä tiukentuvat päästönormit.– Voimansiirtojen sähköistyminen on saapunut Eurooppaan keinona selvitä tiukentuvista päästörajoista ja diesel kärsii siitä eniten. Tämä aiheuttaa autovalmistajille merkittäviä haasteita, sillä heidän täytyy muuttaa voimanlähteiden valmistamisen infrastruktuuriaan, kommentoi AlixPartnersin apulaisjohtaja Stefano Aversa.Vuoden 2030 automarkkinoilla voimansiirtovaihtoehdot jakautuvat AlixPartnersin mukaan seuraavasti:28%Bensiinihybridi25%Bensiini20%Ladattava sähköauto18%Ladattava bensiinihybridi9%DieselVuoteen 2022 konsulttiyhtiö odottaa polttomoottoriajoneuvoja valmistavien tehtaiden vähenevän 55:een nykyisestä 62:sta. Samalla sähkömoottoreita ja sähköautoja valmistavien tehtaiden määrä kohoaa 40:een nykyisestä 26:sta.Tulevat investoinnit eivät silti vaikuta mahdottomilta. Autovalmistajat voivat hyödyntää nykyiset tehdasrakennukset ja osan nykyisistä valmistusvälineistä siirtyessään sähköisiin voimansiirtoihin polttomoottoreista. Lisäksi konsulttiyhtiö arvelee, että esimerkiksi 400 000 moottoria vuodessa valmistavaan polttomoottoritehtaaseen nähden vastaavan sähkömoottoritehtaan rakentaminen maksaa noin kymmenesosan, eli 500 miljoonan euron sijasta uusi tehdas maksaakin vain 50 miljoonaa euroa. Samalla se vaatii vain kymmenesosan tilasta.Siirtymävaiheessa dieselautojen hinta kohonnee, sillä ne tarvitsevat kalliita järjestelmiä tiukentuvien päästörajojen saavuttamiseksi. Vastaavasti sähköautojen ja hybridien hinnat tippuvat, sillä akkutekniikan kehittyminen tuo myös akkujen hintoja alemmas.Kuluttajien uskotaan suosivan sähköautoja myös niiden ripeän kiihtyvyyden, riittävän toimintasäteen (500km ilmoitettu, 300km aidosti) ja auton toimintaa parantavien ohjelmistopäivitysten takia.Latausinfrastruktuurin kustannusten suhteen AlixPartners näkee, että Lontoon, Pariisin, Frankfurtin ja Milanon latausinfrastruktuurit maksavat yhteenä 30 miljardia [sic] euroa.– Autovalmistajat asettavat haastavia suunnitelmia Euroopan sähköistämiselle, mutta ilman riittävää infrastruktuuria vaivannäkö saattaa jäädä turhaksi. Infran kehittäminen on suurin haaste sähköistämishankkeissa, Aversa jatkaa.Lähde: Automotive News Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?