3.7.2016 Ajoneuvot Konsulttiyhtiö: vuonna 2030 dieseleiden osuus vain 9% uusista autoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tiukentuvat päästörajat ja kuluttajien mieltymys sähköautoihin tulevat konsulttiyhtiön mukaan laittamaan dieselin ahtaalle tulevina vuosikymmeninä. Konsulttiyhtiö AlixPartnersin tekemän tutkimuksen mukaan Euroopan automarkkinoiden voimanlähdevalikoima muuttuu vuoteen 2030 mennessä merkittävästi. Erityisesti dieseleiden osuus tulee tippumaan nykyisestä noin 50 prosentista 9 prosenttiin. Muutoksen taustalta löytyy autojen sähköistyminen sekä tiukentuvat päästönormit.– Voimansiirtojen sähköistyminen on saapunut Eurooppaan keinona selvitä tiukentuvista päästörajoista ja diesel kärsii siitä eniten. Tämä aiheuttaa autovalmistajille merkittäviä haasteita, sillä heidän täytyy muuttaa voimanlähteiden valmistamisen infrastruktuuriaan, kommentoi AlixPartnersin apulaisjohtaja Stefano Aversa.Vuoden 2030 automarkkinoilla voimansiirtovaihtoehdot jakautuvat AlixPartnersin mukaan seuraavasti:28%Bensiinihybridi25%Bensiini20%Ladattava sähköauto18%Ladattava bensiinihybridi9%DieselVuoteen 2022 konsulttiyhtiö odottaa polttomoottoriajoneuvoja valmistavien tehtaiden vähenevän 55:een nykyisestä 62:sta. Samalla sähkömoottoreita ja sähköautoja valmistavien tehtaiden määrä kohoaa 40:een nykyisestä 26:sta.Tulevat investoinnit eivät silti vaikuta mahdottomilta. Autovalmistajat voivat hyödyntää nykyiset tehdasrakennukset ja osan nykyisistä valmistusvälineistä siirtyessään sähköisiin voimansiirtoihin polttomoottoreista. Lisäksi konsulttiyhtiö arvelee, että esimerkiksi 400 000 moottoria vuodessa valmistavaan polttomoottoritehtaaseen nähden vastaavan sähkömoottoritehtaan rakentaminen maksaa noin kymmenesosan, eli 500 miljoonan euron sijasta uusi tehdas maksaakin vain 50 miljoonaa euroa. Samalla se vaatii vain kymmenesosan tilasta.Siirtymävaiheessa dieselautojen hinta kohonnee, sillä ne tarvitsevat kalliita järjestelmiä tiukentuvien päästörajojen saavuttamiseksi. Vastaavasti sähköautojen ja hybridien hinnat tippuvat, sillä akkutekniikan kehittyminen tuo myös akkujen hintoja alemmas.Kuluttajien uskotaan suosivan sähköautoja myös niiden ripeän kiihtyvyyden, riittävän toimintasäteen (500km ilmoitettu, 300km aidosti) ja auton toimintaa parantavien ohjelmistopäivitysten takia.Latausinfrastruktuurin kustannusten suhteen AlixPartners näkee, että Lontoon, Pariisin, Frankfurtin ja Milanon latausinfrastruktuurit maksavat yhteenä 30 miljardia [sic] euroa.– Autovalmistajat asettavat haastavia suunnitelmia Euroopan sähköistämiselle, mutta ilman riittävää infrastruktuuria vaivannäkö saattaa jäädä turhaksi. Infran kehittäminen on suurin haaste sähköistämishankkeissa, Aversa jatkaa.Lähde: Automotive News Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää