23.7.2021

KTM RC 8C – Uutuus paljastaa KTM:n tulevaisuuden suunnitelmat?

KTM RC 8C

KTM on julkistanut pelkästään ratakäyttöön tarkoitetun RC 8C -mallin, jota se aikoo rakentaa vain 100 kappaleen erän.

RC 8C:n voimanlähteenä on 890 Duke R:stä tuttu kaksisylinterinen rivimoottori, josta on puristettu 128 hevosvoiman huipputeho. Runko on ristikkoputkirakenteinen. Jarruiksi pyörään on asennettu nelimäntäiset Brembon Stylema-radiaalisatulat yhdessä 290 millisten levyjen kanssa. Pääsylinteri on niinikään radiaalinen, ja 19RCS Corsa Corta -pääsylinterin suunnittelussa on hyödynnetty MotoGP-pyörä RC16:n kokemuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei sovi kadulle eikä nykyisiin kilpasarjoihin

Jousitus tulee KTM:n omistamalta WP:ltä. WP APEX PRO -sarjan jousitusratkaisut ovat sekä edessä että takana täysin säädettäviä. Ensiasennusrenkaina on Pirelli SC1 -slicksit, jotka on asennettu Dymagin erittäin kevyille alumiinivanteille. Katteet on suunniteltu kilpailukäyttöä silmälläpitäen nopeasti irrotettaviksi ja asennettaviksi. AIM MXS 1.2 Race -mittaristo pitää sisällään GPS-pohjaisen tiedonkeruujärjestelmän. Pyörän kuivapainoksi kerrotaan vain 140 kiloa.

KTM RC 8C

Tätä pyörää ei saa rekisteröityä ja circuit racingissakaan ei tällä hetkellä ole RC 8C:lle sopivaa luokkaa. Uutuusmalli saattaakin paljastaa KTM:n tulevaisuuden suunnitelmia, sillä se sopii suurella todennäköisyydellä tuotantomoottoripyöriin perustuvan Supersport-luokan ensi vuoden MM-sääntöihin.

MM-säännöt uusiksi

600-kuutioisten sporttipyörien suosio on hiipunut ja moottoripyörävalmistajat ovat siitä syystä hylänneet luokan. Siksi Supersport-luokan sääntöjä suunniteltu muokattavaksi niin, että 600 kuutiosenttimetrin iskutilavuusrajaa kasvatettaisiin selvästi suuremmaksi. Viritysastetta rajoittamalla tai vaihtoehtoisesti mallikohtaisesti määrättävillä lisäpainoilla eri merkkien pyörät pidettäisiin tasaväkisinä sekä kohtuuhintaisina ja myös selvästi 1 000-kuutioisten Superbike-luokan pyöriä miedompina.

KTM RC 8C

Triumph on jo tällä kaudella koeluontoisesti mukana kilpailemassa Britannian Supersport-luokassa 765 Street Triple -nakumalliin perustuvalla kilpurillaan, johon se on kilpailukäyttöä varten suunnitellut sopivat katteet. KTM RC 8C noudattaa rakenteeltaan täsmälleen samaa kaavaa, joten olisi jopa pieni ihme, jos itävaltalaismerkki ei tähtäisi uutuudellaan Supersport-luokan MM-sarjaan tulevina vuosina.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat