19.5.2022

Kylmät tyypit: Volkswagen ID.Buzz ensivierailulla Suomessa

Volkswagen ID. Buzz

Retrokarkkia vain vilautettiin, hyvää joutuu vieläkin odottamaan

Monet ovat odottaneet vesi kielellä Volkkarin uutta sähköversiota maineikkaasta Typ 2 Kleinbussista. Erilaisia konseptimalleja, mm. Microbus ja Bulli, on nähty vuosien varrella, mutta vasta nyt ”junakeula” pilkottaa tunnelin päässä. Suomessa on pikavisiitillä kaksi esisarjan autoa, tila-auto ID.Buzz ja pakettiauto ID.Buzz Cargo, yleisö pääsee tutustumaan niihin lyhyellä kiertueella. Lopullisten hintojen julkistus ja myynnin aloitus ovat luvassa perjantaina 20.5.

Volkswagen ID. Buzz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkä toimitusaika

Varsinainen lanseeraus koeajomahdollisuuksineen on kuitenkin vasta syksyllä. Ensimmäisten joukossa tilauksen sisään jättävillä on mahdollisuus saada autonsa vuonna 2023. Komponenttipula ei VW:n mukaan ole helpottamassa lähiaikoina.

Se näkyy myös hinnoissa, niistä saatiin jo povaukset. Pakettiauto kolmen istuttavalla ohjaamolla 53 000 ja viisipaikkainen henkilöauto 66 000 euroa, molemmat valmiiksi isolla akulla ja kattavasti varusteltuina. Siinä hinnasto lyhykäisyydessään onkin, vasta vuoden päästä on luvassa kuusi- ja seitsenpaikkainen pidempiakselivälinen versio sekä neliveto.

Värin pääsee sentään valitsemaan, Typ 2-tyylisiä retrohenkisiä kaksivärisiä vaihtoehtoja on neljä, tavallisia seitsemän.

Takatuuppari kuten esikuvansakin

ID.Buzzin perusrakenne ja voimalinja ovat identtisiä muun ID-sarjan kanssa. Akusto on akselien välissä matkustamon alla. Vetävät pyörät ovat takana ja 150 kW (204 hv) sähkömoottori niiden välissä. Nokalla on vain jäähdytin, ohjauselektroniikkaa ja pissapoika, etupyörillä on hyvin tilaa kääntyä ja kääntösäde on saatu pidettyä kohtuullisena, vaikka akseliväli on hulppeat liki kolme metriä.

Akusto on aluksi aina 77 kWh, sen voisi uskoa optimiolosuhteissa riittävän ennustettuun 400 kilometriin ja talvellakin 300 kilometriin. Pikalatausta on luvassa jopa 170 kW:n teholla, joten puolen tunnin latausstopit ovat mahdollisia.

Volkswagen ID. Buzz

Oikea kosketus ratkaisee

ID.Buzzin ohjaamokin on helppo aiempia ID-malleja ajaneelle. Pieni digimittaristo säätyy ohjauspylvään mukana. Kosketusnäytön ja ratin nappuloiden toimintoihin pitää opetella erilaisia hipaisu- ja napautustapoja. Ankarasta palautteesta huolimatta Volkswagen on ollut niihin tyytyväinen. Ohjelmistojen luvataan toimivan nopeammin ja virheettömämmin.

Uutta on vaihdevalitsimen siirto mittariston kyljestä oikean puoleisen viiksen päähän. Pyyhkijöitä pitää opetella käyttämään nyt vasemmalta puolen vilkkuviiksestä. Kaukana edessä olevan tuulilasin A-pilarit kaventavat etunäkymää, aikanaan koeajolla selviää kuinka paljon se häiritsee kuljettajaa.

Volkswagen ID. Buzz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hulppeat tilat viidelle

ID.Buzz osuu kooltaan yllättävän lähelle niin pitkää Caddyä, lyhyttä Transporteria kuin uusinta Multivaniakin. ID.Buzz on näitä kaikkia nokan pituuden verran lyhyempi, mutta puolestaan kaikkia muutaman sentin leveämpi. Korkeudeltaan alle kaksimetrisenä ID sopii kaikkiin autotalleihin ja parkkihalleihin tuskailematta.

Tummat ikkunankehykset tekevät vaikutelman isoista ikkunapinnoista, mutta ikkunat ovat tavallisen kokoisia. Alkuun ID on aina viisipaikkainen, tällöin tilat ovat ruhtinaalliset ja lattiapinta on kauttaaltaan tasainen.

Ohjaamo on läpikuljettava ja istuinten välistä pääsee taaksekin ilman irrotettavaa lokerikkoa. Takana leveys riittää kolmelle aikuiselle, käynti leveistä sähkökäyttöisistä liukuovista molemmin puolin.

Takaistuinta voi liu’uttaa pituussuunnassa ja selkänoja on kallistettava. Jalkatilat ovat edustustasoa, vaikkeivät varpaat sovikaan etuistuinten alle. Takaistuin takimmaisessa asennossa tavaratilaa jää vielä yli kuutiometri. Jollei näistä vielä hoksaa seitsenpaikkaisen version olevan tulossa, valmiit kyynärnojat tavaratilassa kolmannen rivin kohdalla vahvistavat epäilyksen.

Volkswagen ID. Buzz

Työkäyttöön

ID.Buzz Cargo on saman auton pakettiautoversio. Tavaratilaa on liki neljä kuutiota. Takana on pariovet, oikeassa kyljessä liukuovi. Suomen versiossa on väliseinässä ja takaovissa ikkunat. Lastauskorkeudesta ei arvaisi, että lattian alla on akusto ja moottori. Esikuvan kaltaista moottorimöykkyä ei ole takaovella. Voimalinja akustoineen ja ohjaamon hallintalaitteet ovat samat kuin henkilöversiossa. Lopputulos on kuitenkin karumpi kojelaudan ja istuinten materiaaleiltaan.

Teksti ja kuvat Petri Munukka

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat