19.5.2022 Ajoneuvot Kylmät tyypit: Volkswagen ID.Buzz ensivierailulla Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retrokarkkia vain vilautettiin, hyvää joutuu vieläkin odottamaan Monet ovat odottaneet vesi kielellä Volkkarin uutta sähköversiota maineikkaasta Typ 2 Kleinbussista. Erilaisia konseptimalleja, mm. Microbus ja Bulli, on nähty vuosien varrella, mutta vasta nyt ”junakeula” pilkottaa tunnelin päässä. Suomessa on pikavisiitillä kaksi esisarjan autoa, tila-auto ID.Buzz ja pakettiauto ID.Buzz Cargo, yleisö pääsee tutustumaan niihin lyhyellä kiertueella. Lopullisten hintojen julkistus ja myynnin aloitus ovat luvassa perjantaina 20.5.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkä toimitusaikaVarsinainen lanseeraus koeajomahdollisuuksineen on kuitenkin vasta syksyllä. Ensimmäisten joukossa tilauksen sisään jättävillä on mahdollisuus saada autonsa vuonna 2023. Komponenttipula ei VW:n mukaan ole helpottamassa lähiaikoina.Se näkyy myös hinnoissa, niistä saatiin jo povaukset. Pakettiauto kolmen istuttavalla ohjaamolla 53 000 ja viisipaikkainen henkilöauto 66 000 euroa, molemmat valmiiksi isolla akulla ja kattavasti varusteltuina. Siinä hinnasto lyhykäisyydessään onkin, vasta vuoden päästä on luvassa kuusi- ja seitsenpaikkainen pidempiakselivälinen versio sekä neliveto.Värin pääsee sentään valitsemaan, Typ 2-tyylisiä retrohenkisiä kaksivärisiä vaihtoehtoja on neljä, tavallisia seitsemän. Takatuuppari kuten esikuvansakinID.Buzzin perusrakenne ja voimalinja ovat identtisiä muun ID-sarjan kanssa. Akusto on akselien välissä matkustamon alla. Vetävät pyörät ovat takana ja 150 kW (204 hv) sähkömoottori niiden välissä. Nokalla on vain jäähdytin, ohjauselektroniikkaa ja pissapoika, etupyörillä on hyvin tilaa kääntyä ja kääntösäde on saatu pidettyä kohtuullisena, vaikka akseliväli on hulppeat liki kolme metriä.Akusto on aluksi aina 77 kWh, sen voisi uskoa optimiolosuhteissa riittävän ennustettuun 400 kilometriin ja talvellakin 300 kilometriin. Pikalatausta on luvassa jopa 170 kW:n teholla, joten puolen tunnin latausstopit ovat mahdollisia.Oikea kosketus ratkaiseeID.Buzzin ohjaamokin on helppo aiempia ID-malleja ajaneelle. Pieni digimittaristo säätyy ohjauspylvään mukana. Kosketusnäytön ja ratin nappuloiden toimintoihin pitää opetella erilaisia hipaisu- ja napautustapoja. Ankarasta palautteesta huolimatta Volkswagen on ollut niihin tyytyväinen. Ohjelmistojen luvataan toimivan nopeammin ja virheettömämmin.Uutta on vaihdevalitsimen siirto mittariston kyljestä oikean puoleisen viiksen päähän. Pyyhkijöitä pitää opetella käyttämään nyt vasemmalta puolen vilkkuviiksestä. Kaukana edessä olevan tuulilasin A-pilarit kaventavat etunäkymää, aikanaan koeajolla selviää kuinka paljon se häiritsee kuljettajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat tilat viidelleID.Buzz osuu kooltaan yllättävän lähelle niin pitkää Caddyä, lyhyttä Transporteria kuin uusinta Multivaniakin. ID.Buzz on näitä kaikkia nokan pituuden verran lyhyempi, mutta puolestaan kaikkia muutaman sentin leveämpi. Korkeudeltaan alle kaksimetrisenä ID sopii kaikkiin autotalleihin ja parkkihalleihin tuskailematta.Tummat ikkunankehykset tekevät vaikutelman isoista ikkunapinnoista, mutta ikkunat ovat tavallisen kokoisia. Alkuun ID on aina viisipaikkainen, tällöin tilat ovat ruhtinaalliset ja lattiapinta on kauttaaltaan tasainen.Ohjaamo on läpikuljettava ja istuinten välistä pääsee taaksekin ilman irrotettavaa lokerikkoa. Takana leveys riittää kolmelle aikuiselle, käynti leveistä sähkökäyttöisistä liukuovista molemmin puolin.Takaistuinta voi liu’uttaa pituussuunnassa ja selkänoja on kallistettava. Jalkatilat ovat edustustasoa, vaikkeivät varpaat sovikaan etuistuinten alle. Takaistuin takimmaisessa asennossa tavaratilaa jää vielä yli kuutiometri. Jollei näistä vielä hoksaa seitsenpaikkaisen version olevan tulossa, valmiit kyynärnojat tavaratilassa kolmannen rivin kohdalla vahvistavat epäilyksen.TyökäyttöönID.Buzz Cargo on saman auton pakettiautoversio. Tavaratilaa on liki neljä kuutiota. Takana on pariovet, oikeassa kyljessä liukuovi. Suomen versiossa on väliseinässä ja takaovissa ikkunat. Lastauskorkeudesta ei arvaisi, että lattian alla on akusto ja moottori. Esikuvan kaltaista moottorimöykkyä ei ole takaovella. Voimalinja akustoineen ja ohjaamon hallintalaitteet ovat samat kuin henkilöversiossa. Lopputulos on kuitenkin karumpi kojelaudan ja istuinten materiaaleiltaan.Teksti ja kuvat Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä