22.2.2023 Ajoneuvot Kyselyn karut tulokset – iso osa moottorikelkkaa ajaneista ei tiedä kelkkailun sääntöjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan tekemästä kyselystä käy ilmi, että moottorikelkkailun sääntöjä ei tiedetä – edes pääpiirteissään. Jopa kaksi viidestä moottorikelkalla ajaneista ei koe tuntevansa lajin sääntöjä edes pääpiirteissään, käy ilmi Liikenneturvan kyselystä. Liikenneturva kysyi vuoden 2022 lopulla marraskuussa suomalaisten kokemuksia moottorikelkkailusta. Hieman vajaa puolet kyselyyn vastanneista oli ajanut kelkalla tai istunut moottorikelkan kyydissä. Viidesosa vastanneista olisi innostunut kokeilemaan kelkkailua ja reilua kolmasosaa kelkkailu ei kiinnosta. Moottorikelkkaa ajaneilta kysyttiin edelleen myös sääntötuntemuksesta. Vastanneista 59 prosenttia koki osaavansa moottorikelkkailun säännöt hyvin tai edes pääpiirteissään. Iso osa, jopa kolmasosa moottorikelkkaa ajaneista vastaajista tunnusti, ettei osaa kelkkailun sääntöjä. – Vaikka monelle moottorikelkkailu voi olla vain vapaa-ajan hupia, on sarviin tarttuvan ymmärrettävä, että moottorikelkka on ajoneuvo. Sen kuljettajan on tiedettävä missä kelkalla saa ajaa, tunnettava nopeusrajoitukset sekä ikä- ja ajokorttivaatimukset, painottaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Petri Niska Rovaniemeltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Promillerajat epäselvät Osalle kyselyyn vastanneista oli epäselvää esimerkiksi moottorikelkkailijaa koskevat promillerajat. Vastanneista 72 prosenttia tiesi, että kelkkailijalla on sama promilleraja kuin autoilijallakin. Alkoholi on myös osatekijänä monessa kelkkaonnettomuudessa. Moottorikelkkailun lupakäytäntö on kuitenkin jokaisen kelkkailijan tunnettava. Moottorikelkalla on mahdollista ajaa virallisilla reiteillä, epävirallisilla urilla, maastossa ja jääalueilla. – Virallisella kelkkailureitillä ei tarvita erillistä lupaa, mutta kuljettajalla tulee olla vähintään T-luokan ajokortti. Epävirallisilla kelkkaurilla lupakäytäntö vaihtelee alueittain, ja ne tulee selvittää ennen liikkeelle lähtöä. Esimerkiksi valtion mailla oleville urille lupaa lähdetään kysymään Metsähallitukselta, Niska selventää. Moottorikelkkailu ei ole jokamiehenoikeus Moottorikelkkailu ei ole jokamiehenoikeus, sillä maastossa saa moottorikelkalla ajaa vain maanomistajan luvalla. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista 72 prosenttia tiesi tämän. Jäällä saa kelkkailla, mutta vesistöt voivat olla myös petollisia. Petri Niska muistuttaa, että liian heikoilla jäillä liikkuminen näkyy myös valitettavan usein moottorikelkkailijoiden onnettomuustilastoissa. Valtaosa kelkkailijan kuolemantapauksista tapahtuu jäällä. – Jäälle ei moottorikelkalla ole asiaa, jos ei ole täysin varma sen kestävyydestä. Kannattaa huomioida, että edellisen vuoden tilannetta ei voi pitää kestävyyden mittatikkuna. Vuodet eivät ole veljiä keskenään ja esimerkiksi tänä talvena teräsjää on jäänyt monessa vesistössä ohueksi. Myös virtapaikat ja sulat tulee tuntea, Niska sanoo. Ei tielle moottorikelkalla Tiellä moottorikelkalla ei saa ajaa, muuten kuin poikkeustapauksissa. Jos esimerkiksi moottorikelkkareitti menee tien yli, on kelkalla pyrittävä ajamaan mahdollisimman kohtisuoraan tien poikki. Moottorikelkkaakin koskevat nopeusrajoitukset, vaikka reitillä suurin sallittu nopeus ei välttämättä ole kuitenkaan se turvallisin tilannenopeus. Moottorikelkkareiteillä yleisin syy onnettomuuteen on suistuminen reitiltä tai törmääminen esteeseen. – Oikea tilannenopeus korostuu kelkkailussakin. Epävarmoissa tilanteissa tai huonon näkyvyyden kuten lumipyryn yllättäessä nopeuden pudottaminen on varmin keino pitää kelkka reitillä ja pysyä itse sen selässä, Petri Niska huomauttaa. Moottorikelkkareiteistä on hyvä huomata myös sellainen seikka, että kun maassa on lumi, viralliset moottorikelkkareitit ovat tarkoitettuja vain moottorikelkoille. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista vain 44 prosenttia tiesi, että pyöräily on kelkkareitillä kiellettyä lumen ollessa maassa. Erillisin perustein pyöräily reitillä voi olla myös sallittua, mutta reitinpitäjän on kerrottava tästä erillisellä lisäkilvellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muista moottorikelkkailun keskeiset säännöt: Moottorikelkkaa saa ajaa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Virallisella moottorikelkkareitillä sekä tienylitystilanteessa kuljettajalla on oltava vähintään T-luokan ajokortti. Moottorikelkalla saa ajaa virallisilla moottorikelkkailureiteillä. Ennen epävirallisille urille ajoa, selvitä lupa-asiat. Maastossa moottorikelkalla saa ajaa vain maanomistajan tai -haltijan luvalla. Vältä vesistöjä, jos et ole varma jään kantavuudesta. Moottorikelkkailureitillä on oikeanpuoleinen liikenne. Moottorikelkan kuljettajan ja kelkan kyydissä sekä avonaisessa reessä olevan matkustajan tulee käyttää asianmukaista suojakypärää. Tunne nopeusrajoitukset: maastossa maa-alueella saa ajaa enintään 60 km/h, jääpeitteisellä vesialueella enintään 80 km/h, kelkkaväylillä 60 km/h. Matkustajallisen reen kanssa kelkan suurin sallittu nopeus on 40 km/h. Tilanteeseen sopiva ajonopeus on usein näitä huomattavasti alempi. Rattijuopumussäännökset koskevat myös moottorikelkkailijaa. Tartu sarviin vain selvänä. Lähde: Liikenneturva Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia liikenteestä kyselyllä marraskuussa 2022. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1113 henkilöä, joista autoilevia oli 923. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?