18.10.2025

Kysy autoista: mistä tietää, että auton pyörän ohjauskulmat ovat pielessä?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Kun ohjauskulmat ovat pielessä, se voi ilmetä useammalla eri tavalla – auto vetää sivulle, renkaat kuluvat epätasaisesti ja polttoaineen kulutus nousee.

Kysymys: Mistä tietää, että renkaan ohjauskulmat ovat pielessä? Kannattaako niitä säätää säännöllisesti?

Auton ajettavuuteen ja renkaiden kestävyyteen vaikuttavat monet tekijät, mutta yksi tärkeimmistä on ohjauskulmien oikea säätö. Ohjauskulmat määräävät, miten etupyörät ja joissain tapauksissa myös takapyörät asettuvat tiehen nähden.

Auton valmistaja määrittää jokaiselle mallille tarkat ohjauskulmatoleranssit, jotka ottavat huomioon jousituksen rakenteen, painojakauman ja renkaiden mitat. Näiden arvojen tarkoitus on varmistaa mahdollisimman hyvä tasapaino ohjattavuuden, ajomukavuuden ja renkaiden kulumisen välillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auton ohjauskulmat

Camber-kulma määrittää, kuinka paljon renkaat kallistuvat pystysuunnassa auton edestä tai takaa katsottuna. Nolla tarkoittaa pystysuoraa rengasta, positiivinen camber kallistaa yläreunan ulospäin ja negatiivinen sisäänpäin. Camber vaikuttaa renkaan ja tien kontaktipintaan, ajovakauteen ja ohjautuvuuteen. Renkaan sisäsyrjän kuluminen kertoo liiallisesta negatiivisesta ja ulkosyrjän kuluminen liiallisesta positiivisesta camberista.

Caster-kulmalla tarkoitetaan renkaan kallistusta eteen- tai taaksepäin sivusuunnasta katsottuna. Caster vaikuttaa ajosuunnan vakauteen, kaarreominaisuuksiin ja ohjauksen palautumiseen. Liian suuri eli positiivinen caster-kulma tekee ohjauksesta raskaan, kun taas liian pieni tai negatiivinen caster tekee auton ohjauksesta epävakaan ja levottoman.

Aurauskulma kuvaa, kuinka paljon auton renkaiden etureunat osoittavat sisään- tai ulospäin, kun pyöriä tarkastellaan ylhäältä päin. Positiivinen aurauskulma tarkoittaa, että renkaiden etureunat osoittavat hieman sisäänpäin, jolloin renkaat ”auraavat”. Negatiivinen aurauskulma taas saa renkaat osoittamaan ulospäin, jolloin ne harittavat. Oikea aurauskulma varmistaa sujuvan ohjauksen ja ajovakauden, liiallinen kulma aiheuttaa renkaiden sivuttaista luistoa ja epätasaista kulumista.

Merkit vääristä ohjauskulmista

Yksi selkeimmistä merkeistä pielessä olevista ohjauskulmista on auton vetäminen jommallekummalle puolelle suoralla tiellä. Jos auto ei pysy linjassaan ilman jatkuvaa ohjauskorjausta, on syytä epäillä kulmavirhettä. Myös epätasaisesti kuluneet renkaat ovat merkki virheellisestä ohjauskulmasta.

Ohjaus voi myös tuntua levottomalta tai liian herkästi reagoivalta. Jos rattia täytyy pitää jatkuvasti pienessä vastakulmassa, ohjauskulmat voivat olla muuttuneet. Tärinä tai epätasainen renkaan ääni saattaa kieliä samasta ongelmasta.

Milloin ohjauskulmat tulisi säätää

Ohjauskulmat eivät pysy vakiona auton koko eliniän ajan. Ne voivat muuttua pikkuhiljaa esimerkiksi iskunvaimentimien, tukivarsien tai puslien kuluessa. Myös kova osuma kuoppaan tai katukivetykseen voi siirtää alustan osia sen verran, että kulmat vääristyvät.

Ohjauskulmien säätö kannattaa tehdä aina, jos auton ajotuntuma muuttuu, auto alkaa vetää sivulle tai renkaat kuluvat epätasaisesti. Samoin jokaisen jousitus- tai ohjausosien vaihdon jälkeen kulmat on syytä tarkistaa ja säätää uudelleen, sillä uudet osat voivat muuttaa pyörien asentoa muutamallakin millimetrillä ja se riittää vaikuttamaan ajettavuuteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjauskulmien säätö

Ohjauskulmien säätö tehdään erikoislaitteistolla, joka mittaa tarkasti pyörien asennot suhteessa auton runkoon ja toisiinsa. Nykyaikaiset nelipyöräsuuntauslaitteet käyttävät laserskannereita tai 3D-kameroita, joiden avulla auton tarkat mitat saadaan näkyviin tietokoneen ruudulle. Säätö tapahtuu useimmiten muuttamalla raidetankojen pituutta ja säätövarsien asentoa niin, että arvot palaavat valmistajan ilmoittamiin rajoihin.

Periaatteessa osa ohjauskulmista on säädettävissä myös kotikonstein, mutta käytännössä tarkkuus jää liian heikoksi ilman erikoislaitteita. Aurausta voi yrittää säätää silmämääräisesti tai mittanauhan avulla, mutta pienikin virhe voi johtaa renkaiden nopeaan kulumiseen.

Jos auton ajettavuus tuntuu muuttuneen, ohjauskulmat kannattaa tarkistuttaa ammattilaisella. Useimmat korjaamot tarjoavat nelipyöräsuuntausta kohtuuhintaan, ja mittausraportti kertoo tarkasti, mitkä arvot ovat pielessä ja kuinka paljon.

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat