18.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että auton pyörän ohjauskulmat ovat pielessä? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kun ohjauskulmat ovat pielessä, se voi ilmetä useammalla eri tavalla – auto vetää sivulle, renkaat kuluvat epätasaisesti ja polttoaineen kulutus nousee. Kysymys: Mistä tietää, että renkaan ohjauskulmat ovat pielessä? Kannattaako niitä säätää säännöllisesti? Auton ajettavuuteen ja renkaiden kestävyyteen vaikuttavat monet tekijät, mutta yksi tärkeimmistä on ohjauskulmien oikea säätö. Ohjauskulmat määräävät, miten etupyörät ja joissain tapauksissa myös takapyörät asettuvat tiehen nähden. Auton valmistaja määrittää jokaiselle mallille tarkat ohjauskulmatoleranssit, jotka ottavat huomioon jousituksen rakenteen, painojakauman ja renkaiden mitat. Näiden arvojen tarkoitus on varmistaa mahdollisimman hyvä tasapaino ohjattavuuden, ajomukavuuden ja renkaiden kulumisen välillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auton ohjauskulmat Camber-kulma määrittää, kuinka paljon renkaat kallistuvat pystysuunnassa auton edestä tai takaa katsottuna. Nolla tarkoittaa pystysuoraa rengasta, positiivinen camber kallistaa yläreunan ulospäin ja negatiivinen sisäänpäin. Camber vaikuttaa renkaan ja tien kontaktipintaan, ajovakauteen ja ohjautuvuuteen. Renkaan sisäsyrjän kuluminen kertoo liiallisesta negatiivisesta ja ulkosyrjän kuluminen liiallisesta positiivisesta camberista. Caster-kulmalla tarkoitetaan renkaan kallistusta eteen- tai taaksepäin sivusuunnasta katsottuna. Caster vaikuttaa ajosuunnan vakauteen, kaarreominaisuuksiin ja ohjauksen palautumiseen. Liian suuri eli positiivinen caster-kulma tekee ohjauksesta raskaan, kun taas liian pieni tai negatiivinen caster tekee auton ohjauksesta epävakaan ja levottoman. Aurauskulma kuvaa, kuinka paljon auton renkaiden etureunat osoittavat sisään- tai ulospäin, kun pyöriä tarkastellaan ylhäältä päin. Positiivinen aurauskulma tarkoittaa, että renkaiden etureunat osoittavat hieman sisäänpäin, jolloin renkaat ”auraavat”. Negatiivinen aurauskulma taas saa renkaat osoittamaan ulospäin, jolloin ne harittavat. Oikea aurauskulma varmistaa sujuvan ohjauksen ja ajovakauden, liiallinen kulma aiheuttaa renkaiden sivuttaista luistoa ja epätasaista kulumista. Merkit vääristä ohjauskulmista Yksi selkeimmistä merkeistä pielessä olevista ohjauskulmista on auton vetäminen jommallekummalle puolelle suoralla tiellä. Jos auto ei pysy linjassaan ilman jatkuvaa ohjauskorjausta, on syytä epäillä kulmavirhettä. Myös epätasaisesti kuluneet renkaat ovat merkki virheellisestä ohjauskulmasta. Ohjaus voi myös tuntua levottomalta tai liian herkästi reagoivalta. Jos rattia täytyy pitää jatkuvasti pienessä vastakulmassa, ohjauskulmat voivat olla muuttuneet. Tärinä tai epätasainen renkaan ääni saattaa kieliä samasta ongelmasta. Milloin ohjauskulmat tulisi säätää Ohjauskulmat eivät pysy vakiona auton koko eliniän ajan. Ne voivat muuttua pikkuhiljaa esimerkiksi iskunvaimentimien, tukivarsien tai puslien kuluessa. Myös kova osuma kuoppaan tai katukivetykseen voi siirtää alustan osia sen verran, että kulmat vääristyvät. Ohjauskulmien säätö kannattaa tehdä aina, jos auton ajotuntuma muuttuu, auto alkaa vetää sivulle tai renkaat kuluvat epätasaisesti. Samoin jokaisen jousitus- tai ohjausosien vaihdon jälkeen kulmat on syytä tarkistaa ja säätää uudelleen, sillä uudet osat voivat muuttaa pyörien asentoa muutamallakin millimetrillä ja se riittää vaikuttamaan ajettavuuteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjauskulmien säätö Ohjauskulmien säätö tehdään erikoislaitteistolla, joka mittaa tarkasti pyörien asennot suhteessa auton runkoon ja toisiinsa. Nykyaikaiset nelipyöräsuuntauslaitteet käyttävät laserskannereita tai 3D-kameroita, joiden avulla auton tarkat mitat saadaan näkyviin tietokoneen ruudulle. Säätö tapahtuu useimmiten muuttamalla raidetankojen pituutta ja säätövarsien asentoa niin, että arvot palaavat valmistajan ilmoittamiin rajoihin. Periaatteessa osa ohjauskulmista on säädettävissä myös kotikonstein, mutta käytännössä tarkkuus jää liian heikoksi ilman erikoislaitteita. Aurausta voi yrittää säätää silmämääräisesti tai mittanauhan avulla, mutta pienikin virhe voi johtaa renkaiden nopeaan kulumiseen. Jos auton ajettavuus tuntuu muuttuneen, ohjauskulmat kannattaa tarkistuttaa ammattilaisella. Useimmat korjaamot tarjoavat nelipyöräsuuntausta kohtuuhintaan, ja mittausraportti kertoo tarkasti, mitkä arvot ovat pielessä ja kuinka paljon. Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät InstagramKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle* Lue lisää Kaikki artikkelit 1.11.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: auto ei käynnisty – mistä tietää, onko vika akussa? 25.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten on mahdollista, että moottoriöljyä ”katoaa”, vaikka autossa ei näy vuotoja? 11.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä terveydellisiä vaatimuksia on lain mukaan ajokortin saamiselle? 4.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko rumpujarrut huoltaa itse vai onko työ syytä jättää ammattilaiselle? 27.9.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten auton polttoainelämmitintä käytetään oikein – ja mitä virheitä kannattaa välttää? 20.9.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten longlife-öljy eroaa tavallisesta öljystä? 13.9.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: myin autoni – mitä teen, jos ostaja ei rekisteröi sitä omiin nimiinsä? 6.9.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko AdBlue mennä vanhaksi? 30.8.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi auto tärisee ajaessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan